Tarlós István állításával ellentétben az állam nem maradt adósa BKK Zrt.-nek – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Budapest főpolgármestere korábban az állította, hogy az állam egy forinttal sem járult hozzá az agglomerációs közlekedés finanszírozásához, ám a tárca és a BKK megállapodása kimondja, hogy a támogatás a budapesti tömegközlekedéshez nyújtott állami források rendszerébe épül be.
Az NFM közölte, hogy a központi költségvetés 2016-ban 18 milliárd forintot különített el a főváros részére. A minisztérium szerint az állami támogatás mértéke így is magas. Egyrészt meghaladja a fővárosi cégeken keresztül működtetett agglomerációs közlekedés menetdíjbevételekkel és települési hozzájárulásokkal nem fedezett részét. Másrészt a központi költségviselésből az önkormányzati illetőségű, helyi járati tevékenységre is jelentős összeg jut.
A két fél 2013-ban kötött hosszú távú megállapodásokat az autóbusszal és a HÉV-vel végzett személyszállításra, ami 2022-ig hatályos. Ráadásul a kontraktus rendes felmondással nem szüntethető meg. Pontos, összegre lebontott hozzájárulást azonban a kormány és a főváros között 2013 márciusában létrejött Budapest 21 megállapodás tartalmaz. „A Budapest 21 megállapodásban a kormány elsősorban a főváros 2013. évi 104 milliárd forintos adósságrendezése, a budapesti fejlesztések 2014–2020. évi uniós finanszírozású projektlistán szerepeltetése, a hitelfelvételekre nyújtott állami garanciavállalás lehetősége mellett kötelezte el magát. E vállalások teljesültek” – közölte a tárca a lappal.
A NFM-hez az előző héten megérkezett a BKK agglomerációs közlekedésének finanszírozására vonatkozó levele. Amennyiben nem rendezi a minisztérium a számlát, a Tarlós István vezette főváros felmondja a megállapodást.