Bécsi hírhozó a Pilvax biliárdasztalán

A márciusi ifjak rögtönzései is közrejátszottak az 1848. március 15-i forradalom alakulásában Pesten.

Velkei Tamás
2016. 03. 15. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borongós, csípős, hideg időre ébredt Pest 1848. március 15-én, szerdán. A József-napi vásárra érkezett kereskedők, vásárlók talán felfigyeltek egy kis csoportra, amely sietős léptekkel haladt a Herrengassén (vagyis Úri utcában) álló Pilvax kávéház felé. Egyes kútfők szerint a Fillinger János bérelte helyen még ingyen villásreggelivel is megvendégelték az úgynevezett Pilvax-kört (mások mellett Petőfi Sándor, Irinyi József, Vasvári Pál), akik előző este ugyancsak e kávéházból tértek nyugovóra. Bár valószínűleg az izgalomtól keveset aludhattak. Tizennegyedikén este ugyanis egy Bécsből érkezett hírnök a Pilvax biliárdasztalára állva kürtölte szét: a császárvárosban kitört a forradalom. A hír alapjaiban módosította az előzetes terveket.

– Petőfiék ugyanis eredetileg március 19-re tűzték ki a pozsonyi reformellenzék küzdelmének támogatására indítani kívánt aláírásgyűjtés nyitóeseményét – világít rá Fónagy Zoltán történész. Az utolsó hetek eseménytörténetében ugyanis a magyar mozzanatok szervesen kapcsolódtak a pozsonyi történésekhez: Pozsonyban 1847 novembere óta gyűlésezett a rendi országgyűlés (amiről akkor még nem tudták, hogy ez lesz az utolsó). Ezért is volt már készen Irinyi József 12 pontja és a Petőfi Sándor írta Nemzeti dal. Vagyis elmondható, hogy a később márciusi ifjaknak elnevezett kör tervezett lépéseket, csak nem forradalmat, és nem március 15-re.

– A tizenkét pontot még március 13-án is megvitatták, és módosítottak is rajta, az addig benne szereplő általános választójog követelését felváltották az önálló magyar nemzeti bank alapításának igényével – mondja Fónagy. – A Pilvaxban (és egyéb kávéházakban) mindennap összegyűlt az értelmiség társas beszélgetésekre, irodalmi, politikai eszmecserére, csak épp nem reggel, hanem kora este – világít rá egy másik érdekességre a történész. Az összejövetelt az indokolta, hogy – mint említettük – előző este befutott a bécsi forradalom híre. Erre határozták el a pilvaxosok, hogy a március 19-re tervezett összejövetel és a napokig tartó aláírásgyűjtés helyett azonnal láthatóvá teszik a hatalom számára, hogy az ellenzéki követeléseknek milyen tömegtámogatottságuk van Pesten. Reagáltak tehát a váratlan bécsi sikerre, hogy egy nap alatt megbuktatták a teljes konzervatív kormányzatot, elűzték Metternichet, e politika szimbolikus figuráját. Úgy gondolták, hogy programjukból a sajtószabadság követelését mindenképpen érvényesítik.

– Az előre hozott események ellenére a végeredményt tekintve később az történt, amit Petőfiék elterveztek, hiszen Pesten tömegtámogatást kapott a Pozsonyban gyűlésező politikai elit, de amikor elindultak a márciusi ifjak a Pilvaxból, rögtönzéseik is közrejátszottak az események alakulásában. Mégsem tekinthetők véletlennek a történtek, mert az események logikus részei a tágabban véve jó másfél évtizedes liberális ellenzéki reformmozgalomnak, Magyarország polgári, parlamentáris átalakításáért vívott küzdelmének – érvel Fónagy Zoltán.

A Pilvaxba azután mentek át a radikális ifjak, hogy vendégeskedtek Petőfinél és Jókainál, akik a mai Astoriához közel, a Dohány utca sarkán béreltek közösen lakást. A Pilvaxból (amelyet nem a ma ismert kávéház helyén kell keresni, hanem attól kicsit távolabb, a mai Petőfi Sándor utcában) elindulva hólabdaszerűen kezdték maguk mellé állítani a velük rokonszenvező, politikailag aktiválhatókat. Elsősorban az egyetemi ifjúságot.

Itt érdemes kicsit elidőzni, és megnézni, hogy a forradalom lezajlása milyen földrajzi összefüggéseket mutat. Ebben az időben Pest a mai viszonyokhoz képest kisváros volt, nagyjából százezren lakták. A beépített terület még a mai Nagykörút vonalát sem érte el. A március 15-i események lényegében egy ötszáz méteres sugarú körön belül zajlottak. A Pilvaxból Petőfiék az egyetem orvosi karára mentek, elsősorban azért, mert az volt közelebb a kávéházhoz, ami az akkori Újvilág (ma Semmelweis utcában), a volt pálos kolostor épületében működött. Az orvosiról az Egyetem téri jogi karra tartottak, onnan Heckenast és Landerer nyomdájához vonultak, amely a Ferenciek tere közelében állt. Ott kinyomtatták a 12 pontot és a Nemzeti dalt.

Délután háromra népgyűlést hirdettek meg a Nemzeti Múzeum kertjébe, amely szintén nincs nagy távolságra.

– A forradalom első felvonásának eseményei délre véget értek, a forradalmi tömeg ezután hazatért ebédelni, mondván, szép, szép, hogy kitört a forradalom, de enni azért csak kell. Csupán a Pilvax-kör és a legradikálisabbak tartottak ki, ők nem kispolgári módon töltik az időt, hanem végigjárják a szerkesztőségeket, mert tudják: fontos, hogy az ország első kézből, az ő elbeszélésükből értesüljön arról, mi történt Pesten – hangsúlyozza Fónagy Zoltán.

A Nemzeti Múzeumtól a városháza elé ment a tömeg, amelynek akkori helyét a legnehezebb elképzelni: a ma is álló belvárosi templom mögött, az Erzsébet híd felhajtójába is benyúlva helyezkedett el az épület és a Városháza tér. (A híd építésekor a régi pesti belvárosnak még az utcahálózata is eltűnt.)

A városházán aláíratták a követeléseiket a pesti városi tanáccsal. A szűk pesti belvárosi kört a forradalmi tömeg csak egy esetben hagyta el, amikor felmentek Budára Táncsics börtönéhez, a mai akadémiai kutatóintézet épületéhez, ahol a helytartótanács székelt. Tudni kell, hogy ekkor még nem volt állandó kőhíd a Dunán, a Lánchídnak is csupán a pillérei álltak, ezért egy 43 lehorgonyzott uszályból és fapallóból épült pontonhídon keltek át a folyón. A hajóhíd a Vigadó elől indult a túlpartra.

Fontos az események között megemlíteni azt is, hogy Pesten épp akkor zajlott a négy nagy országos vásár egyike, a József-napi, amire legalább tíz-, de akár húszezer ember is érkezhetett Pestre. A mai Erzsébet (akkor Újvásár) téren, a Kálvin (Széna) téren, a Múzeum és a Károly körúton (Országút) végig sátrak, ponyvák alól és szekerekről kínálták a portékákat. A forradalom eseményei lényegében a vásározók között zajlottak, így különösebben nem is kellett tenni érte, hogy a tömeg bevonódjon az eseményekbe.

– Köztudott, hogy aznap rossz idő volt, ami véleményem szerint cáfolja, hogy véletlen műve lett volna a forradalom, hisz a tömeg végig kitartott a hideg és az eső ellenére is – hangsúlyozza mégis Köő Artúr történész. – Ha megnézzük az 1848 előtti időszakot, láthatjuk: az első reformkori országgyűléstől, 1825/27-től kezdődően eltelt két évtized, vagyis az utolsó rendi országgyűlésig tartó periódus olyan szakasza a magyar történelemnek, amikor egyetértés alakult ki a magyarságon belül. Mindenki tudta, hogy reformokra van szükség, egyetértettek a jobbágykérdés megoldásában, a saját nemzeti bank felállításának szükségességében, a saját magyar pénzrendszer megteremtésében. Persze a közös akaratot volt, aki fontolva, átgondolva, Béccsel egyeztetve, más radikálisabban, gyorsabban szerette volna elérni – mondja a történész.

S hogy teljes egyetértés alakult ki, bizonyítja: vér nélkül ért véget a forradalom, március 15-nek nem volt áldozata. A forradalomba átcsapó események főleg abban az időszakban jellemzően nem zajlottak le áldozatok nélkül, ezért 1848 maga a csoda: egyedülálló, mert erőszak és halottak nélkül is eredményre vezetett.

Pedig az elégedetlenségre ezer okot találhatott az ország. Eckhart Ferenc elemzéseiből például kiderül, hogy a bécsi gazdaságpolitika mennyire hátrányos volt Magyarországnak. – Az ország fejlődését elfojtották, mert az udvar „leosztotta” a lapokat – vélekedik erről Köő Artúr. Bécs különböző eszközökkel tudatosan arra kényszerítette a magyar kereskedőket, hogy ne a lipcsei vagy a boroszlói vásárokat látogassák, hanem a bécsit. Ezek az intézkedések növelték a Habsburg-ellenességet.

A ’48-as forradalmi eseményeket Európa-szerte megelőzte egy két éve tartó mély gazdasági válság. Hatása a Habsburg Birodalomba és Magyarországra is begyűrűzött, még ha nálunk a kapitalista viszonyok akkoriban kezdetlegesek voltak is – emeli ki Fónagy Zoltán. A kapitalista válság éreztette hatását a városokban, sokakat kellett elbocsátani, emellett az ország nagy részét, főleg az északi területeket éhínség sújtotta. A József-napi vásár is gyenge volt, nem jöttek a felvásárlók a magyar gyapjúért, amely az ország egyik fő exportcikke volt ekkoriban. Ezek az események szintén destabilizálták a viszonyokat, fölerősítették az elégedetlenséget az országban.

Köő Artúr azt a közel sem elhanyagolható tényt is megemlíti, hogy az ország három részre szakadásától kezdve Magyarországnak nem volt önálló pénze. Létezett ugyan fizetőeszköz, ám ez a bécsi gazdaságtól függő bankó volt. A saját pénz hiánya hosszú időn át jelentkező gond volt, ami gátolta a saját pénzrendszer és bank kialakulását, a hitelek felvételét. E gondolatok mentén született a reformkor három nagy műve Széchenyi tollából, a Hitel, a Világ és a Stádium, amelyben a legnagyobb magyar azt elemezgette, miképpen lehetne mindezen változtatni.

Nem véletlen, hogy amikor Kossuth az első magyar kormány pénzügyminisztere lett, rögtön nekilátott a magyar pénzrendszer megteremtésének. Ennek egyik hozománya a Kossuth-bankó nyomtatása, ami mögé – nemzetközi támogatás híján – az akkoriak begyűjtött aranyat és ékszereket tettek fedezetül. Ez óriási tett volt.

A szerencse is közrejátszott olykor a márciusi események alakulásában, hiszen amikor a pozsonyi országgyűlésben patthelyzet alakult ki, megérkezett az értesülés a párizsi forradalomról, és Kossuth beszéde, majd a bécsi revolúció híre adott lökést az ügynek. A Bécsben kitört forradalom annak is köszönhető, hogy Kossuth március elején elmondott beszédében önálló alkotmányt kért az örökös tartományok népeinek. – Becsülni kell Petőfit és körét – emeli ki Köő Artúr –, mert ők még Kossuthéknál is radikálisabb irányvonalat képviseltek, véghezvitték a forradalmat Pesten és Budán, mialatt a küldöttség már elindult Bécsbe.

– Petőfi és társai a forradalom után mégsem ragadták magukhoz a hatalmat, mondván, miénk volt az oroszlánrész. Nem kértek pozíciókat, hanem azt mondták: a többit csinálják azok, akik értenek hozzá. Ez a fajta lemondás a hatalomról a mai politikai életben elképzelhetetlen – húzza alá Köő Artúr.

Több történész is arról beszél, hogy a forradalmak kitörése nem véletlen, hanem tudatos terv része, amely mögött a szabadkőművességet sejtik. Az első páholyok az 1700-as években jelennek meg Európában, egyes kutatók szerint az 1789-es francia forradalom kirobbanásában ugyancsak nagy szerepet játszottak. – A szabadkőművesek elképzelése szerint hatalomátvételt hajtottak volna végre az európai országokban, ehhez azonban szükség volt arra, hogy a birodalmak, királyságok megdőljenek – utal esetleges szerepükre Köő Artúr.

Hogy mi az igazság, talán soha nem fogjuk kideríteni, a szabadkőművességet egyébként is a misztikum és a realitás elegye lengi körül. Nálunk Raffay Ernő kutatja rendületlenül a témakört (Magyarország egyébként azon kevés országok közé tartozik, ahol kutatható a téma). Elképzelhető, hogy a szabadkőművesek valóban a háttérből irányíthatták a folyamatokat. Mindenképpen érdekes, hogy a forradalom leverése után, amikor Kossuth emigrációba vonult, és beutazta Európát, majd az óceánon átkelve eljutott az Újvilágba, maga is kapcsolatba került a szabadkőművességgel, és hivatalosan belépett az egyik páholyba. Mindezt azért, hogy a feltáruló kapcsolatok révén pénzt szerezzen a magyar szabadságharc folytatásához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.