Repülőtéri szigor jöhet a vasutaknál

Fémdetektoros kapu, a csomagok átvilágítása, zárttá tett vasútállomások – ez is várhatna ránk.

Markotay Csaba
2015. 10. 02. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasútbiztonság jelentős szigorításáról dönthetnek jövő heti ülésükön az EU-országok közlekedési miniszterei, de erősen kérdéses, hogy az így megszülető ajánlásokat vagy kötelező előírásokat itthon be lehet-e majd vezetni. A szigorhoz, például a repülőtereken is használt fémdetektoros beléptető kapu kiépítéséhez rengeteg pénz kellene – mondták lapunk érdeklődésére a Vasutasok Szakszervezetnél. Meleg János elnök kifejtette, az európai érdekvédelmi partnerektől hallottak a kezdeményezésről, de ahogy korábban a bliccelők ellen a három budapesti főpályaudvaron telepített rendszer sem működött igazán, úgy a mostani elképzelések itthoni hatékonysága is erősen megkérdőjelezhető.– Lehet, hogy ilyen szabályokat mondjuk a Párizs és Lyon között közlekedő nagy sebességű TGV-vonatoknál, vagy Németországban, esetleg Hollandiában be lehet vezetni, de mi nagyon messze vagyunk attól, hogy mondjuk a mátészalkai állomáson vagy máshol kiépítsünk detektoros kapukat – mondta a Magyar Nemzetnek a szakszervezeti vezető. Szerinte már az is jó lenne, ha a vasútőrök a jelenleginél több helyen teljesíthetnének szolgálatot a jegyvizsgálók mellett. Jelenleg ugyanis van olyan régió, ahol még az intercityjáratokon sincs biztonsági őr.A szigorításról szóló javaslat azért került napirendre, mert az utóbbi időben részben a migrációs hullám, részben a vasút elleni támadások miatt egyre többen követeltek fokozott biztonságot a vonatokon, elsősorban Nyugat-Európában. Augusztus közepén például az Amszterdam–Párizs vasútvonalon volt lövöldözés. Egy 24 éves marokkói férfi akart a feltételezések szerint terrorakciót végrehajtani a Párizs felé tartó vonaton, amit néhány utasnak és két, szabadságon lévő amerikai katonának sikerült megakadályoznia. A marokkói férfi spanyol titkosszolgálati értesülések szerint radikális iszlamista csoportokkal állt kapcsolatban.Nem jönnek a „pénzéhes cápák”Egyelőre lekerült a napirendről a vasútőrök kiszervezése, amely ellen az utóbbi hetekben több fórumon is tiltakoztak a szakszervezetek. Kotter József elmondta, a héten kaptak a nemzeti fejlesztési tárcától értesítést arról, hogy sem a vasútőröket, sem a takarító személyzetet nem szervezik ki. Felidézte: több cég összeolvadásával tavaly novemberben jött létre a MÁV tulajdonában álló Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft., ahová mintegy 2100 dolgozó került. Idén szeptember elején derült ki, hogy többségük visszakerülne a MÁV Zrt.-hez, a közel 700 vasútőrt azonban ki akarták szervezni, és a dolgozókat külső vállalkozók, biztonsági cégek foglalkoztatták volna. (MN)Kotter József, a Vasutasok Szakszervezetének érdekvédelmi alelnöke ugyancsak arról beszélt lapunknak, ha el is fogadnak bármilyen szigorítást uniós szinten, annak komoly kifutási ideje lesz, ha egyáltalán megvalósul. Kotter József konkrét példával érzékeltette, hogy a rendszer itthon miért nem kivitelezhető. Mondjuk egy, a Nyugati pályaudvarról induló, Záhony fel tartó intercityjárat megáll Zuglóban, Kőbányán, Cegléden, Szolnokon, Püspökladányban, Debrecenben is, így mindenhol ki kellene építeni az ellenőrző pontokat, hogy hatékony legyen a vasút biztonsága. Ez a hosszadalmas tortúra pedig akár az utasszám jelentős csökkenésével is járhatna. A magyar vasutak esetében a szakszervezeti alelnök szerint inkább két másik jelenségre kell odafigyelni: az utasok egymás közötti atrocitásaira, zaklatására, illetve a jegyvizsgálókat ért inzultusokra.– Ehhez pedig a jelenlegi közel 700-nál jóval több vasútőrre lenne szükség – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.