Az új előírások szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált gépkocsival nyújtható – mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteki sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a piacon az elmúlt időszakban megjelent szolgáltatók diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek.
Fónagy János kifejtette, hogy a taxizásban Magyarországon jelenleg több mint 7000 vállalkozás működik, mintegy 600-700 kis- és középvállalkozás mellett döntő többségük egyéni vállalkozóként. A cégek több mint fele a fővárosban és vonzáskörzetében ad munkát 8600 budapesti és Pest megyei gépkocsivezetőnek. Ez a szolgáltatás országszerte több mint 13 ezer család számára jelent állandó kenyérkeresetet.
Emlékeztetett arra, hogy a taxizást egészen mostanáig egy több mint negyedszázaddal ezelőtt elfogadott minisztertanácsi rendelet szabályozta: a gyakori módosításokon átesett 1988-as jogszabály szerkezetében és tartalmában is elavult. Ezenkívül a nemzetközi szabályozás is egyértelműen a rendezett piac, a mindenkire egyformán érvényes feltételrendszer irányába mozdult el. Fónagy ismertette, hogy a kormány szerdai ülésén fogadta el a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendeletet, részben megújítva és egységesítve a taxizás keretszabályait.
Az országos szabályrendszer véglegesítésekor nagyban támaszkodtak a Budapesten önkormányzati hatáskörben bevezetett helyi előírások alkalmazásának gyakorlati tapasztalataira. A rendelettervezet előkészítésének teljes folyamatát végigkísérték a taxis vállalkozói érdekképviseletekkel folytatott egyeztetések. Fónagy János elmondta: új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk KRESZ-tudásuk naprakészségéről, és az időközben megjelent technológiai eszközök megfelelő kezeléséről.