Tarlós: Budapesten nem lesz einstand

„Orbán Viktorral van megállapodásom, Habony Árpád nem utasíthat, és Lázár János sem felügyelhet”.

2016. 02. 27. 5:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ma már szinte nincs olyan ember, aki ne hallott volna Habony Árpádról, mégsem lehet tudni pontosan, hogy ki ő, és mit csinál, például a városházán. Hogyan lehetséges, hogy 2016-ban szinte ugyanaz megtörténik, mint egy évtizede, amikor a Fidesz akkori frakcióvezetője kérdezgette hiába Demszky Gábor főpolgármestert – mint utólag kiderült – főtanácsadójáról: ki az a Mesterházy Ernő?
– Kikérem magamnak az ilyen összehasonlításokat. Habonynak itt nincs lakosztálya. Azt nem egészen értem, hogy miért nekem kellene válaszolni arra, hogy ki is ő valójában, amikor én még a Fidesz tagja sem vagyok. Habonyt egyébként a 2006-os kampány óta ismerem, egyszer-egyszer váltunk néhány szót, semmi több. Az újságírók megkérdezhetik tőlem tucatszor is, ha már ennél fontosabb kérdést nem tudnak feltenni. Látom, mindenkit ezzel szórakoztatnak.

– Azt azért tisztázni kellene, hogy egy a Fővárosi Közgyűlésbe meg sem választott embernek van-e valamilyen ráhatása a több mint másfél milliónyi budapestit érintő döntésekre.
– Bánjon óvatosan a játékos találgatásokkal. Budapest főpolgármestere vagyok, több százezer ember megválasztott Magyarország leginkább legitim pozíciójára, 26 éve dolgozom az önkormányzati rendszerben. Csak nem gondolja komolyan, hogy nekem Habony Árpád utasításokat adhat? A főpolgármester nem rúgható ki, nem utasítgatható. Fejezzük be ezt a sületlen játékot!

– Budapestnek, az ország legnagyobb önkormányzatának azért mégiscsak lett költségvetése.
– Bizony lett, méghozzá példátlanul még egy ellenzéki képviselő is támogatta.

– A papíron 313 milliárd forintos gazdálkodási tervvel kapcsolatban az ellenzék egy része több száz milliárdos csökkenést emleget, mások eladósodástól, vagyonfeléléstől tartanak. Ön hogyan látja a város helyzetét?
– Nézzük inkább a valóságot, és válasszuk ketté Budapest költségvetését. A működési részben egy fillér hiány sincs. A közszolgáltatások így eleve nem kerülhetnek veszélybe.

– Csakhogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter korábbi bejelentése szerint a kormány átvenné, központosítaná a közszolgáltatásokat.
– Szinte minden újságíró Lázár Jánost idézi a fővárosi ügyekkel kapcsolatban. A kancelláriaminiszter szavainak értelmezéséért inkább forduljanak személyesen hozzá. Ő semmi esetre sem felügyeleti hatósága a választott fővárosi köztestületnek. Ellenben nekem van Orbán Viktor miniszterelnökkel egy megállapodásom, hogy a közszolgáltató cégek 2019-ig (az önkormányzati ciklus végéig – a szerk.) egészen biztosan a főváros tulajdonában maradnak. Egyébként sem olyan könnyű ezeket „einstandolni” egyszerű törvénymódosítással. Ezek nem háttérintézmények, hanem gazdasági társaságok. A kormányfő tartja a szavát, a kéményseprő cégünk is megmaradt, és határozott ígéretem van arra is, hogy a turisztika központosításába a mi társaságunkat nem integrálják.

– Mi lesz a tervezett fejlesztésekkel, a rengeteg beruházással, mert ott viszont jelentős hiányt kell pótolni, többek között hitellel.
– Az a 85 milliárdos tétel, amelyet említ, valójában „fiktív hiány”, és abból 70 milliárd azonnal rendelkezésünkre állt a tavalyi pénzmaradványból, értékpapírokból és letétekből 15 milliárdot hitelből pótolunk nem máshoz, mint indokolt fejlesztésekhez. Szükséges hozzátenni, hogy a költségvetésünkben nem szerepel az a százmilliárdos forrás, az a fejlesztési hitelkeret, amelyre az év végén kormányzati engedéllyel kötöttünk szerződést, és ugyancsak nincs benne az a közel 340 milliárd forintos uniós forrás, amelyből évekre elosztva részesül Budapest.

– A fő kérdés azonban továbbra is megmaradt: mi lesz az agglomerációs közlekedéssel, amelyet elviekben már az államnak kellene ellátnia, de a részleteket még senki sem ismeri?
– Az agglomerációs közlekedés visszavételéről is kormányhatározat van, hiába próbálják meg egyes, gyakran még fővárosi képviselettel sem rendelkező egyszemélyes pártok ezeket a döntéseket szóbeszédre hivatkozva figyelmen kívül hagyni. Tévesen jelent meg sok helyen, hogy a városvezetés ilyen szóbeszédekre vagy ígéretekre alapozta volna a költségvetést. Ez nem igaz.

– Mi az igazság?
– Az agglomerációs közlekedést a kormány idén január elsejéig visszamenőleg finanszírozza. A visszavétel technikailag igen hosszú folyamat, eltarthat akár ez év végéig is, addig természetesen térítés ellenében a főváros ugyanúgy szállíttatja az utasokat, mint eddig, így a közlekedők ebből semmit sem éreznek. Én sokkal jobbnak tartottam volna, ha minden marad a régiben, és a kormány csak finanszírozza az állami feladatot. Törvények és szintén kormányhatározatok támasztják alá mindezt, és a tisztánlátás kedvéért: ezek alapján fogalmilag is kizárt, hogy az állam 2015-ben egy fillért is adott volna az agglomerációs közösségi közlekedésre. Ebből a fővárosnak több mint nettó 12 milliárd forintos vesztesége származott, amitől a visszavétellel végleg megszabadulunk. Főpolgármesterként nekem a budapestiek érdekeit kell képviselnem.

– A BKV hosszú távú finanszírozása továbbra is megoldatlan. Mikorra oldják meg végre?
– Most sem mondhatok mást, mint eddig: ez 26 éves probléma, amelyről 21 éven keresztül nem beszéltek annyit, mint az elmúlt ötben. Sajnos, a kérdezők egy részét nem is érdekelte a BKV valós gondja. Annyi bizonyos, hogy a költségvetés fedezi a közösségi közlekedés 2016-os működését, de hosszú távon nincs minden rendben. Ott van még az ízléstelenül „dugódíjnak” nevezett behajtási díj, amelyről ma már nem kell bizonygatnom, hogy Demszky Gábor vállalta annak idején. Amennyiben a kormány megteremti a bevezetés többségi feltételeit, és a parlamenti többség úgy gondolja, hogy az ebből származó forrásokat figyelembe kell venni a BKV finanszírozásánál, akkor 2017-től bevezethető. Komoly bevételi forrásunk lehet, s a költségek a töredékébe kerülnek annak a több tíz milliárd forintnak, amelyről „hozzáértők” beszélnek.

– Megdöbbentő, ahogy kuporgatni, számolgatni kell Budapest „garasait”. Nem furcsállja, hogy a „modern városoknak” nevezett megyei jogú városoknak a kabinet és személyesen Orbán Viktor sok száz milliárd forintos fejlesztéseket ígér?
– Nem tudom, mitől modern egy város, viszont olykor én is elképedve hallom, hogy egy 30 vagy 50 ezres település esetén is elővárosi közlekedést emlegetnek.

– Tehát azok problémáját megoldják. Budapestét miért nem?
– Talán mert sokan így akarják, például sok médium örökösen kizárólag ugyanazt, a nevében egységet hirdető, a legjobban kiabáló szakszervezetet kérdezi meg a BKV dolgairól. A többi huszonötöt miért nem? Most például sikerült a cégnek bérmegállapodást kötnie az érdekvédőkkel, mindenki megelégedésére. Az a szakszervezet, amelynek vezetője meg nem erősített, de nem is cáfolt hírek szerint az egyik szélsőbaloldali párthoz van bekötve, már a nevében is megtéveszti az embereket. Mintha ők átfogóan képviselnék az itt dolgozókat. Még a béremelés bejelentését megelőző napon is sztrájkról beszéltek.

– Pedig szükség lesz minél több munkáskézre, ha tényleg megkezdődik a 3-as metró felújítása. Nemrég kiírták az infrastruktúra fejlesztésének tervezői pályázatát, az oroszok már dolgoznak a megújuló szerelvények prototípusán. Ám a metrópótló buszokat lapunk értesülése szerint is azért nem lehet beszerezni, mert a kormány leállíttatta a pályázatot.
– Mit ért ezen?

– Amit én hallottam, hogy Orbán Viktor „leszólt”.
– Ezt akkor úgy kell elképzelni, hogy este csörög a telefonom, amit a feleségem vesz fel. Beleszól: Tarlós Istvánné vagyok. A vonal végén Orbán Viktor: Kérem, adja a férjét. – Máris adom, éppen kezet mos. Elzárom a csapot, megyek, átveszem a telefont, amelyből a kormányfő hangja szól: – Szervusz, István, vedd tudomásul, leállítottam a kiváltó buszok ügyét. Majd meglátom, hogy döntök, mindenesetre egyelőre ne csináljatok semmit! Ehhez hasonlót a Sztálin-filmben láttam. Maradjunk annyiban, hogy ez legfeljebb ultraliberális klubokban eladható halandzsa.

– Akkor miért nem döntöttek a buszbeszerzésről, amelynek előterjesztését legutóbb se szó, se beszéd visszavonták?

– Azt mérlegeljük itt a városházán, hogy mi a célszerűbb: új buszokat venni vagy pedig szolgáltatást vásárolni.

– Utóbbi a kiszervezés folytatása lenne?
– Igen, de a kettő kombinációja sem zárható ki. Mérlegelnünk kell a BKV-álláshelyektől kezdve a bekerülési költségekig szinte mindent. Például az óbudai buszgarázs sorsát, esetleges bezárását vagy funkcióváltását. Jó néhányszor értesültem előre a Népszabadságból arról, hogy mit is akarok tenni, pedig egy ember van, akitől ezt elfogadom, és az nem más, mint a feleségem. Ettől függetlenül van olyan fővárosi cég, amelyik helyet keres magának, és erre a célra a buszgarázs megfelelne. Létező kormányzati szándék, hogy a magyar buszgyártóknak, sőt az egész magyar iparnak elsőbbséget adjanak, de a világon minden épeszű kormány ezt teszi. Kétségtelenül vannak külső befolyásoló tényezők, de döntés a buszpótlás és a remiz ügyében is később várható.

– A metrófelújítás kiviteli pályázatát egyébként úgy írták ki, hogy a legkevesebb 125 milliárd forintos forrásról szintén nem döntött sem a kormány, sem az EU.
– Még szép, hogy kiírtuk! Nincs időnk vacakolni: a kiviteli tervekre mi magunk biztosítottunk kétmilliárd forintot, és a kormánnyal küszöbön áll az úgynevezett támogatási szerződés aláírása. Attól kezdve mindegy, hogy Brüsszelben mikor teszik rá a pecsétet, a kivitelezésnek is meglesz a fedezete.

– Azt viszont éppen ön ismerte el a Fővárosi Közgyűlés egyik korábbi ülésén, hogy a kormány által számszerűsített támogatás nem teszi lehetővé a teljes felújítást, azaz a munka „fapados” lesz. Az XXI. századi megoldás, hogy néhány állomásról kirekesztik a mozgássérülteket?
– Ön is átvette már ezt a megbélyegző állítmányt a liberálisoktól? Nem, ezért teljes akadálymentesítést tervezünk, csak nem mindenhol lifttel. A Műegyetem szakemberei dolgoznak a műszaki-technikai megoldásokon, de nekem van egy komolyabb elképzelésem.

– Mi a lényege?
– Van olyan eredetileg tervezett uniós támogatású beruházásunk, amelynek nem jó a megtérülési mutatója, ráadásul drágább lenne, mint amennyire előzetesen kalkulálták. Ennek elhagyásával, a források átcsoportosításával szeretném elérni: ha már felújítjuk a 3-as metrót, ha már ennyi pénzt költünk rá, akkor legalább csináljuk meg rendesen és szépen.

– Az újpalotai villamosvonalról van szó, amelynek elhagyásával 25 milliárdot takarítanának meg?
– Egyelőre nincs még döntés, de nem fogunk titkolózni. A találgatás már elkezdődött. Nyílt eljáráson választja majd ki a metrófelújítás kivitelezőjét a nemrég az ilyen feladatokra létrehozott fővárosi közbeszerzési cégünk. A kormány rá akar látni az uniós források felhasználására. Ez rendben is van, a magam részéről nem is bánom. Minden esély megvan arra, hogy elképzeléseinknek megfelelően, az év végén megkezdjük a munkálatokat. Az ütemterv szerint, ha váratlan események nem történnek, a 3-as metrót 2019. szeptember 30-ig átadjuk. A szerelvények jóval előbb készen lesznek, és mielőtt még megint félreérti valaki: az új szerelvények az új alagútban már az év nyarán futhatnak. Soha senki nem mondta, hogy például a 2017-es vizes világbajnokságra elkészül a metrófelújítás, amikor 2012-ben kezdhettünk hozzá az előkészítéshez. A kormány 2015 nyarán vállalta át a BKV több mint 60 milliárdos adósságát, és akkor lehetett először kötelezettséget vállalni.

– Viszont a többi uniós fejlesztésről alig hallani, pedig lassan a ciklus derekánál járunk.
– De hallani, nem is keveset. 2019 októberéig, a választásokig még van 3 évünk és 8 hónapunk. A következő nagy fejlesztés, amihez mielőbb hozzá kell fognunk, a csillaghegyi öblözet árvízvédelme. A nyomvonalat Magyarország első számú vízügyi hatósága, annak tudományos tanácsa jelöli ki, tehát itt is nyugodtan abba lehet hagyni a hecceléseket. A mértékadó árvízszintet 2014 augusztusában megváltoztatták, újra kellett indítani a tervezést.

– Mikor dönthet erről a Fővárosi Közgyűlés, hiszen az árvizek nem szokták megvárni a tervezési folyamatot.
– Várhatóan idén június végéig.

– Mint Budapest főpolgármesterének, mi a véleménye a kormányzat ön által is említett központosítási törekvéseiről, és egyáltalán szükség lesz-e a jövőben az önkormányzatokra?
– Kétségtelen, az önkormányzatiság nem erősödött az elmúlt években, ez hosszú folyamat. A kormány politikájával sok szempontból egyetértek, így a migrációval, a nemzetközi politikával és sok minden mással kapcsolatban. A Fidesszel 1990 óta szövetségben dolgozom, de, mint mondtam, nem vagyok párttag, és nem is leszek a jövőben sem. A Budapest-politikában, az önkormányzatiság kérdéskörében vannak közöttünk erős véleménykülönbségek. A kormánynak előbb-utóbb döntenie kell az önkormányzatiság alapkérdéseiről, benne Budapest szerepéről. A fővárosi közigazgatási rendszeren mindenképpen változtatni kell, de azt nem hiszem, hogy megszűnnének az önkormányzatok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.