Indulhat a vita a kilenc évfolyamos iskoláról

Ez egy jó válasz lehet a köznevelés tartalmi megerősítésére.

MTI
2015. 08. 24. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Czunyiné Bertalan Judit a fővárosban hétfőn tartott szakmai tanévnyitó konferencián kiemelte: elvégezték az oktatási háttérintézmények megerősítését, profiltisztítását, ennek részeként megalakították a pedagógiai oktatási központokat tavasszal, a nyár elején. Ezek az Oktatási Hivatal feladatkörébe kerültek, és mostanra egységes hálózat alakult ki – mondta, hozzátéve: a központok létrehozásával az a cél, hogy érdemi támogató rendszer álljon az iskolák rendelkezésére. Felidézte, hogy a minőségi oktatás célja a hátránykompenzáció, a versenyképes tudás biztosítása és az esélyteremtés. Az iskolarendszernek ezeket egyszerre kell biztosítania – hangsúlyozta Czunyiné Bertalan Judit, aki az alapvető feladatok között említette a kisgyermekkori nevelés kiterjesztését, a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését, arányának csökkentését, és szólt a minden hároméves gyermekre vonatkozó kötelező óvodáztatásról. A köznevelési államtitkár a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ tanévnyitó rendezvényén kitért arra is: az óvoda esélyteremtő szerepének növelésére 1,3 milliárd forint áll rendelkezésre az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében.
Rámutatott: az intézményrendszer átszervezése, a fenntartói struktúra átalakítása, a Nemzeti alaptanterv átgondolása egyaránt a köznevelés tartalmi megerősítését célozta.

Az MNO korábban már foglalkozott a kilencosztályos iskola gondolatával. Az ezzel kapcsolatos cikkeket ide kattintva olvashatja.

Az elkövetkező időszak feladatai közül az intézményrendszer, a módszertan és a tartalom fejlesztését emelte ki.

Az előbbiről szólva kitért az oktatási anyakönyv létrehozására, amely az adatok áttekinthetőségét segíti. Az iskolaközpontokkal nem egy iskolatípus jön majd létre, hanem a hátránykompenzációt, a tanulók eredményes oktatását, a fejlesztést segítik, s ezek alkalmasak lehetnek majd tartalmas nyári programok megtartására is – ismertette a köznevelési államtitkár, aki beszámolt a még az ősszel induló nemzeti köznevelési portálról, amelynek célja a kapcsolatkialakítás és -tartás az iskolával és a pedagógusokkal. Megjegyezte: a tartalmi megerősítésre a kilenc évfolyamos iskola az egyik lehetséges jó válasz, ennek társadalmi vitáját a szakmai egyeztetések után a közeljövőben „megnyitják”. Az államtitkár szólt arról, hogy a köznevelési intézmények korszerűsítése és az informatikai fejlesztés mellett a  művészetoktatás, a mérés-értékelés, a pedagógiai szakszolgálat fejlesztését célzó pályázatok kiírását tervezik.

Maruzsa Zoltán, az Oktatási Hivatal (OH) megbízott elnöke azt mondta: az átalakításokkal összefüggésben elvárás a szakmai párhuzamosságok megszüntetése, az intézményi, szakmai profilok tisztítása és a minőségi szolgáltatások biztosítása. Fontosnak nevezte, hogy a köznevelési és a felsőoktatási szereplők az igényeiknek megfelelő segítséget kaphassanak. Ismertetése szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól (Klik) a pedagógiai szakmai szolgáltatások, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettől a tantárgygondozói, nemzetiségi köznevelési feladatok, a közösségi szolgálatokat érintő területek kerülnek át. December 31-ével az Educatio Kft. beolvad az Oktatási Hivatalba. A pedagógusok minősítési eljárása, a mérések szervezése a kormányhivataloktól szintén átkerül az OH-hoz – sorolta, és kitért arra is: 14 regionális pedagógiai oktatási központ kezdte meg munkáját önálló szervezeti egységként. Közölte: az országos pedagógiai szakmai szolgáltatásokat felmérték, és azt tapasztalták, hogy főként a szaktanácsadásra, a tantárgygondozásra mutatkozott igény. A felsőoktatás területén ide kerül a diplomás pályakövetési rendszer, feladatuk lesz a magyar állami ösztöndíjas képzés feltételei teljesítésének nyilvántartása, és teljes egészében átveszik a felvételi informatikai, szakmai feladatait.

Hanesz József, a Klik elnöke közölte: fenntartásukban 2200 intézmény működik, a feladatellátási helyek száma 5147. Júliustól a szakképzés leválásával 300 intézmény került el a Kliktől. Az intézményi férőhelyek száma 1,3 millió, a beiratkozó elsősök száma 74 121, négyezerrel kevesebb, mint tavaly. Az intézményekben több mint 748 ezer diák tanul. A pedagógusok száma több mint 95 ezer, a szakképzéssel mintegy 25 ezren távoztak, a technikai dolgozók száma pedig mintegy 50 százalékkal csökkent. A kormánytisztviselők 368-cal lettek kevesebben. Célként jelölte meg a tervezhető és tervszerű működés megvalósítását, ami az intézmények működését biztonságossá teszi. A költségvetésükről szólva elmondta: mintegy 500 milliárdból gazdálkodhatnak, de a feladatokkal forrásokat is adtak át.

A kiadások több mint 90 százaléka személyi juttatás – jelezte, hozzátéve: a rendelkezésre álló forrást, ha okosan költik el, akkor a büdzsében baj nem lehet. Közölte, a működésük biztosított lesz, ugyanakkor azt gazdaságosabban kell megvalósítaniuk. Kitért arra is: az átszervezésekkel a Klik központi létszáma 50 százalékkal csökken. Ennek oka, hogy a központban stratégiai döntéseknek kell születniük, a „megtakarított” létszámot a megyeközponti és a területi tankerületek fogják megkapni. Sokkal erősebb megyei és járási központ a cél – közölte a központ elnöke, aki megerősítette: az intézmények működését, gazdálkodását segítendő kincstári kártya bevezetését tervezik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.