Munkavállalói javaslatok

A szakszervezetek nagyobb felmondási védelmet szeretnének a kisgyermekeseknek.

Bákonyi Ádám
2015. 03. 26. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszas szakmai egyeztetés után egységes javaslatot készített a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) munkavállalói oldala a munka törvénykönyve (Mt.) módosítására. A VKF-ben tavaly év végén született megállapodás arról, hogy tárgyalások kezdődnek a szakszervezetek által különösen sérelmesnek tartott törvények módosításáról annak érdekében, hogy a parlament tavaszi ülésszakán már tárgyalhassák a kompromisszumos javaslatokat. A meglehetősen keménynek ígérkező egyeztetések információink szerint jelenleg kezdeti, szakértői fázisban vannak még.

A munkavállalói érdekképviseletek változtatnának az elbocsátás és a felmondás szabályain, egyik kiemelt céljuk a kisgyerekesek felmondási védelmének erősítése. Javaslatuk az, hogy az anya vagy a gyermekét egyedül nevelő apa a gyermek ötéves koráig álljon felmondási védelem alatt. A módosítás rögzíti azt is, hogy ha az elbocsátott dolgozó a felmondást követő 15 napon belül közli a munkaadóval, hogy gyermeket vár vagy lombikbébiprogramban vesz részt, akkor a munkáltatónak vissza kellene vonnia a felmondást. Az érdekvédők javasolják továbbá, hogy a jogtalan elbocsátás esetén az elmaradt jövedelem címén igényelhető kártérítés 12 havi távolléti díj helyett a jogsértés súlyától függően 12–36 havi távolléti díjban legyen meghatározva. A szakszervezetek azt is szeretnék, hogy ha valakit jogtalanul bocsátottak el, akkor legyen lehetőség arra, hogy a munkaadót kötelezze a bíróság a továbbfoglalkoztatásra, azaz a dolgozót visszahelyezzék a korábbi pozícióba – már amennyiben ezt ő maga is akarja.

A csoportos létszámcsökkentést illetően a szakszervezetek azt javasolják, hogy a munkáltató az újra szabaddá váló munkahelyeket elsősorban azoknak a munkavállalóknak ajánlja fel, akiknek a munkaviszonyát a munkáltató működésével összefüggő okból 12 hónapon belül szüntette meg. A csoportos létszámcsökkentés a munkaerő-kölcsönzésnél pedig nem lenne alkalmazható.

A minimálbérrel kapcsolatban az érdekvédők azt szeretnék elérni, hogy annak összegét a dolgozók és családjuk szükséglete, az ország általános bérszínvonala, a létfenntartási költségek, a társadalombiztosítási juttatások, valamint az egyes társadalmi csoportok életszínvonala alapján állapítsák meg. A szakszervezetek szerint az Mt.-nek rögzítenie kellene, hogy a munkavállaló a munkaviszonya alapján jogosult munkabérre, s ezen szabály alól ne engedjen kivételt. Azaz: a munkáltató állásidő esetén, semmilyen körülményre való hivatkozással ne menthesse ki magát a munkabér kifizetése alól. Az érdekvédők továbbá javasolják, hogy a megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatottak a műszakpótlékon felül további tíz százalék bérpótlékban részesüljenek, a vasárnapi pótlék mértéke pedig száz százalék legyen, ami valamennyi vasárnap munkát végző munkavállalót illessen meg.

A munkaidővel kapcsolatban a szakszervezetek úgy vélekednek, hogy a munkáltató az adott napra történő munkaidő-beosztást négy nappal korábban ne módosíthassa indokolás nélkül. Szerintük az utazási időt a munkaidő részének kellene tekinteni, ha változó a munkavégzési hely, ha a szokásos telephelyen kívül végez munkát valaki, illetve ha a munkaszerződéstől eltérő munkahelyen foglalkoztatják. A szabadságot illetően azt szeretnék elérni, hogy a munkaadó a gyermekek után járó pótszabadságot is a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban adja ki, a munkáltató továbbá köteles legyen havonta legalább két pihenőnapot vasárnapra beosztani. A konzultáció kérdéskörével kapcsolatban az érdekvédők úgy módosítanának, hogy a munkáltató legyen köteles tájékoztatni a nála képviselettel rendelkező szakszervezeteket, és velük egyeztetni a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetéről.

A munkavállalói oldal szerint a hatályos szabályozás a szakszervezeti tisztségviselők jelentős részét védelem nélkül hagyja, ami sérti a szervezkedés szabadságához, valamint a kollektív alkuhoz való jogot. Javasolják, hogy az ötszáz fő alatti munkahelyeken három, az ötszáz és ezer fő közöttieken öt, az ezer és kétezer fő közöttieken tíz, a kettő és négyezer fő közöttieken tizenöt, a négyezer főt meghaladó munkahelyeken pedig húsz védett szakszervezeti tisztségviselőt jelölhessenek meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.