– A politikai paletta jelentős része az úgynevezett ügynöklisták nyilvánosságra hozatalát követeli hosszú évek óta. A külső szemlélőnek az lehet a benyomása, mintha az ügynökök irányították volna a pártállamot, s nem fordítva, a kommunista állampárt a titkosszolgálatokat. Tisztulna a kép, ha ezek a listás kívánságok teljesülnének? Hozna-e egyben erkölcsi megtisztulást?
– Hogy lehetne egy kalap alá venni minden ügynököt? Annyira sokfélék a beszervezettek, hogy ez teljesen félrevinné a kérdést. Hiszen van, aki után több kötet jelentés maradt, de csupa olyan adatot tartalmaznak a jelentések, amelyek nyilvánosak voltak. Akár a tévéből, a rádióból is meg lehetett tudni. Vagy nem nyilvános, de olyan adatokat, amelyekből a megfigyeltnek semmiféle hátránya nem származhatott. Az is előfordult nemegyszer, hogy valaki ijedtében aláírta a beszervezési nyilatkozatot, aztán megjött a bátorsága, és egyetlen jelentést sem adott. Volt, aki hazamenve elmondta, hogy őt beszervezték, és a megfigyelttel együtt fogalmazták meg a jelentéseket. Mások pedig olyan jelentéseket adtak le, amelyek alapján kirúgtak valakit a munkahelyéről, vagy internálták, vagy bebörtönözték, de olyan is volt, akinek a „munkája” hozzájárult ahhoz, hogy valakit felakasztottak. Hogy eshetnének egyforma megítélés alá ezek az esetek?
– Holott lényegében ezt szorgalmazzák az önjelölt igazságtevők, akik csak listában képesek gondolkodni, minden további információadást mellőzve.
– Ha viszont egy lajstromot minden kommentár nélkül a közvélemény elé tárnának, az a kép kerekedne, hogy egyenlőségjelet lehet tenni a beszervezettek közé. Az sem mindegy, hogy valaki önként, dalolva választotta a besúgást, vagy koncepciós életfogytiglani börtönbüntetéssel a feje felett vállalta az együttműködést, aztán amint tudott, kibújt az érdemi információadás alól, netán látványosan elszabotálta a kapott feladatokat. De olyan is előfordult, hogy valaki meg akart szerezni egy meghatározott kivételes kedvezményt, és ezért ő jelentkezett. Beszervezés nélkül vállalta egy családjához közel álló barát elfogásához való segítségnyújtást. A kedvezményt megkapta, a barátot elfogták és börtönbüntetésre ítélték. Ez a tette indította az állambiztonsági szervet arra, hogy beszervezzék, mint ügynök viszont „ártatlan”, hiszen ügynökként már egyetlen jelentést sem adott. Ezért hangsúlyozom, hogy saját magunkat csapnánk be, ha azt hinnénk: az egyesek által követelt listák önmagukban megoldást jelentenek. Csak további igazságtalanságot szülne egy ilyen általánosító, összemosó kipellengérezés. Külön színezi a dolgot, hogy egy lista önmagában való közzététele azzal is járna – ami egyszer, az úgynevezett Szakértő 90 elnevezésű lista interneten való megjelenése után már előfordult –, hogy egy ismert név láttán mindenki azt gondolja: az ismert név az ismert személyt is jelenti. Pedig könnyen lehet, hogy csak névazonosságról van szó. A név azonos a mindenki által ismert személlyel, de ténylegesen nem ő a beszervezett, hanem csak egy azonos nevű, de másik személy. Az előbb említett listán szereplő ismert nevű személyek közül például szinte minden esetben pusztán névazonosságról volt szó. Ilyenkor aztán lehet mosakodni. A múltfeltárást nagyon fontosnak tartom, de az nem egyenlő a listázással. Azt kell feltárni, hogy ki mit tett, és azt sem árt tudni, milyen körülmények között és milyen eszközökkel szervezték be.