Kell-e tartani a moszkvaihoz hasonló metrótragédiától Budapesten?

A váltók, a vonatmegállító berendezések és a relés biztosítók között komoly a hasonlóság.

Gabay Balázs
2014. 07. 16. 14:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról korábban írtunk, a BKK már hosszabb ideje töri a fejét azon, hogyan lehetne viszonylag olcsón megúszni a szovjet járműpark cseréjét az M3-as vonalon. Az Alstom Metropolisok érkezésével részleges megoldásként a kelet–nyugati vonalról 20 darab, még használható 81-es típust átirányítottak a 3-as alagútjába, a maradék 120 szerelvényt eladni is alig tudták. A 40-45 év közötti élettartamú kocsikat szétszerelték, és ócskavasként pár százezer forintért értékesítették.

Bár a BKK határozottan cáfolta, Tarlós István korábban elmondta, 65-75 milliárd forintból kívánja felújítani a főváros az M3-as szerelvényeit. Nyílt közbeszerzési eljárást írnának ki, és 10 éven át törlesztenék a vételárat 2016-tól. A feltételek miatt az üzlet nyugati cégek számára nem igazán vonzó, így akár keletről is érkezhetnének kocsik. Szakmai körökben el is terjedt, hogy a moszkvai Metrovagonmas szállítana metrókat Budapestre. A konstrukció, miszerint a még javítható szerelvényeket odaszállítanák Budapestről, ott pedig felújítanák, a használhatatlanokat pedig ott szétszerelnék, nem is tűnik rossz megoldásnak. A vonatvezetők és a karbantartók ismerik a 81-es típust, és viszonylag normális összegből 10-15 évig tűrhető viszonyok között lehetne utazni az észak-déli vonalon.

Moszkvában kedden tragikus metróbaleset történt, melyben több mint húszan életüket vesztették, és legalább 160-an megsérültek. A kelet–északnyugati irányú Arbatszko–Pokrovszkaja-vonalon egy szerelvény három kocsija siklott ki. (Metrovagonmas említett szerelvényeit ide kattintva nézheti meg kívül-belül.) A vonat meglehetősen hasonlít ahhoz a típushoz, amire a nem hivatalos információk alapján a budapestieket cserélné a főváros. A Metróért Egyesület elnöke portálunknak ugyanakkor jelezte, az érintett vonat a 81-740-es, úgynevezett Ruszics típus, nem pedig a 81-717.6-os. Ilyen szerelvények kizárólag orosz területen közlekednek és Szófiába szállítottak még belőle. Bíró Endre hangsúlyozta, mivel emberi tényező is közrejátszott a balesetben, így teljesen kizárni nem lehet, hogy Budapesten is előforduljon ilyen tragédia, de azért ennek kicsi a valószínűsége.

Felhívta a figyelmet, hogy bár a híradások zöme egy váltókezelő általi mulasztást sejt a katasztrófa mögött, az eredeti orosz közleményben nem ez áll. E szerint az éjszakai váltókarbantartás lehetett hiányos, és ez okozhatta, hogy az instabil szerkezetre reggel ráengedték a vonatot, ami alatt gyakorlatilag szétnyílt a váltó, a szerelvény pedig kisiklott.

Mielőtt végleg elhatároznánk, hogy soha többé nem szállunk fel az M3-as vonatra, vegyük figyelembe, hogy a moszkvai körülmények nem teljesen ugyanazok, mint idehaza. A budapesti M3-as alagútban a 70-es évek óta ugyanazok a váltók üzemelnek – felújítás nélkül. A konstrukció alapjaiban ugyanaz, mint a moszkvai, annyi különbséggel, hogy a rögzítés korszerűtlenebb az orosz fővárosban. A vonatmegállító berendezés nálunk orosz gyártmányú, a vonatbefolyásoló rendszer (ABR) viszont már egy újabb, francia típus. Moszkvában ABR helyett ARS üzemel. A biztosítóberendezés relés rendszer mindkét fővárosban. Az orosz fővárosban zúzott kőalapra fektettek faaljakat, és ezeken futnak a sínek, míg nálunk szilárdabb megoldást választottak.

Az érintett moszkvai vonal több elemét tekintve elavultabb, mint a budapesti 3-as, de vannak berendezések, amelyek újabbak, mint nálunk. Ha az orosz karbantartók nagyobb figyelemmel járnak el, akkor a tragédia is elkerülhető lett volna; és ha ebből indulunk ki, akkor Budapesten sem kell katasztrófára számítani, hiszen az éjszakai üzem, ha teherbírása határán mozogva, de eddig is megfelelően ellátta a feladatát.

Tarlós István főpolgármester már több interjúban is elmondta, hogy roppant veszélyeket hordoz magában a 3-as metró működtetése a jelenlegi rendszerben, és ha nem lesz pénz a pályarekonstrukcióra, akkor nem fél majd leállítani a vonalat. A hírek szerint ettől már egyre kevésbé kell tartani, hiszen lassan kiírják a közbeszerzési pályázatot, és nem csupán a pályát újítják fel, de a kocsiparkot is újjáépítik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.