Forradalmi változást hoz 2017-től Budapest közösségi közlekedésében az elektronikus jegyrendszer bevezetése – jelentette ki lapunknak Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes. A kivitelezéssel és ötéves üzemeltetéssel együtt 91 millió eurós, azaz csaknem 28 milliárd forintos beruházásról elmondta: ez az egyik olyan nagy fejlesztés, amelyet a 2010 előtti ciklusokban csak ígérgettek.
– A rendszer alig több mint két éven belüli kiépítésével nemcsak hogy felzárkózunk Európához, de ezen a téren le is hagyjuk a többi uniós országot. Amikor ide jöttünk, Tarlós István (Fidesz– KDNP) főpolgármester programja alapján megkezdtük a budapesti tömegközlekedés megújítását, de sok más nagyberuházáshoz hasonlóan, a jegyrendszer megújításához sem találtunk használható terveket – szögezte le a főpolgármester-helyettes.
A városvezetés 2011-ben rendelte meg a koncepciót, amelyről 2012-ben döntött a Fővárosi Közgyűlés. Akkor kezdődtek meg a finanszírozási tárgyalások, és egy évvel később kötötték meg az 54,5 millió eurós hitelszerződést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal, az EBRD-vel. A fővárosi önkormányzat saját forrásból akkor 14,5 millió eurónyi összeget biztosított a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) az előkészítésre. Ugyanabban az évben, 2013-ban írták ki az EBRD követelményeinek megfelelő beszerzési eljárást, amelyet a tavalyi eredményhirdetés alapján a világ egyik legnagyobb elektronikusjegyrendszer-szállítója, a német Scheidt & Bachmann (ez a társaság gyártotta a budapesti jegy- és bérletkiadó automatákat is) nyert meg a hongkongi Octopusszal közösen.
Szeneczey Balázs nem aggódik a finanszírozás miatt. – A hitelt 2017. szeptember 20-tól nyolc egyenlő részletben 2021. március 20-ig kell visszafizetni, és a fővárosi önkormányzatnak – az elmúlt időszak sajtóhíreszteléseivel szemben – megvan rá a fedezete, amelyet az éves költségvetésekben biztosítunk – tette hozzá.
A főpolgármester-helyettes szerint azonban ennél sokkal fontosabb a várható gyors megtérülés. Mint mondta, a jegyeket és a bérleteket gyakorlatilag nem lehet majd hamisítani, lehetetlenné válik a bliccelés, kényelmesebb lesz az utazás, megszűnik a bérletpénztári sorban állás. Mobiltelefonnal, telefonos ügyfélszolgálaton vagy interneten keresztül és az elektronikus jegyrendszerhez igazított új funkciókkal is bővülő BKK-automatáknál is megvásárolhatók lesznek a kártyák, amelyek 2018-ban fokozatosan és teljesen kiváltják a papíralapú jegyeket és bérleteket. Utóbbiak virtuálissá válnak, az eddigi napijegynél pedig bevezetik a díjplafont, amelynek lényege, hogy a rendszer egy előre meghatározott összegnél semmiképpen nem von le többet.