Kerékpáros Duna-híd kötheti össze a Csallóközt és a Szigetközt

A projekt célja, hogy a két határ menti térség gazdasági és szociális kapcsolatait elmélyítse.

MTI
2015. 06. 29. 20:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új Duna-híd megépítésének egyik célja, hogy módot adjon a két határ menti térség, a Csallóköz és a vele egységes természetes régiót alkotó Szigetköz gazdasági és szociális kapcsolatainak elmélyítésére, és lehetőséget nyitva a helyi turizmus fejlődése számára, hozzájáruljon a munkahelyteremtéshez is.

A híd megépítésének terve illeszkedik a két ország kormányainak abba a hosszú távú koncepciójába, amely néhány év távlatában a magyar–szlovák határátkelők számának jelentős számú növelését tűzte ki célul. A hídépítést az is indokolttá teszi, hogy ezen a határszakaszon igen alacsony a határátkelési lehetőségek száma, átlagosan csaknem 50  kilométerenként van erre lehetőség, míg a teljes szlovák–magyar határon átlag 25, Nyugat–Európában pedig 7,5 kilométerenként.

A projekt keretében a híddal együtt néhány kilométernyi új, elsődlegesen kerékpáros forgalom céljait szolgáló új infrastruktúra is épül majd, amely csatlakozik a határ két oldalán már meglévő kerékpárutakhoz. A Duna régi medrét átszelő, 482 méter hosszú építmény egy úgynevezett hárompólusú, legyezőszerű híd lesz, amelynek fő űrszelvénye 130 méteres lesz, a hídpályája pedig 25 méteres magasságban fut majd. Így még extrém körülmények esetén sem zárja ki a hajózás lehetőségét a folyó ezen szakaszán, ahol az áthidalt régi mederben normális esetben nagyon alacsony a vízállás a bősi vízi erőmű beüzemelése előtti időszakhoz képest.

„A csaknem 500 méteres áthidalásra azért van szükség, mert amikor a folyó vízhozama meghaladja a másodpercenkénti 4500 köbmétert, akkor a fölös vízmennyiséget a régi mederbe engedik, és akkor azokon a területeken, amelyek most szárazon állnak, akár 6 méter magasan is áll a víz” – mondta Nagy László, a híd tervének főmérnöke.

Az infrastrukturális beruházás a kivitelezési tanulmány szerint 5 millió euró plusz áfa összköltségből készülhetne el, ennek az összegnek a túlnyomó részét a tervek szerint európai uniós forrásokból az unió regionális fejlesztési alapjából finanszíroznák. „Optimális esetben még az idén kiírják a pályázatot, és ha sikerül elnyerni a támogatást, akkor 2017-ben elindulhat az építkezés, amit szerintem egy év alatt be is lehet fejezni” – mondta a kivitelezéssel kapcsolatos terveikről Nagy László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.