Elhanyagolt légierõs képesség

A helikopterek esetében a védelmi tárca már veszni hagyta az éjjellátó-képességet.

Zord Gábor László
2015. 06. 24. 6:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kolontári vörösiszap-katasztrófánál 2010 őszén a honvédség egyik Mi–17-es helikoptere azért tudott az éjszakai sötétségben több súlyos sérültet Budapestre kórházba szállítani, mert 2008– 2009-ben, még a szocialista kormányzat idején két gépet és néhány főnyi személyzetet Oroszországban alkalmassá tettek és kiképeztek az éjjellátó szemüvegek (NVG) használatára. Az esetet igyekezett kihasználni a Honvédelmi Minisztérium (HM) új vezetésének kommunikációja. Ami a gyakorlatot illeti, a megszerzett képességet a szolnoki helikopteres alakulat nagy nehézségek árán, de igyekezett meg is tartani (ez rendszeres éjjellátós repüléseket igényel), idővel amerikai NVG-ket is használni kezdtek, és amerikai kiképzők is oktatták a magyar repülőkatonákat.

A második Orbán-kormány honvédelmi vezetése számára azonban mégsem bizonyult elég fontosnak ez az új képesség, amellyel a honvédség helikopteresei bő húszéves lemaradásukat hozták be a világszínvonaltól. A helikopterek üzemképességének drámai romlásával – erről lapunk is többször hírt adott – egyszerűen nem maradt üzemidő, hogy az ilyen repüléseket is gyakorolják. Információink szerint 2012-ben volt ilyen gyakorlat utoljára, majd 2013-ban már csak azon igyekeztek a szolnokiak, hogy nappal, jó időben biztonsággal a levegőben maradjanak. Abban az évben, a nagy árvíz alkalmával csak úgy tudtak négy gépet kiállítani, hogy a kormányzat rendkívüli helyzetet jelentett be, mely során a katonáknak technikailag üzemképtelen gépekkel is levegőbe kellett emelkedniük, mint azt háborús helyzetben tennék.

Úgy tudjuk, a képesség feladásával a két Mi–17 „éjjellátósítására” elköltött több száz millió forint (a projektet ugyanaz a Solar kft. közvetítette, amelytől a HM tavaly három használt Mi–8-ast vett), illetve több száz óra NVG-s gyakorlás veszett oda. Ráadásul az ilyen repülésekre kiképzett személyzetek egy része már elhagyta a honvédség kötelékét. A bizonytalanságot, a jövőkép hiányát a helikopteres közösségben elsősorban az okozza, hogy az új forgószárnyasok beszerzését a kormány három éve lebegteti. Jó példa erre, hogy míg két hete Lázár János kancelláriaminiszter úgy fogalmazott, hogy nincs az ügy a kormány napirendjén, addig a Világgazdaság arról számolt be, hogy tudomásuk szerint néhány héten belül kiírhatják a közbeszerzést.

Szakértők szerint az bizonyos, hogy ha valamikor új helikoptereket is kap a magyar honvédség, az éjjellátós kiképzést teljesen elölről kell majd kezdeni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.