Több akadály is áll a kormány népszavazása előtt

Jogászok szerint a kérdés alaptörvény-ellenes, emellett az is kérdés, hogy sikerülne-e elegendő embert az urnákhoz csábítani.

Markotay Csaba
2016. 02. 25. 10:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet által megkérdezett nemzetközi jogászok szerint a miniszterelnök által bejelentett kérdés az alaptörvénybe ütközik. Valki László kérdésünkre kifejtette, hogy a kvótáról szóló őszi uniós határozat „nemzetközi szerződésből eredő kötelezettséget” állapít meg, így nem lehet róla népszavazást tartani. A határozat ellen a magyar kormány keresetet nyújtott be ugyan az Európai Bíróságon, ennek azonban nincs halasztó hatálya. A szakember szerint felvetődik az a szempont is, hogy ha a referendum a kormány sikerét hozná, és a kabinet ennek alapján megtagadná a menedékkérők befogadását, akkor uniós kötelezettséget sértenénk, és emiatt az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást is indíthat ellenünk.

Török Gábor politológus: Elsőre ügyes húzásnak látszik a népszavazási kezdeményezés. A miniszterelnök megint „ügybirtokolhat” sok sikert hozott témáiban (Brüsszel, bevándorlók), hosszú hetekig lesz muníció, lehet kampányolni, hirdetni, óriásplakátozni – valódi ellenfél nélkül. Másrészt nehéz helyzetbe hozza az ellenzéket: a baloldal már megégette magát ezekben az ügyekben, nagy kérdés, hogy beleállnak-e; a Jobbik pedig egy platformon van e kérdésekben a Fidesszel, nehéz lesz magukat megkülönböztetniük a kormánypárttól. Ám nem lesz könnyű a választók több mint felét (csaknem négymillió embert) meggyőzni, hogy voksoljon. Ez eddig csak két népszavazáson (1989, 2008) sikerült. A Fidesz igazi ellenfele így leginkább a passzivitás, a közöny és az ezekből következő otthonmaradás lehet. Márpedig egy érvénytelen népszavazás kétségtelenül kudarc lenne a kormánynak, még akkor is, ha a „nemek” a voksok 90 százalékát adnák. A Fidesz akkor nyerhet, ha sikerül az ellenzéki szavazókat is berántania, legalább egy „igen” szavazat erejéig. Ha azonban a többség otthon marad, ha az ellenzék nem veszi fel a kesztyűt, az érvénytelen népszavazás itthon és a világban is Orbán Viktor kudarca lehet. Nagy a tét.

Kiszelly Zoltán politológus: A népszavazás kiírásának célja a migránskérdés napirenden tartása, hiszen ezzel hosszú hónapokra tematizálni lehet a közvéleményt, felülírva mind a kockás inges akciót, mind a vasárnapi boltzár ügyét. Most a jogászok térfelén pattog a labda, hogy megtalálják azt a formát, amellyel a referendum kiírható. Amennyiben ez nem sikerül, könnyen lehet, hogy a kormány az alaptörvény módosítását fogja kezdeményezni. A referendum érvényességéhez szükséges négymillió embert azonban nem lesz könnyű szavazásra bírni, ehhez mindenképpen szükség van arra, hogy az ellenzék is mozgósítsa a szimpatizánsait. A Jobbik támogatói nagy eséllyel beállnak majd a kormány kezdeményezése mögé, de a 2-2,5 millió kormánypárti és körülbelül egymillió jobbikos szavazó mellett további félmillió emberre is szükség van. A migránskvóta mellett senki sem akar majd kampányolni, így a baloldaliak közül azok, akik félnek a bevándorlástól, szintén részt vehetnek a népszavazáson. Az nem valószínű, hogy a kormány a népszavazási törvény átírásával csökkentené az érvényességi küszöböt, hiszen ez szembemegy azzal az elvvel, hogy a fontos kérdésekben a parlament dönt. (K. M.)

Lattmann Tamás megkeresésünkre már eleve problémásnak nevezte, hogy nem egyértelmű a kérdés. Amennyiben ugyanis az a 120 ezer menedékkérő szétosztása kapcsán meghozott kvótarendszerről szól, akkor alaptörvénybe ütközik, hiszen nemzetközi szerződésről nem lehet referendum. Véleménye szerint azonban a kérdést lehet érteni arra a szétosztási mechanizmusra is, amelyről uniós tervek már vannak, döntés viszont még nincs. Egy ilyen népszavazás elvileg nem ütközne alaptörvénybe, a hatása ugyanakkor mindössze annyi lenne, hogy a miniszterelnöknek az eredmény alapján kellene szavaznia erről az Európai Tanácsban. Lattmann szerint ugyanakkor a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) és a Kúria joggyakorlata szerint ilyen esetben sem lehet kiírni népszavazást. Felidézte, hogy a „rendszerbontó népszavazás” keretében ők szerettek volna korábban az európai ügyészség felállítása kapcsán egy hasonló célú kérdésről referendumot, amely kötelezhette volna a kormányt, hogy támogassa ennek az új szervezetnek a felállítását az Európai Tanácsban, ezt azonban az NVB és Kúria is visszadobta.

Hack Péter a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy egy népszavazás a magyar Országgyűlés döntését hivatott befolyásolni, ám a most bejelentett referendumnak nem ez a célja, hanem az Európai Uniót érintené. Egy magyar referendum eredményét ugyanakkor az európai döntéshozatalnak nem kell figyelembe vennie.

Kizárólag a kormányhoz közeli Alapjogokért Központ volt más véleményen. Azt közölték, hogy az uniós jog az Alkotmánybíróság következetes joggyakorlata alapján nem minősül nemzetközi jognak, hanem egy önálló és speciális jogterület – így kiírható a népszavazás.

A Jobbik egyébként már hónapok óta szorgalmaz referendumot a kötelező betelepítési kvótáról, ám eddig éppen a Fidesz tartotta ezt megoldhatatlannak. Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője októberben még azt mondta, hogy az ügy nemzetközi szerződésben foglalt jogokat érint, amelyekről az alaptörvény szerint nem lehet referendumot kezdeményezni. A Jobbik éppen ezért már novemberben beadott egy alaptörvény-módosítást: az alkotmányból törölték volna azt a részt, amely megtiltja, hogy nemzetközi szerződésről népszavazást lehessen kiírni. Akkor az illetékes bizottság, majd a plenáris ülés többsége is elutasította, hogy egyáltalán vitázzanak a témáról. Szerdán a Jobbik ismét beadta javaslatát. Az Országgyűlés igazságügyi bizottsága fogja eldönteni, hogy általános vitára alkalmasnak találják-e a javaslatot.

További érdekesség, hogy a betelepítési kvótával kapcsolatban egy héttel ezelőtt egy magánszemély, Csabai József már beadott egy népszavazási kérdést. Ezt azonban a tegnapi miniszterelnöki sajtótájékoztató megkezdése előtt másfél órával visszavonta. Ez azért fontos körülmény, mert ugyanabban a témában egyszerre csak egy kérdés lehet a választási szervek előtt. Később a kormányközeli Magyar Idők megírta, hogy Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter kérte ezt a férfitól tegnap délelőtti találkozójukon. A miniszter arra hivatkozott, hogy a kormány is szeretne népszavazást a kötelező betelepítési kvótáról, és az ő kérdésük „tárgyszerűbb és megfelel az alkotmányosság követelményeinek”.

Hosszú folyamat

Egyébként több mint fél év is eltelhet addig, amíg a kérdésben megtarthatják az országos népszavazást, annak ellenére is, hogy – mivel a kormány a kezdeményező – nem kell összegyűjteni a 200 ezer állampolgári támogató aláírást. A Nemzeti Választási Bizottságnak 30 napja van arra, hogy elbírálja a kérdést. A döntés ellen 15 napon belül a Kúriához lehet fordulni, ahol 90 napon belül döntenek. Ezután a jogerőssé vált kérdést a közlönyben közzé kell tenni, majd 5 napon belül az NVB elnöke tájékoztatja az Országgyűlést. A parlamentnek ezek után 30 napja van, hogy döntsön arról, legyen-e népszavazás. Ha elrendelik, akkor ez ellen 15 napon belül az Alkotmánybírósághoz lehet fordulni, a testületnek pedig legfeljebb 30 napja van a döntésre. Ezt a határozatot is meg kell jelentetni, amire 15 nap van, a folyamat utolsó állomásaként pedig a köztársasági elnök egy 79 napon belüli – vasárnapi – időpontra kitűzi a népszavazást. Mindez legalább három hónapot vesz igénybe, de mivel nyáron nehéz eredményes referendumot tartani, a népszavazás valószínű időpontja ősszel lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.