Az április 6-i parlamenti választásokhoz közeledve az ellenzék úton-útfélen arról beszél, hogy az új rendszer nem demokratikus, de ezzel szemben legutóbb 1998-ban volt több egyéni jelölt, mint most. A választási rendszer tehát nemhogy szűkítette, hanem jelentős mértékben kiterjesztette a demokráciát, így például közel kétszer annyi jelöltre voksolhatunk, mint 2010–ben. Az új rendszer azzal, hogy a korábbi 750 ajánlószelvény helyett jóval nagyobb választókerületekben 500 aláírást kellett ajánlóíven összegyűjteni, jobban elősegítette a voksoláson való indulás lehetőségét.
Ha az országos listaállítást nézzük, akkor is csúnyán megbuknak a baloldal vádjai, ami a demokratikus reprezentációt illeti. A korábbi három választáson 6-10 között mozgott az országos listák száma, az új rendszerben ennek többszöröse (18) a pártok által állított listák száma. Ráadásul a 18 pártlistából kettős közös pártlista, amelyeket több (kettő, illetve öt) párt állított, tehát összesen 23 párt tudott az országos listaállításban részt venni. Ugyancsak a demokrácia szélesítése irányába tett lépés, hogy a mostani ciklusban megszűnt az az alkotmányellenes állapot, miszerint a nemzetiségek nem vehetnek részt a parlamenti munkában, most 13 nemzetiségi listára voksolhat az, aki korábban regisztrált.
Gyurcsány Ferenctől Mesterházy Attilán át Bajnai Gordonig minden egyes választási gyűlésen elmondja, hogy a jelöltállítás könnyítésével a Fidesz–KDNP célja a szavazók elbizonytalanítása volt. Ezzel szemben az új szabályok több olyan féket és ellensúlyt építettek be a rendszerbe, amely visszaszorítja a komolytalan jelöltek indulási szándékát. Erre példa, hogy a pártoknak szigorúan el kellett számolniuk a részükre átadott ajánlóívekkel, és vissza kell juttatniuk a választási irodáknak. Ennek elmulasztása esetén komoly, akár többmilliós bírsággal is szembesülniük kellett. Így például az Új Dimenzió Pártnak több mint 121 milliós bírságot kell befizetnie, de Karácsony Gergely bajnaista képviselőnek is több mint 100 ezer forintot kell leperkálnia.
A komolytalan jelölteket az a szabályozás is kiszűri, miszerint ha egy egyéni jelölt nem éri el a kétszázalékos szavazatarányt, akkor a költségvetéstől kapott egymillió forintos támogatást köteles a kincstárnak visszafizetni. A komolytalan jelöltek indulásának tehát komoly kockázata van, ami felelős magatartásra sarkallja a választáson indulni kívánó jelölteket és szervezeteket.