Tarlós: Nem veszélyes a 3-as metró

Ha az lenne, a BKV vezetése azonnal leállítaná a közlekedést.

MTI
2015. 10. 16. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kifejtette: jelentést kért a 3-as metró állapotáról, és a BKV vezetése azt közölte, az eszközpark nagymértékben elhasználódott, és „ma már a leggondosabb karbantartással sem megelőzhető meghibásodások jelennek meg”. Mindezek ellenére a szakmai felügyelet és a felelős cégvezetés határozottan kijelenti, hogy a 3-as metróvonal nem balesetveszélyes – tette hozzá a főpolgármester.

Tarlós István kijelentette: a BKV és a városvezetés tisztában van az üzemeltetői felelősségével, balesetveszélyes állapot kialakulása esetén a BKV vezetése azonnal leállítaná a metrót. Ha ezt nem tennék meg, akkor utasítást adna erre – fűzte hozzá.

A főpolgármester korábbi sajtóinformációkra reagálva kijelentette, hogy a 3-as metró alagútja sehol nem süllyed. Közölte, a szerelvények felújítása megkezdődött, és a kormány határozatában erősítette meg, hogy 125 milliárd forintot biztosít az infrastruktúra felújítására.

Elmondta, a legnagyobb problémát jelenleg az építés idejére a felszíni közlekedés biztosítása jelenti. Körülbelül 150 autóbusz lesz szükséges ahhoz, hogy pótolják a kimaradó metrójáratokat. Ez mintegy 15 milliárd forintba kerül majd – tette hozzá. Megjegyezte, ha ehhez Budapest nem kap segítséget, akkor is biztosítani tudja a főváros a fedezetet arra, hogy ezek a járművek rendelkezésre álljanak. Tarlós István közölte, utasítást adott arra, hogy haladéktalanul írjanak ki közbeszerzést a kitérők és sínek beszerzésére. Erre azért van szükség, hogy ne tolódjon a felújítási határidő.

A szükséges felszíni munkák megvalósítása kapcsán szintén utasítást adott arra, hogy a kivitelezői és a tervezői megbízásokat azonnal adják ki. A projektgazda a BKV lesz, a felújítás befejezési határideje 2018 vége.

Tarlós István elmondta azt is, hogy az újpalotai villamosvonal 2019-ig elkészül, erre a főváros 26 milliárd forintos uniós támogatást kaphat. A beruházás teljes összege ennél 5-7 milliárddal kerülhet többe, a járművek ára nélkül.

Kitért arra, hogy a Baross tér és Újpalota közötti szakasz egyébként 100 milliárd forinttal olcsóbb, mintha a 4-es metrót hosszabbítanák meg. A főpolgármester közölte: a villamosvonalat a Baross térig építik meg, és az az elképzelés, miszerint a villamosvonalnak az Astoriáig kellene megépülnie, nem fog megvalósulni. Ez – magyarázta – megdrágítaná a beruházást, az Astoriánál nem lenne hely a szükséges villamosforduló-kapacitás kiépítésére, valamint a Baross téri aluljáró teljes födémszerkezetét ki kellene cserélni, mert az nem bírja el a villamost.

Hozzátette, a prognózisok szerint a 7-es buszokhoz képest 5-8 perc időmegtakarítást jelent majd a villamossal való utazás az utasoknak. Elmondta azt is, hogy a beruházás miatt mintegy negyven, javarészt elhasználódott ingatlant kell lebontani, ezek fele régi szolgáltató létesítmény. Az érintettekkel folynak az egyeztetések.

Tarlós István a jelenleg folyó felújítási munkákról szólva közölte: a Széll Kálmán tér átalakítása 2016. május 10-én fejeződik be. A budai fonódó villamoshálózat kiépítését 2015. december 23-ára fejezik be, a Lánchíd budai hídfőjénél az alagútátépítést 2016. március 16-ára, a Budaörsi út felújítását 2015. november 24-ére, az M1–M7-es csomópont átépítését pedig 2016 áprilisában.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy elkészült egy koncepció a HÉV-szerelvények felújítására. A járművek – mintegy 300 kocsi – felújítási munkálatai a BKV műhelyében, magyar kivitelezővel, az önkormányzat saját cégének kivitelezésben megvalósíthatók lennének, így nem kellene közbeszerzést kiírni.

A kocsibelsők teljes körű felújítása mintegy 15 milliárd forintba, a hajtáskorszerűsítés ugyanennyibe, míg az infrastruktúra, a pálya és a biztonsági berendezések felújítása újabb 30 milliárd forintba kerülne. A projekt tehát összesen 60 milliárd forintot igényel.

Tarlós István a Magyar Liberális Párt hozzá érkezett levelére reagálva egyebek mellett elmondta, 1990 és 2010 között 1274 P+R őrzött parkolóhelyet létesítettek. 2011 és 2015 között további 1200-at hoztak létre, és a jövő év végéig további 2067 épül meg. Tehát 2016 végére háromszor annyit létesítenek, mint amit 2010-ig húsz év alatt kialakítottak – mutatott rá a főpolgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.