Nem tekintem véglegesnek az Országgyűléshez benyújtott 2016-os állami költségvetési javaslatot, a BKV támogatásának csökkentését – jelentette ki lapunknak Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester megerősítette, drasztikus lehet a budapesti járatritkítás, s nemcsak a buszokon, de a teljes kötött pályás hálózaton.
Mint a büdzsé javaslatából kiderült: a fővárosi önkormányzat kötelező feladatának, a közösségi közlekedés működtetésének a támogatására jövőre az idei és a tavalyi 24 milliárd forint helyett csak 18 milliárd jut. A BKV 2015-ös működéséből így is 15 milliárd forint hiányzik, így ha csak ezt vesszük alapul, az elvonás már meghaladja a központi költségvetésből nyújtott támogatás összegét. A büdzsé nem tartalmazza a 4-es metró beindításához, az első évi működéshez tavaly ugyancsak állami forrásokból adott támogatást sem.
A fővárosi tulajdonosi bizottság tegnap tárgyalta a fővárosi cégek, így a BKV tavalyi beszámolóját és üzleti tervét. A Fővárosi Közgyűlés május 27-re tervezett ülésére készült dokumentumok szerint a BKV 120 milliárd forintot is meghaladó közpénzből, a járművekkel, az eszközállománnyal együtt több mint 675 milliárdnyi vagyonnal gazdálkodik. A közlekedési társaság 2014-et több mint hárommilliárdos üzemi nyereséggel zárta.
Ez került most veszélybe, bár Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán, a költségvetési javaslat benyújtásakor azt mondta: arra törekednek, hogy megoldják a BKV finanszírozási kérdéseit a következő évben. Csakhogy ezek az ígéretek 2010 óta rendre elhangzanak. Az elmúlt öt évben mindig segített a kormány, s az időközben kipótolt állami forrásokkal elkerülhető volt a BKV csődje. Varga Mihály kizárólag ezért beszélhetett a fővárosi tömegközlekedés évi 50 milliárdos támogatásról.
Egyes sajtóhírek szerint a BKV 52,3 milliárdos adósságát is jövőre veszi át az állam, ezzel szemben ez a pénz valójában a 2015-ös költségvetést terheli.