Áron alul szereznének részesedést?

A város költségvetéséből fizetne az önkormányzat. „Korrekt” ajánlat a Dunakeszi Járműjavító Kft. kisebbségi tulajdonosainak.

Velkei Tamás
2015. 11. 09. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk úgy tudja, ha létrejönne az üzlet, a vételárat két héten belül utalnák a tulajdonosoknak. A döntés annak lehet a következménye, hogy egy augusztusban rendezett közgyűlésen Szepessy Tamás, a vállalat ügyvezető igazgatója azt közölte a tulajdonosi közösség (aktív dolgozók, nyugdíjasok, kilépett munkatársak – mintegy ötszáz fő) képviselőjével, hogy megvennék az általuk birtokolt tízszázaléknyi tulajdoni hányadot. – Arra az esetre, ha nem adnák el részesedésüket, felszólította őket, vegyenek részt a tőkeemelésben – mondta egy az ügyet jól ismerő informátorunk. Hozzátette, Szepessy Tamás még azt is közölte, az állam célja, hogy száz százalékban tulajdonos legyen. Ezért tőkét is emelne a többségi tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. és a MÁV, mégpedig a jelenlegi 772 millió forintról 4,7 milliárdra.

\"Az MNO-n 2015. 11. 09-én megjelent „Áron alul szereznek részesedést?\" című írásunkban valótlanul állítottuk, hogy 2015  augusztusában a Dunakeszi Járműjavító közgyűlésén Szepessy Tamás ügyvezető igazgató azt közölte a tulajdonosi közösség képviselőjével, hogy megvennék az általuk birtokolt 10 százaléknyi tulajdoni hányadot. A valóságban Szepessy Tamás érdemben nem kapott szót, így az állításokat sem közölhette a jelenlévőkkel.

Valótlanul állítottuk azt is, hogy Szepessy Tamás közölte: az állam célja, hogy száz százalékban tulajdonos legyen, ezért tőkét is emelne a többségi tulajdonos MNV Zrt és a MÁV, mégpedig a jelenlegi 772 millió forintról 4.7 milliárdra. A valóság ezzel szemben az, hogy a Dunakeszi Járműjavító Kft-nél 1 milliárd forint tagi kölcsön szerepel, amely konkrét szerződésekhez kötődik és ezen szerződések megvalósítására és nem tőkeemelésre szolgál.\"

A pontatlanságért az érdekeltek és olvasóink elnézését kérjük.

A Munkavállalói Résztulajdonosi Program-szervezet (MRP) jogi képviselője az ominózus közgyűlésen rámutatott: a bejelentés nem tekinthető vételi ajánlatnak, csak nyilatkozattételi felhívásnak lehet venni, és nem világos, miről kellene pontosan dönteni. Nem volt ugyanis megjelölve, ki a vevő, milyen feltételekkel és milyen forrásból vásárolná meg a tulajdonokat, azaz érdemi válasz ilyen felhívásra felelősséggel nem adható.

Ennél is nagyobb gond, hogy a vevő – ahogy most az önkormányzat is – a jegyzett tőke névértékén akarta megvásárolni a tulajdoni hányadot, miközben tavaly ősszel az addigi többségi tulajdonos kanadai Bombardier-nek a jegyzett tőke négyszeresét fizette az állam. Kérdés, hogy akkor árazta-e túl a részvényeket az állam, vagy azóta csökkent a vállalat értéke ennyit.

– A Dunakeszi Járműjavító Kft. szeptember 24-i taggyűlésének napirendjén nem szerepelt a tízszázalékos kisebbségi tulajdonosok tulajdonrészének megvásárlása – közölte érdeklődésünkre az MNV Zrt. kommunikációs osztálya; igaz, a vagyonkezelőt nem erről, hanem az augusztusi kisebbségi tulajdonosi közgyűlésről kérdeztük. Mint írták, a kisebbségi tulajdonosok által birtokolt, a jegyzett tőke egytizedét kitevő üzletrészek megvásárlására abban az esetben van lehetőség, ha azt a tulajdonosi közösség értékesíteni szeretné.

Szepessy Tamás lapunk érdeklődésére ehhez még azt is hozzátette, hogy a tíz százalék tulajdoni rész megvásárlására az MNV Zrt. nem tett ajánlatot. A tulajdonosi jog a tulajdonos akarata ellenére nem idegeníthető el, így Szepessy szerint a társaság alapszabályának megfelelően egy esetleges tőkeemelésben való részvétel nem kötelező valamennyi tulajdonos, így a kisebbségi tulajdonosok számára sem.

A hatályos jogszabályok értelmében a törzstőke felemelésére vonatkozó döntés meghozatala a taggyűlés hatáskörébe tartozik. Ilyen esetben a tagoknak a tőkeemelés elhatározásától számított tizenöt napon belül elsőbbségi joguk van arra, hogy a tőkeemelésben részt vegyenek. Ha a tag nem él e jogával, helyette a többi tag gyakorolhatja az elsőbbségi jogot – fűzte hozzá közleményében az MNV Zrt.

– Az, hogy a taggyűlés napirendi pontjai között nem szerepelt a kisebbségi tulajdonosok tulajdonrészének kivásárlása, azt is jelentheti: az ügyvezető igazgatónak valószínűleg nem volt felhatalmazása a taggyűlés részéről arra, hogy a társaság saját üzletrészt vásároljon a tulajdonosoktól, ami egyébként nincs szinkronban a társasági szerződéssel sem – jegyezte meg forrásunk. Eközben a tulajdonosok, elsősorban az államot képviselő MNV Zrt. semmit nem lép a sorozatos szabálytalanságok miatt, holott Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke egy a Napi Gazdaságnak korábban adott interjújában hangsúlyozta, „lényeges lenne, hogy a köztulajdonban lévő intézményeket a legfelkészültebb személyek vezessék”.

A közelmúltban a volt és a jelenlegi munkavállalói tulajdonosok a város önkormányzatától kaptak levelet, amelyet egyébként érdekes módon nem a jelenlegi fideszes polgármester, Dióssi Csaba vagy a Dunakeszi Járműjavító Kft. felügyelőbizottsági tagságát is betöltő Erdész Zoltán alpolgármester, hanem a 2010-ig várost vezető független polgármester Kecskeméthy Géza írt alá. Ebben arról tájékoztatták az érintetteket, hogy a kistulajdonosok kivásárlásával akar tulajdonhoz jutni a cégben az önkormányzat. Nem világos ugyanakkor, hogy a város miért nem küldött ajánlatot a MNV Zrt.-nek és a MÁV-nak. Megkeresésünkre a helyhatóság azt válaszolta, Dunakeszinek eddig is kiemelten fontos volt a cég sorsa.

– Az elmúlt években történő tárgyalások eredménye lett, hogy az állam tulajdonszerzésével biztos kezekbe került a vállalati többség. Dióssi Csaba polgármester, akkori országgyűlési képviselő és Dunakeszi jelenlegi országgyűlési képviselője, Tuzson Bence is sokat tett azért, hogy megnyugtató helyzetbe kerüljön a vállalat, illetve esetleges munkahelybővítéssel járó jövőbeni perspektívák is megnyíljanak a cég előtt – írták válaszukban.

Közölték azt is, a munkavállalók iránt érzett felelősség miatt gondolták úgy, hogy a tulajdonvásárlással lehetőséget biztosítsanak azoknak a kistulajdonosoknak, akik hosszú távon már nem akarják megtartani vállalati tulajdonukat. Az önkormányzat a kistulajdonosoknak korrekt ajánlatot tett, az összeget pedig a város költségvetéséből finanszíroznák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.