Magyarország versenyképessége nem fokozható a vasút nélkül – tette hozzá Seszták Miklós a XVI. Pályafenntartási Konferencia nyitónapján tartott előadásában.
A tárcavezető szerint Magyarország kormánya 2010-ben elkötelezte magát a vasút újjászervezése mellett, s négy év alatt 760 milliárd forint forrást biztosított a MÁV Zrt. fejlesztésére.
Seszták Miklós emlékeztetett rá, hogy 2010-ben csődközeli állapotban volt a MÁV 300 milliárd forintos adóssággal, amit négy év alatt 220 milliárdra sikerült csökkenteni.
A fejlesztési miniszter nagy kihívásnak nevezte a vasúti kocsiállomány korszerűsítését. Közölte: a MÁV 42, a GYSEV 6 új villamos elővárosi motorvonatot helyezhet üzembe európai uniós forrásból, 700 darab vasúti kocsit pedig állami forrásból újítanak fel.
Bejelentette azt is, hogy megújítják a nagy múltú hazai vasútikocsi-gyártást, ami az újraiparosítás fontos lépése lehet.
Seszták Miklós felhívta a figyelmet arra, hogy a közösségi közlekedésnek elsősorban az utasok igényeinek kell megfelelnie. Hozzátette: míg az európai uniós átlag 12-15 százalék, addig Magyarországon ennél lényegesen magasabb, 22-25 százalék a közlekedésben a közösségi közlekedés részaránya.
A fejlesztéshez elengedhetetlen a jó minőségű infrastruktúra – jegyezte meg a miniszter, s felidézte, hogy a kormány a múlt héten fogadta el a 2030-ig szóló, de 2050-ig kitekintő Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiát.
Hazánkban először készült összközlekedési forgalmi modell, amelynek szerves részét képezik a vasút fejlesztési, karbantartási és pályafenntartási kérdései – mondta.
Seszták Miklós szerint a vasúti infrastruktúra korszerűsítése és fejlesztése komoly feladatot jelent az ágazat szereplőinek, amiben jelentős segítség a közlekedési stratégia.
A pályafenntartási konferencia pénteken fejeződik be a debreceni Kölcsey Központban.