Végre biztonságosan működhet a BKV

Két héten belül aláírhatják a BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló megállapodást a kormány és a főváros között.

2015. 06. 11. 5:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két héten belül aláírhatják a BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló megállapodást a kormány és a főváros között – közölte lapunkkal Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. A több mint két évtizede ígért és várt nagy jelentőségű lépésről elmondta: az ellenzék és a sajtó egy részének riogatása ellenére példaértékű az együttműködés a városháza és a fideszes kormány között. Budapest vezetője arra is utalt, hogy a közlekedési cég anyagi működésének biztosításába beleértendő annak a 15 milliárd forintnak a rendezése is, amely a fővárosi tömegközlekedésből 2015-ben még hiányzik.

– A most kedden az Országgyűlésben megszavazott központi költségvetési módosítás tartalmazza a BKV 2010 előttről származó, 52,3 milliárd forintos adósságának állami átvállalását. Ez a lépés elengedhetetlen volt a rövid távú és biztonságos működéshez – hangsúlyozta a főpolgármester. Üdvözölt egy, a parlamentben szintén kedden, fideszes képviselők által benyújtott törvényjavaslatot is a 3-as metró felújításáról, északi meghosszabbításáról, valamint a csillaghegyi öblözet, benne a Római-part, azaz a Duna III. kerületi szakaszának árvízvédelmét szolgáló beruházások felgyorsításáról.

Tarlós István lapunk kérdésére kifejtette: a most benyújtott javaslatnak mindenki csak örülhet, hiszen a 3-as metró teljes felújításának részeként megvalósul egy régi ígéret, s meghosszabbíthatják az ország legforgalmasabb, Kőbánya-Kispestről induló vasútvonalát Káposztásmegyerig.

– Mint az a parlamenti dokumentumból is kitűnik, a kormány hamarosan újragondolja a metróberuházás finanszírozását. A meghosszabbításra természetesen nem elegendő az a 125 milliárd forintnyi uniós támogatás, amelyről korábban már döntött a kabinet – tette hozzá a főpolgármester, aki szerint azonban várhatóan két ütemben újulhat meg a Demszky-korszakban végletekig elhanyagolt metró infrastruktúrája, és bővülhet majd a vonal. Ennek részleteit még ki kell dolgozni, ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi döntése értelmében júliustól meg kell kötni a szerződést a metrókocsik felújítására, s a 60 milliárd forintos, állami garanciával felvett hitelből a szerelvényeknek 2017-ig el kell készülniük.

Tarlós István szerint legalább ilyen nagy jelentőségű, hogy gyakorlatilag kiemelt beruházás lesz a metró mellett a csillaghegyi öblözet. Az engedélyek kiadásának gyorsításán túl egyszerűsödik az eljárás, nem kell tervtanácsi és településképi vélemény, és nincs helye bejelentési eljárásnak sem. A törvényjavaslat továbbá elsőrendű árvízvédelmi létesítménynek minősíti a Duna III. kerületi vonala mentén megépítendő mobilgátat.

Még kedvezőbb az észt ajánlat. Információnk szerint az észt Skinest Rail már több magyar szereplőt is megkeresett azzal, hogy sikeres pályázata esetén bevonná az M3-as vonalon futó metrókocsik felújításba. A baltikumi cég korábban a Dunakeszi Járműjavítóval is egyeztetett, ám nem tapasztaltak túl nagy érdeklődést. Az észtek ugyanakkor továbbra is szívesen együttműködnének a hazai vállalkozásokkal.

Korábban az Index írta meg, hogy a metrótenderen a Skinest Rail tíz százalékkal olcsóbb ajánlatot tett az addig befutónak tartott orosz gyártónál, a Metrowagonmashnál. Nehéz helyzetben vannak tehát a döntéshozók, mert a hírek szerint az oroszok 9 milliárddal magasabb árat jelöltek meg a szerelvények felújítási költségeként, ám a lapunk által megkérdezett szakértők reálisnak tartják az észtek ajánlatát is. A szaksajtóból beszerezhető információk alapján a volt Szovjetunió területén a két cég közel azonos áron végzi a metrófelújításokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.