A szemétdombbá lett Balatonringen menekülnek a vadak

Talmácsi Gábor autogramja helyett ma nyulakra és őzekre vadásznak a tervezett MotoGP-pályán.

Tompos Ádám
2015. 03. 14. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Akkor talán kezdjünk a bokszutcában, itt húzódik alattunk, illetve itt húzódott volna.” Mindez Sávoly határában hangzik el, egy felázott, náddal és gazzal benőtt domb tetején. Ez a magaslat nagyjából a középpontja annak a Balatonringnek, amelyet 2009 nyarán kezdtek el építeni, de 2010 tavaszán már le is álltak a munkálatokkal, azóta nem történt itt semmi. Illetve mégis: kétszer is megpróbálták elárverezni a félkész MotoGP-pályát, de egyszer sem jártak sikerrel. És történt még egy fejlemény, de ez is hasonlóan szomorú, mint a kudarcos aukciók: a Balatonring bejáratát elkezdték telehordani szeméttel.

Idegenvezetőnknél, Kovács Sándornál ez a hulladékfelhalmozás verte ki a biztosítékot. „Hát ahogy jönnek a turisták, mit fognak gondolni a sávolyiakról? Hogy mi hordjuk tele szeméttel az egészet?” S volt egy másik oka is, amiért beszélni szeretett volna portálunkkal a pálya ügyében: „Tenni kell valamit, mert ha nem történik semmi, és tényleg szemétlerakó lesz az egész, akkor örökre itt marad a nyakunkon, így.”

Hogy hogy is néz ki ez a bizonyos „így”, erre voltunk nagyon kíváncsiak. A magaslat amelyről körbenézünk, nem más, mint a munkálatok során egy kupacra hordott termőföld.

A sávolyi pálya adott volna otthont a magyar MotoGP-nagydíjaknak. Alapkövét 2008 szeptemberében tették le. Az első futamot 2009. szeptember 20-ára tervezték, ám az engedélyek nehézkes beszerzése miatt a beruházás csúszott. A harmadik magyar nagydíjat 2010 májusára ígérték, ám a Magyar Fejlesztési Bank nem hagyta jóvá a kölcsönt.

 

A Balatonring építésének költsége 80 millió euró lett volna, melynek nagy részét a Talmácsi Gábor volt csapatát is szponzoráló Sedesa Investment Group állta volna. A pálya 4232 méter hosszú lett volna, nyomvonalának kialakításában részt vett a Magyarországon rendkívül népszerű Talmácsi Gábor és Valentino Rossi is. A projekt csődbe ment, végrehajtás alá került, a telket 2012. október 13-án aukcióra bocsátották, kikiáltási ára 1,5 milliárd forint, a telken lévő terhelés 3,5 milliárd forint. (Wikipédia)

A gazt néha le kell hajtani, hogy segítsünk a fotós kollégának. Kovács Sándor itt alapvetően kétfajta mozdulattal magyaráz. Mutatóujjával mutat körbe: „Azok a dombok lettek volna a lelátók, előttük húzódott volna egy kanyaros szakasz, utána jött volna a célegyenes, amely itt ért volna véget alattunk, itt lett volna a bokszutca, a hátunk mögött pedig a parkoló lett volna található.” A másik gesztusa sokkal összetettebb, és sajnos sokkal gyakoribb is. Kezeit széttárva, keserű arccal magyaráz, ha nem szólna egy szót se, akkor is érteném, mit akar közölni: „valamit csinálni kell, mert az nem lehet, hogy beleöltek egy rakás pénzt és most itt hagyják ezt az egészet”.

Ahogy ereszkedünk lefele az agyagos talajon, és ropog a talpunk alatt a nád és zörög a száraz kóró, az építkezésen hónapokig dolgozó Kovács Sándor sorolja a ránk váró látványosságokat: van egy szakasz, ahol még kilátszik a fekete textiltakaró, még rá sem hordták a zúzalékot. Idegenvezetőnk meg van róla győződve, hogy a munkások itt kaphatták meg az információt: leáll az építkezés. A koszos feketeség mellett egy kupacban hevernek a vízelvezetőnek szánt dréncsövek. A nagy kanyar után meg van legalább három platónyi, érintetlen mosott kavics.

És van egy szakasz, ahol még egész jó állapotban van a nyomvonal, tényleg. Kovács Sándor ezt a részt mutatja a leglelkesebben: „hátha valaki lát még fantáziát ebben az egészben, és befejezi az építkezést. Hiszen nem a nulláról kell kezdeni.” Valóban, a pálya e részén nincsenek még embermagasságú fűz-, nyár-, és akácfabokrok, mint ahogy azt Balatonring-szerte látni, és ennyivel kevésbé lesz olyan a táj, mint egy posztapokaliptikus western díszlete.

De nem kell sokat tenni ahhoz, hogy a vadnyugati hangulat egy pillanat alatt visszatérjen, elég kicsit megint a távolba pillantani: a lelátókon most vadászlesek vannak. Épp a vadak nyomait vizsgáljuk az agyagban, amikor egy őz ugrik fel mögöttünk és vágtat el mellettünk riadtan: nem törődik sem a nyomvonallal, sem velünk, egyenesen a les felé rohan, de szerencséjére most senki nincs ott. Kovács Sándort sem zökkenti ki a jelenet – ahogy később a célegyenesen végignyargaló nyúl sem –, és még mindig nagy átéléssel mutatja, hogy hol állt volna a ring kis tava.

Víztükör mondjuk most is van a szellempályán, több ponton is mocskos belvizet fodroz a szél. Kovács Sándor elfogultsága, vagy ha úgy tetszik, erős fantáziája érthető: idegenvezetőnk kertész. Itt, az el nem készült tó partján képzelte el az építkezés utáni új munkahelyét. Később pedig egy őrző-védői tanfolyamot is elvégzett B tervként, hátha csak egy időre áll le a beruházás. Úgy gondolta, hogy vigyáz majd a gépekre, műszerekre amíg meg nem érkezik az új zöld jelzés. De a munkálatokat éppen öt évvel ezelőtt végleg leállították, Kovács Sándorral pedig ötletelni kezdünk, hogy mi is lehetne itt: gokartpályának a ring túl nagy, de egy vaddisznótúrás mellett elhúzódó mély nyom bizonyítja, hogy a kvadosok már felfedezték maguknak Sávolyt.

Ahogy a környékbeli lomisok is. Ők az el nem adható „talált tárgyaikat” hozzák ide: van itt fél zsák cement, játéklaptop kisbabáknak, sörösüvegek, kanapék, könyv, cd, gumicsizma, görkorcsolya, műanyag talicska, kistraktor. Kismotor nincs. „Tavasszal annyival jobb, hogy a zöldtől nem látszik ez a sok kosz. Igaz pont ezért többet is tudnak idepakolni” – magyaráz Kovács Sándor, s hamarosan továbbhajtunk.

Az ellopott alapkőnél állunk meg, és arról beszélgetünk egy kicsit a fürdőszobai összefolyóra emlékeztető nyílás fölött, hogy vajon minek köszönheti még a felettünk magasodó, napszítta Sedesa-tábla, hogy még mindig nem lopta el senki. Választ nem találunk saját kérdésünkre, s a kivitelezőről sem polemizálunk sokat. Talmácsi Gáborra terelődik a szó, ő ezen a helyen, az itt felhúzott protokollsátorban engedte át a kivezényelt kisiskolásoknak a motorját, tette mindezt természetesen a nebulók legnagyobb örömére. Kisvártatva itt is magunk mögött hagyunk csontot, forgácsot, rozsdát és hamut, majd a falu felé vesszük az irányt.

Sávolyra érve egy újabb félkész épületet találunk: a vakolatlan torzó orvosi rendelő lett volna, de amikor meghalt a falu doktora, nem fejezték be a munkát. Hivatalosan 583 lakosa van Sávolynak, de Kovács Sándor segít értelmezni a számokat: ebből jó pár a német, osztrák, holland betelepülő, akik szerelmesek lettek a Balatonba és az alacsony telekárakba, ezért maradtak. Jó néhányan külföldön vagy Budapesten vállaltak munkát, így körülbelül négyszázan lakhatnak itt.

A falu egyetlen kávézójába megyünk: a takaros ház mellett feltűnően nagy és üres telek áll. „Ide egy pizzériát terveztek, de amikor befuccsolt a Balatonring, letettek róla.” Szemben egy bolt áll, ugyanakkora üres, füves terület mellette. „Ez panziónak készült.”

A kocsma előtt a „jó beszédű” Nándor bácsit próbálja idegenvezetőnk nyilatkozatra bírni, de a pirospozsgás arcú férfi inkább elteker: állítja, jót mondani nem tud az eset kapcsán, rosszat pedig nem szeretne. Bent a csapos hölgy, karján a kisfiával, arról beszél, hogy szeretne ő is bízni abban, hogy történik valami a ringen, de elhinni csak akkor fogja, amikor már lement az első futam. Felidézik, hogy ki mint bolydult fel a faluban a jó hír hallatára: valaki a garázsába költözött, hogy albérletbe adja majd a házát a nagydíjra érkező szurkolóknak. Volt aztán, aki a földjét adta el, hogy bővíteni tudjon, más hitelt vett fel. Még ingatlanközvetítő is nyílt a faluban, de az is becsődölt. Kovács Sándor és a csapos máshogy emlékszik, nem tudnak kiegyezni, hogy üzemeltetője Kanadába vagy valahova Afrikába távozott.

Közben újabb vendég, Szabó József érkezik, aki szintén dolgozott a pályán egy ideig, ahogy majdnem minden községbeli. Szomorú ő is, de állítja, beletörődtek már a helyzetbe, majd váratlanul Kovács Sándorra bök nevetve: ő van a legjobban nekikeseredve az egésznek. De idegenvezetőnk egyáltalán nem tűnik csüggedtnek, a jól ismert kézmozdulattal és gesztussal mondja, hogy valamit bizony tenni kell, hiszen annyi pénz beleölése után egyszerűen nem maradhat így ez az egész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.