Alkotmányellenes módosító miatt aggódnak a régészek

Az MRSZ arra kéri a köztársasági elnököt, hogy ne írja alá a törvénymódosítást.

MTI
2015. 06. 15. 19:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MRSZ több, alkotmányjogban jártas szakemberrel konzultált az elmúlt hetekben, és arra az álláspontra jutott, hogy az új, a gyorsforgalmi utak építésének gyorsításról szóló törvény egyes részei teljes mértékben szembe mennek az Alaptörvénnyel és a Magyarország által is aláírt nemzetközi egyezményekkel – közölték. A nyílt levél emlékeztet arra, hogy a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházások megvalósításának gyorsításával összefüggésben egyes törvények módosításáról címet viselő törvényjavaslatot Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter nyújtotta be.

A Magyar Régész Szövetség véleménye szerint a módosító javaslat súlyosan veszélyezteti Magyarország kulturális örökségének jövőjét, mivel olyan korlátozásokat vezetne be az autópályák és a gyorsforgalmi utak építéséhez kapcsolódó régészeti feltárások tekintetében, melyekkel kapcsolatban komoly szakmai és jogi aggályok merülnek fel. Az MRSZ kifogásolja, hogy a törvénymódosítás szerint a kiemelt útépítéseknél a régészeti feladatellátásba vagy annak egyes részmunkálataiba nem akkreditált intézmény vagy szervezet is bevonható, ezzel pedig véleményük szerint értelmét veszti az intézmények és szervezetek akkreditációja, a feltárásokban részt vevő szakmai szereplők kompetenciája pedig ellenőrizhetetlenné válik.

A módosítás szerint a szükséges technikai felszerelés is elszámolható annak érdekében, hogy a régészeti feltárást olyan napokon is folytatni lehessen, amelyekről a jogszabály egyébként megállapítja, hogy arra nem alkalmasak, az MRSZ szerint azonban ez a régészeti emlékek ellenőrizhetetlen és nagymértékű pusztulását vetíti elő. Az új törvény szerint amennyiben már a kivitelezés során kerül elő régészeti lelőhely vagy lelet, annak feltárása a kivitelezés ütemét nem hátráltathatja. A szövetség ezzel szemben figyelmeztet: a gyakorlat azt mutatja, hogy ma Magyarországon a nagy útépítési projektek előkészítő fázisában régészeti szempontból a nyomvonal 60-70 százaléka vizsgálható előzetesen, a többi részen csak a kivitelezéssel egy időben, régészeti megfigyelés keretében lehet a feltárásokat elvégezni.

A törvénytervezet szerint, ha fontos régészeti emlék kerülne elő egy ilyen, korábban nem vizsgált területen, akkor a miniszter 8 napon belül rendelheti el a terület további feltárást, a 9. napon szabadon el lehet pusztítani a régészeti lelőhelyet. „A most elfogadott törvény összességében semmiképpen sem egyeztethető össze a nemzetközi és hazai régészeti örökségvédelem elvárásaival és gyakorlatával. Nem biztosít megfelelően átlátható és minőségi garanciákat biztosító kereteket a régészeti örökség megóvására” – zárul az MRSZ által az államfőhöz címzett nyílt levél. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter korábban azzal indokolta a jogszabálycsomagot, hogy az átlagosan 6,5 évig tartó projektek 2,5 év alatt megvalósuljanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.