Két héten belül aláírhatják a BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló megállapodást a kormány és a főváros között – közölte lapunkkal Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. A több mint két évtizede ígért és várt nagy jelentőségű lépésről elmondta: az ellenzék és a sajtó egy részének riogatása ellenére példaértékű az együttműködés a városháza és a fideszes kormány között. Budapest vezetője arra is utalt, hogy a közlekedési cég anyagi működésének biztosításába beleértendő annak a 15 milliárd forintnak a rendezése is, amely a fővárosi tömegközlekedésből 2015-ben még hiányzik.
– A most kedden az Országgyűlésben megszavazott központi költségvetési módosítás tartalmazza a BKV 2010 előttről származó, 52,3 milliárd forintos adósságának állami átvállalását. Ez a lépés elengedhetetlen volt a rövid távú és biztonságos működéshez – hangsúlyozta a főpolgármester. Üdvözölt egy, a parlamentben szintén kedden, fideszes képviselők által benyújtott törvényjavaslatot is a 3-as metró felújításáról, északi meghosszabbításáról, valamint a csillaghegyi öblözet, benne a Római-part, azaz a Duna III. kerületi szakaszának árvízvédelmét szolgáló beruházások felgyorsításáról.
Tarlós István lapunk kérdésére kifejtette: a most benyújtott javaslatnak mindenki csak örülhet, hiszen a 3-as metró teljes felújításának részeként megvalósul egy régi ígéret, s meghosszabbíthatják az ország legforgalmasabb, Kőbánya-Kispestről induló vasútvonalát Káposztásmegyerig.
– Mint az a parlamenti dokumentumból is kitűnik, a kormány hamarosan újragondolja a metróberuházás finanszírozását. A meghosszabbításra természetesen nem elegendő az a 125 milliárd forintnyi uniós támogatás, amelyről korábban már döntött a kabinet – tette hozzá a főpolgármester, aki szerint azonban várhatóan két ütemben újulhat meg a Demszky-korszakban végletekig elhanyagolt metró infrastruktúrája, és bővülhet majd a vonal. Ennek részleteit még ki kell dolgozni, ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi döntése értelmében júliustól meg kell kötni a szerződést a metrókocsik felújítására, s a 60 milliárd forintos, állami garanciával felvett hitelből a szerelvényeknek 2017-ig el kell készülniük.