Április 2-án kora reggel felborult egy izobutángázzal teli tartályvagon Miskolc rendező-pályaudvarán. Az esetből nem lett nagyobb hírverés, mégpedig azért nem, mert nem sérült meg senki. Ez úgy fordulhatott elő, hogy két órán belül a helyszínre ért és „cselekedett” is a katasztrófavédelem új szuperfegyvere, ami ez alkalommal debütált éles helyzetben – a mérgező anyagot tartalmazó vasúti kocsi tartálya épen maradt, veszélyes anyag nem került a környezetbe. Az Európában egyedülálló gyorsasággal mozgatható mobil vészáttöltő rendszert és működését az MNO kamerái előtt mutatta be a katasztrófavédelem Százhalombattán.
– A katasztrófavédelem 2012. január elseje óta végzi a veszélyes anyagok vasúti szállításának ellenőrzését. Amikor ezt megelőzően készültünk erre a munkára, felmerült az a kérdés, hogy abban az esetben, ha nem üzemi körülmények között, nyílt pályán történik valamilyen nem kívánt esemény, akkor milyen megoldásokat lehet alkalmazni – fog a vészátfejtő bemutatásába Kozma Sándor, az OKF Veszélyes Szállítmányok Főosztálya vezetője. Az eszközzel egy sérült vasúti vagonból egy másikba lehet nagy kapacitással, veszteségmentesen átereszteni veszélyes anyagot.
Hogy valóban létrehozzák a gépet, azzal az OKF kereste meg a Mol szakembereit, akik azonnal nekiláttak a katasztrófavédelemmel közös munkának; világszerte gyakran előáll olyan helyzet, amikor nem ipari körülmények között kell gázt átfejteni egyik helyről a másikra.
Maga az eszköz már egy évvel az áprilisi bevetés előtt kész volt, és mint Kozma mondja, totális sikert aratott a berendezés, beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
A Molnak egyébként saját érdeke is volt, hogy egy hasonló gép elkészítésében közreműködjön, hiszen saját telephelyein is rengeteg veszélyes anyaggal dolgozik. Feith Róbert, a vállalat PB-tárolás-töltési vezetője fontos elemeként tekintette a gépet ama törekvésüknek, hogy az ország minden részén meg tudják védeni a lakosságot az esetleges katasztrófáktól.
Mint felelevenítette, egy durván 20 fős, molos és OKF-es szakértői gárda 2 évi munkája van a masinában, a bekerülési költsége pedig mintegy 120 millió forint volt, amit a Mol állt. Üzemeltetésében a Mol logisztikai szakemberein kívül a Petroszolg Kft., a cég egyik karbantartó vállalata, valamint speciális tűzoltók vesznek részt, természetesen a katasztrófavédők irányítása alatt.
A százhalombattai bemutatón a Mol dunai finomítójában kameránkkal végigkövethettük a teljes eseményláncot onnantól, hogy riasztják a a tűzoltókat, illetve a katasztrófavédelmet. (Az egyik helyi biztonsági vezető azért elmondta, ő lesz a referenciaszemély, ha őt futni látjuk, mindenkinek futnia kell, ugyanabba az irányba – mint ő...)
A kiérkezés és az átfejtés megkezdése között mintegy 1 óra telik el.
A berendezés Százhalombattán állomásozik, használati területe pedig elvileg az egész Kárpát-medence.
A bemutatón nyilatkozott nekünk egy, a miskolci mentésben részt vett katasztrófavédő, aki elmondta, a gyors kiérkezésű gép nélkül a katasztrófa elhárításához meg kellett volna emelni az 50 tonnás vasúti szerelvényt.