A női alkotók és a népművészet kapcsolata a XX.században

A XX. századi női tervezőművészek és a népi kézművesség kapcsolatát vizsgálja Hatvanban, a Hatvany Lajos Múzeumban nyílt új kiállítás. A Többszörösen díszített című tárlat különböző korszakokon és életsorsokon keresztül mutat rá a népművészet és a női alkotói gondolkodás kapcsolatára. Láthatjuk, hogyan jelentek meg a női szerepek, a közösségi minták és az egyéni esztétikai döntések a XX. századi vizuális kultúrában. A különleges kiállításon megismerhetjük a hatvani fehér hímzést, a boldogi népviselet sajátosságait és a korabeli női grafikákat is.

2025. 08. 03. 15:40
Többszörösen díszített
Mallász Gitta grafikai tervezésén keresztül a népi formakincs modern értelmezése válik láthatóvá. Fotó: Ocsovai Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Többszörösen díszített című kiállítás a Hagyományok Háza Szecesszió, art deco, népművészet – Női lélek, népi formák tárlatából indult ki, amely a népművészet szempontjából vizsgálta a XX. század jelentős női alkotóinak művészetét. Az ott bemutatott életművek közül Hatvanban három művész képző- és iparművészeti örökségének nyújtják egy helyi olvasatát: Lesznai Anna, Mallász Gitta és Undi Mariska életműve köré épült a tárlat. Alkotásaikban hangsúlyosan jelen van a népi kultúra, és egyfajta összművészeti felfogás jellemzi mindhármukat. 

Többszörösen díszített
Lesznai Anna emlékszekciója a Többszörösen díszített című tárlaton. Fotó: Ocsovai Zoltán 

A Többszörösen díszített című tárlat alkotásai

A kiállítás egyik leglátványosabb egysége az idén 140 éve született Lesznai Anna emlékszekciója, ahol díszítőművészeti munkái is helyet kaptak. A Hatvany Lajos Múzeum őrzi Lesznai Anna (1885–1966) képzőművészeti hagyatékát. A művész munkásságára a hagyomány és a modernitás is jellemző. A rajz és a festészet mellett az iparművészet is érdekelte, textiltervezőként a magyar népművészet motívumait használta fel munkáiban, modern formában megújítva azokat. 

Jellegzetes stílusát a szecesszió, a népi ornamentika és az avantgárd esztétika egyaránt inspirálta.

Mallász Gitta (1907–1992) grafikai tervezésén keresztül a népi formakincs modern értelmezése válik láthatóvá. Az Állami Népi Együttes kosztümtervezőjeként kamatoztathatta népművészeti ismereteit, és az évek alatt számtalan produkcióhoz tervezett jelmezeket. A kiállításon az Ecseri lakodalmas (1951) című darabhoz készült menyasszonyi ruháját mutatják be. 

Undi Mariska pedagógusként, kutatóként és mintatervezőként is hidat épített a folklór és az iparművészet között. Fotó: Ocsovai Zoltán

Undi Mariska (1877–1959) pedagógusként, kutatóként és mintatervezőként is hidat épített a folklór és az iparművészet között. Elismert kutatója volt a magyar ornamentikának is. Alapvető törekvése volt, hogy a népi kultúrát beemelje a kortárs képző- és iparművészetbe. 

A kiállítást Simon Tamás néprajzos-muzeológus és Tóth Gréta művészettörténész-muzeológus rendezte.

H. Szilasi Ágota művészettörténész a megnyitón elmondta: ezek az életművek azt is megmutatják, hogyan váltak a népművészet elemei tudatos vizuális rendszerré a XX. századi tervezők keze nyomán. Tóth Gréta kifejtette, hogy a népi kultúra a virágkorát élte a XX. században, akkor indult meg a tudományos feldolgozása is. 

Néprajzi gyűjteményünkkel is kiegészítettük az alkotók munkáit, hogy megmutassuk: oda-vissza ható folyamatról van szó. Nemcsak inspirációt adtak a népi elemek ezeknek az alkotóknak, hanem az ő munkásságuk is visszahatott a közösségi művészetekre

 – magyarázta Tóth Gréta. 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.