Újabb kényes kérdések a miniszternek

Uniós pénzt használhatott saját vállalkozásához Seszták Miklós, aki egy offshore-hálózatban is érintett lehet.

2014. 07. 31. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vissza nem térítendő uniós támogatás javította fel a nemzeti fejlesztési miniszter, Seszták Miklós kisvárdai autószalonjának bevételeit – adta hírül az Index. Az internetes portál szerint három kis kft. kifejezetten azzal a céllal pályázott és nyert fejenként 10-10 millió forintot, hogy a miniszterhez tartozó ingatlanban, annak ügyvédi irodája és Opel-kereskedése mellett vásároljon magának helyiséget. Állítólag a fejlesztési miniszter kisvárdai autószalonját 2012-ben, közvetlenül az uniós pályázatok megjelenése előtt társasházzá alakította. Így vált az épület egy része eladhatóvá. A vásárlóként fellépő cégek bejegyzésében maga Seszták Miklós és ügyvédtársa is segédkezett – mutatott rá a cikk szerzője.

„Kiderült, hogy akár offshore-nak is nevezhető cégek hozhatók kapcsolatba a miniszter egyik vállalkozásával. Az egyiket egyenesen a közeli és jól hangzó nevű Cipruson alapították. A miniszter szerint ezek nem offshore cégek, mert az Európai Unióban vannak bejegyezve. Ez pontosan az a védekezés, amelyet Simor András egykori jegybankelnök rántott elő, amikor kísértetiesen hasonló vádak érték a jobboldali politika és média részéről. A hárító hatása is ugyanolyan: semmilyen. Ilyen cégeket adóelkerülés céljából hoznak létre, nem másért. Persze ez a gyenge védekezés is több, mint ami a miniszter bizottsági meghallgatásain elhangzott, ott ugyanis a leendő miniszter azt állította, hogy egész életében két cége volt, az ügyvédi irodája és az autókereskedése. Hogy külföldi vállalkozásai lettek volna, azt egyenesen tagadta. Most kiderült, voltak, és adósságoktól terhelten süllyedtek a semmibe” a Magyar Nemzet vezércikke Csermely Péter tollából.

 

Majd jelezte: az ügyletnek köszönhetően az autókereskedés, amely 2011-ben még veszteséges volt, a 2013-as pénzügyi évet már nyereséggel zárta. Az Index megkereste Seszták Miklóst, ő azonban kitérő választ adott a portál kérdéseire. A politikus azt mondta: mint eladónak, neki semmi köze ahhoz, hogy vevői milyen forrásból teremtették elő a pénzt az adásvételekre. Az pedig a miniszter szerint üzleti titok, hogy mennyi bevétele volt cégének az ügyletekből.

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter szerint nem tekinthető offshore jellegűnek a cipruson bejegyzett és Seychelle-szigeteki társaság által tulajdonolt Minotax IBC, amely számos, a tárcavezetőhöz köthető cégben érdekelt – ezt pedig már a Népszabadságnak üzente Seszták Miklós, amikor a lap egy hozzá köthető céghálózatról kérdezte. A politikus – pontosabban a minisztérium sajtóosztálya – azt állította, hogy a Minotax ismert tulajdonosi hátterű, uniós országban bejegyzett társaság, a cikk szerzője viszont rámutatott, hogy a vállalat júniusi cégkivonata egyedüli tulajdonosaként a Seychelle-szigeteki Goran Limitedet jelöli meg. E cégre viszont az internetes kereső már egyetlen találatot sem ad ki. S ha ki is adna, kétséges, hogy a közölt adatok megfelelnének-e a valóságnak – húzta alá a Népszabadság. Ennek igazolásául offshore tanácsadó honlapokra hivatkozik, amelyek az adómentesség mellett azért ajánlják éppen a Seychelle-szigeteket cégalapításra, mert annak nincs információközlési kötelezettsége más adóhatóságok felé. Ugyanezen portálokon figyelmeztetnek: a részvényes és az igazgatók neve megjelenik a nyilvános adatbázisokban, ezért célszerű névleges személyeket kinevezni a valódi tulajdonosok kilétének titokban tartásához. Nem mellesleg az IBC mint vállalati forma a lap szerint lényegében az offshore megjelölést helyettesíti.

Ezek után a cikkből kibontakozik egy szövevényes céghálózat, amelynek egyik központi szereplője a Seszták Miklós tulajdonában lévő Ramiris Autó. Ennek székhelye egy kisvárdai Opel-kereskedés, ahová több más cég, így a Várda-Mobil, a King és a Mobilex-Car 96 Kft. is be van jelentve. A Minotax mindháromban tulajdonos, a Várda-Mobilban a Seszták-féle Ramiris Autóval közösen. A másik központi szereplő a 2006 és 2011 között a tárcavezető felesége által vezetett Mobilex-Car, amelynek egyik volt tulajdonosa a ciprusi Ramiris Holdings. Ennek igazgató-részvényese a Minotaxban vezető beosztást tölt be. A Mobilex-Car 96-ban (és egyébként a Ramiris Autóban is) ugyancsak érdekelt volt az időközben Iris Mediára átkeresztelt egykori Ramiris Rubin, amit ügyvédként Seszták Miklós képviselt egy 17 milliárdos pénzmosási ügyben.

Mint ismert, az Index korábban arról számolt be, hogy Seszták Miklós még ügyvédként körülbelül hétszáz olyan cég alapításában vett részt, amelyeket utóbb tetemes köztartozásaik, átláthatatlan működésük miatt felszámoltak. A szocialisták után tegnap a Jobbik is közleményben jelezte: véleményük szerint a tárcavezetőnek távoznia kell a kormányból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.