Orosz metró jöhet a szovjet helyére

Utánajártunk, vajon tényleg „csak” felújítaná a 3-as metró szerelvényeit a BKV, vagy valami másra készül.

Gabay Balázs
2013. 11. 12. 8:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a BKK jelenleg épp az M2-es metróban bíbelődik az Alstom szerelvényekhez igazítani kívánt biztosítóberendezéssel, az észak-déli vonalon is komoly változásra számíthatunk. Nyáron a főpolgármester maga írta a fejlesztési miniszternek, hogy a 3-as metró időzített bomba, sürgősen fel kell újítani az alagutat és a vonatokat is. Júliusban kiderült, hogy a teljes pályarekonstrukcióról most novemberben fogják aláírni a szerződést a beruházóval, a tervezési szakasz lezárultával pedig 2016-ban megindulnak a munkálatok. Ez egyben azt is jelenti, hogy a következő három évben ugyanolyan rettenetes körülmények között közlekedhetünk a 3-as metróval, mint eddig.

Néhány nappal ezelőtt a Metróért Egyesület adott hírt arról, hogy szakmai berkekben napvilágot látott egy megoldási terv a több évtizede közlekedő, rogyadozó szovjet kocsik lecserélése ügyében. Az információk szerint orosz szerelvények érkeznének Budapestre, mégpedig kedvező konstrukció keretében.

A Budapesti Közlekedési Központ először ellentmondást nem tűrően cáfolta a hírt. Azt mondták, ha az egyesület megírta, akár már be is szerezhetné a metrókat saját költségén. Ezután azonban Tarlós István az Indexnek elismerte: valóban nagy átalakításokat terveznek a 3-as vonal kocsiparkjában. Mintegy 65-75 milliárd forintból újítanák fel, építenék újra a most futó szerelvényeket. A tervek szerint nyílt közbeszerzési eljárásban 2016-tól halasztva tíz éven át fizetne a BKV a partnernek.

Napjainkban nyugati gyártó már nem szállítana járműveket ilyen kondíciókkal, így tényleg valószínűnek tűnik, hogy Oroszországgal tárgyalhat a közlekedési vállalat. Ezt egyébként független szakértők is megerősítették.

Ami az orosz szerelvények mellett szól, az a technikai háttér, ezzel már nem kellene megismerkedniük a vonatvezetőknek. A 2-es vonal automatizálása miatt a BKK-nak elvileg el kellene bocsátania dolgozókat, de mivel az újonnan beszerezni kívánt kocsikkal is sok karbantartási feladat járna, a leépítésre sem lenne feltétlenül szükség. Az új vonatok kocsiszekrénye nagyon hasonlít a budapestiekére, így a szakembereknek az alapvető javítási munkálatokhoz sem kellene újraképezniük magukat.

Bár Tarlós a régi metrókocsik „újraépítéséről” beszél, ez valószínűleg csak részben fedi a valóságot. A 35-40 éves szerelvények egy része annyira elhasználódott, hogy a géppark egy részét már felújítani sem lehet. Ezt sugallja az is, hogy a 2-es vonalról kivont régi, 81-es kocsiknak csupán 15 százalékát tudták tovább használni az észak-déli vonalon, a többit eladták ócskavasnak. Az biztosnak tűnik, hogy az összes szerelvényt kivinnék a gyártóhoz, de a használhatatlan kocsik helyére újakat állítanának be. A 81717.1-es szovjet verzió helyére a 81717.6-osok jönnének.

Információink szerint az érkező vonatokra hosszú távú megoldásként tekint a BKK, akár 25 évig is lehetne közlekedni velük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.