A sajtóban eddig megjelent számításokhoz képest akár négyszer annyi médiavállalkozást is érinthet az egykulcsos reklámadó két héttel ezelőtt bejelentett terve. Lapunk is beszámolt arról, hogy a Bisnode nemzetközi cégminősítő korábban 1400 céggel számolt. A Whitereport.hu lapunkhoz eljuttatott jelentése alapján azonban ennél jóval több érintett lehet. A médiapiaci elemzőcég szerint az egységes, alsó határ nélküli reklámadó akár 6700 üzemeltetőt is érinthet, mivel kisebb-nagyobb reklámbevétele szinte minden médiumnak lehet. Ebbe szerintük bele kell érteni az önkormányzatok, az alapítványok, az egyházak, a nonprofit cégek által működtetett lapokat, a weboldalakat, a tévéket és a rádiókat is. Az elemzés alapjául szolgáló Whitereport.hu adatbázisa kimutatta: 11 ezer olyan tévé, rádió, lap, honlap, mozi és több mint 40 ezer köztéri reklámeszköz van ma Magyarországon, amelyik az egykulcsos adó hatálya alá eshet. Az eddigi számításokhoz képest négyszer annyi, 6700 üzemeltető közül mintegy 40 százalék a cég, a fennmaradók nagy része önkormányzat, alapítvány vagy egyház, amelyeknek korábban is lehetett reklámnak számító tevékenységük, de az 500 millió forintos határ miatt eddig nem számoltak velük. A 2700 cégből 1152 tekinthető ténylegesen médiavállalatnak, az adózók száma a tavaly elfogadott törvényhez képest az újjal jelentősen nőhet. Az elemzőcég a Magyar Reklámszövetség adatain alapuló, ötszázalékos adókulcsot feltételező becslései szerint az adóbevétel ebből csak a klasszikus médiatípusokat tekintve nagyságrendileg 6,5 milliárd forint lehet.
Felhívták azonban a figyelmet, hogy mivel a reklámadó a reklámbevételt adóztatja, ezért a teljes árbevételéből nem lehet kiszámolni, mennyi adót kell majd fizetni cégenként. A Whitereport.hu egyelőre a cégek nettó árbevételét vizsgálta, az tehát, hogy kiket érintene leginkább a reklámadó számottevő kiadásként, csak tételes elemzéssel állapítható meg. Ezen az adatgyűjtésen jelenleg is dolgoznak, a végeredmény tavasszal várható. Jelenlegi adataik alapján az azonban biztos, hogy az egykulcsos reklámadó egy évek óta összességében nem nyereséges médiaiparágat érint, a médiacégek harmada ugyanis veszteséges. A tervezett változás a többi közt fejlesztési forrásokat is elvihet.
Számításaik szerint hét magyar cég ért el tízmilliárd forintot meghaladó, 30 cég egy- és tízmilliárd közötti bevételt tavaly. 250 millió és egymilliárd forint közötti bevétele 57 cégnek volt, ezernél többen is 250 millió forint alatt teljesítettek. A piac nagy részét tehát az összbevétel elenyésző részét adó-kis- és közepes vállalkozások alkotják. Hangsúlyozták, a tervezett reklámadó csökkentheti a kisebb szereplők versenyképességét a nagyokkal szemben.