Patyi: A részvétel a demokrácia fokmérője

Az NVB elnöke szerint a vasárnapi voksolás jogi végeredménye április 25-re várható. Az EBESZ nagy érdeklődést tanúsít.

Kulcsár Anna
2014. 04. 03. 4:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap éjjel, a szavazatok nagy részének feldolgozása után a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) bejelenti a nem hivatalos eredményt. A testület elnöke lapunknak elmondta, hogy a jogi végeredmény április 25-re várható. Patyi András úgy véli: a négy éve tapasztalt sorbanállás a szavazókörök előtt nem ismétlődhet meg. A választójogi vezető meglepőnek találta az EBESZ előzetes jelentését, amely az NVB választott tagjainak pártpolitikai kötődéséről beszélt.

Az urnazárásig három nap még hátravan. Utána a Nemzeti Választási Bizottságra különösen fontos feladat vár, hiszen megállapítja és kihirdeti a választás eredményét. Hogyan történik ez meg?
– A Nemzeti Választási Bizottság az országos választási lista végeredményét állapítja meg, legkésőbb a szavazási napot követő 19. napon, tehát április 25-ig. Várható, hogy a jogorvoslati kérelmek miatt a listás végeredményt valóban csak ebben az időpontban tudjuk rögzíteni. Elmondom még, hogy a 106 egyéni választókerület eredményeit az ottani választási bizottságok állapítják meg, de álláspontjuk – a töredékszavazatok miatt – hatással lesz az országos végeredményre, a mandátumok alakulására.

A választás napján milyen eseményekre számíthatunk?
– Vasárnap, késő este a választási rendszer közölni fogja azokat az adatokat, amelyek durván a szavazólapok kilencven-egynéhány százalékának feldolgozása után mutathatók ki. A számokat nyilvánosan bejelentjük majd, mert önmagukban is komoly információs értékkel bírnak. A szavazás napján ugyanakkor még nem ismerhetők meg a külképviseleteken leadott listás és egyéni szavazatok és az átjelentkezők voksai, hiszen ezeket csak később, legkorábban április 12-én összesítik. Mind a 106 egyéni választókerületben lesz ugyanis egy szavazókör, amelyben 6-án este nem bontják ki az urnát. Az ebben található helyi szavazatokhoz a választást követő hatodik napon keverik hozzá a külképviseletekről hazahozott voksokat és a másutt szavazó átjelentkezők szavazólapjait. Emiatt vasárnap este nem áll majd rendelkezésre mind a 10 386 szavazókör eredménye. A végeredményhez ugyancsak szükséges a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező, külföldön tartózkodó magyarok levélszavazatainak teljes feldolgozása, mert azt az országos listás eredménynél figyelembe kell venni.

Az átjelentkezések után előfordulhat olyan sorbanállás, amilyet az igazolással szavazás miatt 2010-ben több helyütt tapasztalhattunk?
– Azt tudni kell, hogy a szavazás este 7 órakor lezárul, voksaikat ezután csak azok adhatják le, akik ebben az időpontban már jelen voltak. A gyors lebonyolításhoz hozzájárul, hogy a választási irodák pontosan tudják, melyik szavazókörben hányan szerepelnek a névjegyzékben. Napközben emellett megismerhetők lesznek a részvételi adatok, az irodák így idejében segíteni tudnak, ha szükség lesz rá. Nem fordulhat elő az, ami négy évvel ezelőtt megtörtént.

Az új rendszerben hány mandátumot oszthatnak ki az itthon és a külföldön élő választópolgárok szavazatai alapján?
– A 199 parlamenti mandátum többségének sorsa a magyarországi lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárok szavazatain múlik. Levélszavazásra 195 ezer külhoni polgár jelentkezett – ha valamennyien szavaznának, és voksuk kivétel nélkül érvényes lenne, akkor is csak két mandátum sorsát dönthetnék el. Az adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy legfeljebb egy mandátumot lehet majd kiosztani az ő állásfoglalásuk alapján.

Hírek szerint a levélszavazatok előzetes vizsgálata eddig több mint húszszázalékos érvénytelenséget mutatott ki. Korábban sokan úgy gondolták, a külhoni állampolgárok kivételes előnyhöz jutnak azzal, hogy levélben voksolhatnak. Ön hogyan vélekedik erről?
– Szerintem egy érvénytelen szavazat is sok. Az arány nagyon magas, pedig a választási iroda még csak a nagyobb borítékokat vizsgálta át, a kisebbek tartalmát, vagyis a szavazólapot nem. Mindezek ellenére is úgy gondolom, a szabályozás megfelelő, hiszen a választójogi alapelveket a levélszavazáskor is érvényre kell juttatni, ilyen a titkosság. Privilégiumokról tehát nincs szó, már csak azért sem, mert a külföldön lakó magyar állampolgárok csak pártlistára szavazhatnak, egyéni képviselőkre nem. A levélszavazásnál nincsen szavazatszámláló bizottság, nincs fülke, nincsenek ellenőrök, akik figyelhetnének arra, hogy a verseny korrekt módon érjen véget. Tehát magának a levélcsomagnak, a visszaküldött szavazatnak kell garantálnia, hogy azt kívülállók ne ismerhessék meg.

A teljes interjút a Magyar Nemzet csütörtöki számában találja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.