Jövőre sokkal több pénzt fordítanak az oktatásra

A felsőoktatásra 43 milliárd, míg a közoktatás feladatainak ellátására 100 milliárd forinttal jut több, mint tavaly.

MTI
2016. 04. 15. 17:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Palkovics László a Magyar Innovációs Szövetség közgyűlésén elmondta: a felsőoktatás finanszírozására a 2017-es büdzsében az idei 197 milliárd forinttal szemben várhatóan 240 milliárd forint fordítható majd. A közoktatás feladatainak ellátására a jövő évben 100 milliárd forinttal jut több a tervek szerint.

Az államtitkár közölte: a felsőoktatásban a strukturális változások lényegében lezárultak, és ezen a területen az intézmények azokkal a tartalmi kérdésekkel foglalkozhatnak, amelyek jobb tudást, kutatást, diplomát eredményeznek. A köznevelési rendszerben viszont tartalmi és módszertani változtatásokra van szükség: azt kell meghatározni, hogy milyen tudással bírjanak a gyerekek, és annak lehetőségét kell megteremteni, hogy a pedagógusok át tudják adni a gyorsan változó világban gyorsan változó ismereteket – tette hozzá.

Kitért arra, hogy a középiskolát végzett fiatalok nem jelentkeznek annyian a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai képzésekre, amilyen mértékben a belföldi munkaerőpiac igényli. Tavaly a jelentkezőknek mindössze a 25 százaléka választotta e képzési területeket a felsőoktatási intézményekben. Kedvezőnek mondta ugyanakkor, hogy a felsőoktatásba jelentkezők száma nő.

Palkovics László szólt az oktatói-kutatói bérrendezés fontosságáról, elmondása szerint ez az idén 15 százalékot, 2017-ben 5, majd 2018-ban újabb 5 százalékot tesz ki. Emlékeztetett arra, hogy a doktori képzés átalakítása már megtörtént. Emellett az intézményrendszerben a hatékonyság növelésére létrehozták a közösségi felsőoktatási képzési központokat.

A duális képzés elindítását szintén sikernek nevezte az államtitkár. A jövő tanévben 24 felsőoktatási intézményben 545 partnerszervezettel 48 szakon terveznek ilyen képzést – közölte.

Jelezte ugyanakkor, hogy a köznevelés rendszerében tapasztalhatók anomáliák. A leggyakrabban említett gondok közé sorolta a tanulói óraszám és a tananyag csökkentését, a pedagógusok óraszámának mérséklését, az intézmények önálló gazdálkodása körüli kérdéskört, a pedagógusminősítési rendszer hibáit. Úgy vélte, a gondok megoldhatók, de mivel az oktatási rendszer statikusabb, mint a vállalati, több időre és türelemre van szükség.

Beszámolt arról, hogy több kapcsolódó projektet is kidolgoztak a kiemelt fejlesztési területekhez. Példaként említette, hogy a pedagógusképzés, a továbbképzés, a szakmai támogatás során az egyetemek és a köznevelési intézmények kapcsolata közvetlen lesz és erősödni fog. A tartalom és a módszertan mérési, értékelési rendszere átalakul, átdolgozzák a Nemzeti alaptantervet, a kerettanterveket. A fenntartói környezet is változik, egyértelmű és stabil irányítói, szolgáltatói viszony alakul ki a fenntartó és a nagyobb önállóságú iskolák között. A cél az, hogy a tanulók magas szintű képzését szolgáló optimális struktúra, valamint magas minőségű infrastruktúra alakuljon ki az iskolákban – szögezte le.

Palkovics László elmondta, hogy meghirdették az új Nemzeti kiválóság programot, amelyet nemzeti forrásból finanszíroznak, az idén 2,2 milliárd forint jut a végrehajtására. A támogatotti körbe sorolták az alap- és mesterszakos hallgatókat, a doktori képzésben részt vevőket, a doktorjelölteket és a fiatal (40 év alatti) oktató-kutatókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.