Ezen múlott egy irgalmatlan miskolci robbanás

Tud bárki is arról, hogy egy veszélyes anyagot szállító vagon felborult a miskolci pályaudvaron? Nem sokan – az MNO videós riportjából kiderül, miért.

Molnár Dániel
2015. 05. 23. 12:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 2-án kora reggel felborult egy izobutángázzal teli tartályvagon Miskolc rendező-pályaudvarán. Az esetből nem lett nagyobb hírverés, mégpedig azért nem, mert nem sérült meg senki. Ez úgy fordulhatott elő, hogy két órán belül a helyszínre ért és „cselekedett” is a katasztrófavédelem új szuperfegyvere, ami ez alkalommal debütált éles helyzetben – a mérgező anyagot tartalmazó vasúti kocsi tartálya épen maradt, veszélyes anyag nem került a környezetbe. Az Európában egyedülálló gyorsasággal mozgatható mobil vészáttöltő rendszert és működését az MNO kamerái előtt mutatta be a katasztrófavédelem Százhalombattán.

– A katasztrófavédelem 2012. január elseje óta végzi a veszélyes anyagok vasúti szállításának ellenőrzését. Amikor ezt megelőzően készültünk erre a munkára, felmerült az a kérdés, hogy abban az esetben, ha nem üzemi körülmények között, nyílt pályán történik valamilyen nem kívánt esemény, akkor milyen megoldásokat lehet alkalmazni – fog a vészátfejtő bemutatásába Kozma Sándor, az OKF Veszélyes Szállítmányok Főosztálya vezetője. Az eszközzel egy sérült vasúti vagonból egy másikba lehet nagy kapacitással, veszteségmentesen átereszteni veszélyes anyagot.

Hogy valóban létrehozzák a gépet, azzal az OKF kereste meg a Mol szakembereit, akik azonnal nekiláttak a katasztrófavédelemmel közös munkának; világszerte gyakran előáll olyan helyzet, amikor nem ipari körülmények között kell gázt átfejteni egyik helyről a másikra.

Maga az eszköz már egy évvel az áprilisi bevetés előtt kész volt, és mint Kozma mondja, totális sikert aratott a berendezés, beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

A Molnak egyébként saját érdeke is volt, hogy egy hasonló gép elkészítésében közreműködjön, hiszen saját telephelyein is rengeteg veszélyes anyaggal dolgozik. Feith Róbert, a vállalat PB-tárolás-töltési vezetője fontos elemeként tekintette a gépet ama törekvésüknek, hogy az ország minden részén meg tudják védeni a lakosságot az esetleges katasztrófáktól.

Mint felelevenítette, egy durván 20 fős, molos és OKF-es szakértői gárda 2 évi munkája van a masinában, a bekerülési költsége pedig mintegy 120 millió forint volt, amit a Mol állt. Üzemeltetésében a Mol logisztikai szakemberein kívül a Petroszolg Kft., a cég egyik karbantartó vállalata, valamint speciális tűzoltók vesznek részt, természetesen a katasztrófavédők irányítása alatt.

A százhalombattai bemutatón a Mol dunai finomítójában kameránkkal végigkövethettük a teljes eseményláncot onnantól, hogy riasztják a a tűzoltókat, illetve a katasztrófavédelmet. (Az egyik helyi biztonsági vezető azért elmondta, ő lesz a referenciaszemély, ha őt futni látjuk, mindenkinek futnia kell, ugyanabba az irányba – mint ő...)

A kiérkezés és az átfejtés megkezdése között mintegy 1 óra telik el.

A berendezés Százhalombattán állomásozik, használati területe pedig elvileg az egész Kárpát-medence.

A bemutatón nyilatkozott nekünk egy, a miskolci mentésben részt vett katasztrófavédő, aki elmondta, a gyors kiérkezésű gép nélkül a katasztrófa elhárításához meg kellett volna emelni az 50 tonnás vasúti szerelvényt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.