Keveseknek segítség a magáncsőd

Több mint háromszor annyian tartoznak Magyarországon a közműszolgáltatóknak, mint a bankoknak – közölte Szekér András.

Wiedemann Tamás
2015. 06. 11. 4:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint háromszor annyian tartoznak Magyarországon a közműszolgáltatóknak, mint a bankoknak – közölte lapunkkal Szekér András, a Habitat for Humanity országos igazgatója. A szervezet által 2013-ban elvégzett elemzés alapján a lakosság 6,8 százalékának van lakbérhátraléka, illetve elmaradása a bankokkal szemben, míg megközelítőleg 23 százalékuk tartozik valamilyen közműszolgáltatónak.

– A legszegényebbek esetében ez az arány hiteltartozás esetén 6,4, rezsielmaradás esetén 55,6 százalék, ami gyakorlatilag egymillió embert érint – hangsúlyozta Szekér András. Mint mondta, jóval több adóson tud majd segíteni a magáncsőd intézménye, ha a közmű- és lakbértartozást felhalmozók számára is hozzáférhető lesz. Ennek a célcsoportnak ugyanolyan okokból van szüksége erre a megoldásra, mint a banki adósoknak, számukra mégis csak 2016 októberében nyitnák meg a lehetőséget. Az MNB és más pénzintézetek szerint a magáncsőd intézménye a jelenlegi formájában 20-25 ezer adósnak jelenthet valódi segítséget, emiatt nem igazi gyógyír az adósságválságra.

Szekér András szerint komoly problémát fog okozni a kilakoltatási moratórium őszre tervezett feloldása, mivel a kényszer-értékesítések becslések szerint százezer embert érinthetnek, és ezeknek az adósoknak a java érdemi segítség nélkül fog szembenézni a helyzettel.

Az is nagy kérdés, hogy a magáncsőd intézményét igénybe vevők esetében a törlesztőrészletek megállapítása után mennyi jövedelem maradhat a családoknál. – Biztos, hogy a magáncsődöt választó adósoknál érezhető életszínvonal-esés következik be – mondta Szekér András, aki szerint fontos kérdés, hogy a családoknál maradó jövedelem elég lesz-e egy méltányos életszínvonal megtartására. A Habitat vezetője veszélyesnek tartja, hogy a magáncsődöt választó adósok lakhatása csak bizonyos, szűk rászorultsági feltételek esetén garantált, míg a többi adósnál még az sem kötelező, hogy a vagyonfelügyelő segítsen megfizethető bérlakást szerezni a számukra.

Két következménye lesz annak, hogy a szabályozás jelenlegi formájával csak egy szűk kör számára válik elérhetővé a csődvédelem intézménye – véli az igazgató. Egyrészt nem növeli széles körben az adósok és hitelezők együttműködését, vagyis nem alakul ki valamiféle keretrendszer, ami alapján elérhető lenne, hogy a csődvédelem segítsége nélkül a felek megegyezzenek egymással. Ha ugyanis az adós tisztában lenne azzal, hogyan tudná a legtöbbet megmenteni a jövedelméből, és a pénzintézet vagy a közműszolgáltató számára is világos volna, mekkora legmagasabb havi törlesztőt tudna az ügyfél kifizetni, akkor egymás között is meg tudnának egyezni, s az esetek többségében el sem jutnának a magáncsőd alkalmazásáig. Ez a jótékony hatás ugyanakkor elmarad, ha túl szűk körben alkalmazható ez a megoldás.

– Emellett a magáncsődöt igénybe vevők szűk körén kívül a legszegényebbeknek néhány önkormányzati és civil programot kivéve más lehetőségük nem marad, hogy kitörjenek az adósságcsapdából – hangsúlyozta Szekér András, aki szerint ezért különösen fontos, hogy a magáncsődről készülő törvény mellett az állam átfogóan kezelje a problémát.

Tegnap egyébként megkezdődött az Országgyűlésben a családi csődvédelemről szóló általános vita. A KDNP javaslata alapján azok vehetik igénybe az új jogintézményt, akik tartozása legalább 2 millió, de legfeljebb 60 millió forint.

– A családi csődvédelem egyik előnye, hogy az adós és a hitelezők kölcsönös megállapodásán alapul, ezzel új esélyt ad az érintetteknek arra, hogy kikerüljenek az adósságcsapdából, és elkerüljék a kényszerintézkedést – mondta Répássy Róbert, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára. Rámutatott arra is, hogy a csődvédelem ideje alatt az adós vagyoni és jövedelmi helyzetét figyelembe véve úgy állapítható meg a fizetési kötelezettség, hogy az adós mentesülhet a kamatok és a hiteltartozás egy részének megfizetése alól. A jelenlegi tervek szerint az adós a létfenntartáshoz és a lakhatásához szükséges pénzkerettel maga gazdálkodhat, a jogszabály célja, hogy a lakhatás megmaradjon. Az adóst egy fizetésképtelenségi szakértő, vagyis a családi vagyonfelügyelő támogatja kötelezettségei teljesítésében.

Szászfalvi László KDNP-s képviselő kiemelte: 2002–2010 között megötszöröződött a családok adóssága, mert az előző kormányok a kedvezményes lakásépítési és -vásárlási lehetőséget megszüntették. Kitért arra, hogy ezzel szemben 2010 óta számos intézkedés született, ezek között említette az árfolyamgátat, a végtörlesztést, a forintosítást, a Nemzeti Eszközkezelőt, ezek összesen 1500-1600 milliárdos segítséget jelentettek. Harrach Péter, a kisebbik kormánypárt frakcióvezetője felvetette, hogy bérlakáskezelő szervezetet kellene létrehozni, amely a több százezer üresen álló lakás egy részét – amely igénybe vehető – jogilag kezelné.

Az ellenzéki pártok ugyanakkor minden adósra kiterjesztenék a csődvédelmet, továbbá szociális bérlakásprogramot szorgalmaztak. Korózs Lajos szocialista képviselő szerint az előterjesztés az érintettek jelentős részét kizárja a folyamatból, ezért pártja nemcsak a már 90 napos késedelemben lévőket vonná be a folyamatba, hanem mindazokat, akiknél csak felmerül a tartozás lehetősége. A jövedelem nagyobb arányát hagynák az adósnál, és gyakorlatilag csak a bírósági eljárásra adnának lehetőséget. Korózs Lajos szerint mivel több embernek van ma Magyarországon közmű-, mint hiteltartozása, ezért őket is be kellene vonni.

– Fontosnak tartjuk a családi csődvédelem bevezetését, de túl későn kerül rá sor, a tartalma pedig túl kevés, az adósságcsapdában vergődőknek csak egy szűk köre élhet a lehetőséggel. Ráadásul a csődvédelem intézménye inkább a jobb vagyoni helyzetben lévő rétegnek segít – mondta Schmuck Erzsébet, az LMP képviselője. A politikus szerint a javaslat nem kezeli a jövedelemeltitkolás esetét sem, miközben a lakásukat elveszítő hitelesek számára nemzeti ingatlanalapot kellene működtetni.

Z. Kárpát Dániel, a Jobbik képviselője szerint a magáncsődre nemcsak a devizahitel-helyzet miatt, hanem a rezsihátralékok miatt is nagy szükség van. Emellett ingyenesen kirendelt családsegítőt, ingyenes átképzési támogatást és állami bérlakásprogramot szorgalmazott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.