Felmérték a nyelvtudást

Aggasztóan nagy a különbség a falusi és a fővárosi gyerekek eredménye között.

Hutter Marianna
2016. 04. 14. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy 173 ezer 6. és 8. évfolyamos diák angol-, illetve németnyelv-tudását mérte fel az Oktatási Hivatal a 2014/2015-ös tanévben, hogy kiderüljön, a tanulók nyelvtudása mennyire felel meg a Nemzeti alaptanterv (NAT) által az adott évfolyam végére célként megjelölt szintnek. Ennek megfelelően a 6. évfolyamos tanulóknak a közös európai referenciakeret (ker) szerinti A1 minimumszinten, a 8. évfolyamosoknak pedig A2 alapszinten kellett hallott és olvasott szöveg értése alapján feladatokat megoldaniuk. Mindkét évfolyamon a 60 százalékos eredményt kellett elérni a megfelelő minősítéshez. A 6.-os gyermekek 89,2 százalékának volt megfelelő tudása angolból, míg ez az arány németből csak 72,9 százalék volt. A 8. évfolyamon az angolt már csak a gyerekek 70, míg a német feladatokat mindössze 51,4 százalékuk teljesítette megfelelően. A lányok eredményei minden esetben jobbak voltak, mint a fiúkéi. A budapesti diákok 20 százalékkal nagyobb arányban szereztek megfelelő minősítést, mint a falvakban tanulók. Szintén szembeötlő különbség, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) állami iskoláihoz képest az egyetemek által fenntartott iskolákban 10 százalékkal magasabb volt a megfelelő nyelvtudási szintet elérők aránya. Jelentős a különbség az általános iskola felső tagozatára és a 8 évfolyamos gimnáziumba járó diákok teljesítménye közt is. A gimnáziumban tanulók közül angolból és németből is 25-30 százalékkal többen szereztek megfelelő minősítést.

A számadatoknál fontosabb az, hogy született végre egy olyan kutatás, amely a teljes országot lefedi – értékelt lapunknak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. A szakember szerint a vizsgálat egyik legjelentősebb hozadéka, hogy a tanároknak tükröt tart saját munkájukról. Problémát jelent ugyanakkor, hogy a mérés során a produktív készségeket nem vizsgálták, nem kellett például fogalmazást vagy levelet írni, illetve beszédben kifejezni magukat, holott ezek sokkal többet árulnának el a tanulók nyelvi készségéről. Rozgonyi Zoltán szerint az, hogy a gyerekek nyelvtudása angolból markánsabban jobb, mint a németből, nem tudható be egyedül annak, hogy az angol nyelvvel gyakrabban lehet találkozni az iskolán kívül, de azt sem mondaná, hogy a tanárok hibája. Azt viszont rendkívül aggasztónak tartja, hogy a településtípusok – például a főváros és a községek – szerint rendkívüli eltéréseket látni a nyelvtudás színvonalában. Hasonlóan problémás, hogy iskolatípusonként is nagy a diákok teljesítménye közötti különbség a nyolcosztályos gimnáziumok javára. Ez ugyanis azt mutatja, hogy csak ezek az intézmények lesznek képesek középfokú nyelvvizsgához segíteni a tanulókat, ami 2020-tól elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy felvételizhessenek a felsőoktatási intézményekbe. A hagyományos általános iskolát végigjáró diákok igen jelentős részének viszont nem sok esélye lesz arra, hogy az iskolai oktatásra alapozva jusson el el erre a szintre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.