A Duna-part megújítását célzó pályázatot írt ki a főváros

A pályázatokat novemberig lehet benyújtani, decemberben lesz eredményhirdetés.

MTI
2015. 08. 12. 18:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pályázatokat novemberig lehet benyújtani, decemberben lesz eredményhirdetés, a kivitelezés pedig várhatóan 2017-ben indulhat.

A belvárosi Duna-partok és a csatlakozó vízfelületek adottságaikhoz képest alulhasznosítottak, a kikötők rendezetlenek, a zöldfelületi rendszer hiányos, az alsó rakpart közúti forgalma pedig elszigeteli a folyót a várostól – olvasható a közleményben.

A projekt célja, hogy az elmúlt években megújított belvárosi köztérhálózat a Duna-partra is kiterjedve szerves kapcsolatot teremtsen a város és a folyó között. A pesti alsó rakparton zöldfelületekkel tagolt gyalogos sétányt és kerékpárutat terveznek. A közúti forgalom ugyan megmarad, de irányonkénti egy sávban, csillapítva, korlátozott teherforgalommal és átszervezett parkolással.

A rakpartok pezsgő városi élettérré alakítását szolgálja majd a 2-es villamos viaduktja alatt található, jelenleg kihasználatlan helyiségek közösségi és kereskedelmi célú hasznosítása.

A Széchenyi tér a környező csillapított forgalmú utcák hálózatához kapcsolódó, a tér gyalogos és kerékpáros bejárhatóságát szolgáló, a közúti szerephez igazodó formában újulhat meg. Ehhez hasonlóan a Belgrád rakparton is megmaradna a jelenlegi forgalmi funkció és kapacitás, de az irányhelyes közúti sávok kialakításával és a szervizút megszüntetésével már nagyobb teret lehet biztosítani a gyalogos és kerékpáros funkcióknak.

Cél a rendezetlen állapotú belvárosi kikötőhálózat megújítása is. Olyan közcélú úszóműrendszer jöhet létre, mely nemcsak a közszolgáltatási (BKK) hajójáratok, hanem a városnéző hajók egy részének kikötésére is szolgál majd. Emellett a rekreációs lehetőségeket kínáló, művészeti események – kiállítások, koncertek, előadások – befogadására is alkalmas, kávézóknak is helyet adó úszóművek a kikapcsolódás és a városi élet régóta várt új színterei lehetnek.

Az elmúlt években dinamikusan növekvő szállodahajó-forgalom számos funkcionális, üzemeltetési és városképi problémát jelent, melyeket a szállodahajók kikötési lehetőségeinek átfogó fejlesztésével lehet megoldani. Ennek érdekében a pályázat foglalkozik a Belgrád rakparti nemzetközi hajóállomás részleges funkcióváltásával és a terület közcélú hasznosításával is.

A belvárosi Duna-partok fejlesztése három szakaszban, a finanszírozási lehetőségektől függő ütemezésben valósulhat meg a következő években. Az első szakasz a pesti belvárosi partszakasz – V. kerület –, a második szakasz a pesti oldal északi meghosszabbítása a Dagály Úszóközpontig – V. és XIII. kerület –, a harmadik szakasz pedig a budai belvárosi partszakasz, I-II. kerület.

A leginkább frekventált pesti belvárosi part átépítéséhez kapcsolódva, a Fővárosi Közgyűlés áprilisi ülésén döntött a Kossuth tér és Dagály Úszóközpont közti gyalogos-kerékpáros sétány kialakításáról. Ez a szakasz a 2017-es budapesti vizes világbajnoksághoz időzítve a kormánnyal együttműködve újulhat meg.

Budán a Kolosy tér és Döbrentei tér közti part megújítása hosszabb távon ütemezett program keretében történhet meg, ennek részeként a Várkert Bazár környezetének forgalomcsillapítása 2014-ben már megtörtént, míg a Bem rakpart a budai fonódó villamoshálózat kiépítéséhez kapcsolódva újul meg.

A Fővárosi Önkormányzat a pesti belvárosi Duna-part fejlesztését európai uniós támogatással, a Széchenyi 2020 keretében, a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban szeretné finanszírozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.