Az ombudsman előtt az apaellenes kampányfilm

Családellenes propagandával gyűjt pénzt a nemzetközi szervezet.

Majláth Ronald
2016. 05. 11. 4:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már az ombudsman előtt van az a közérdekű bejelentés, amelyet civilek fogalmaztak meg abból a célból, hogy vizsgálják felül az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány tevékenységét. Az ENSZ által a gyermekjogok érvényesüléséért létrehozott nemzetközi szervezet magyarországi képviselője nemrégiben ugyanis kampányt indított, amelyben az elfogadhatatlan gyermekbántalmazásokra szerették volna felhívni a figyelmet. A videók tanúsága szerint azonban a gyermekek fizikai és lelki bántalmazásáért a családtagok közül kizárólag az apák a felelősek.

Az alapvető jogok biztosához most eljuttatott beadvány szerint a bemutatott kampányfilmeket az apák és a férfiak társadalmi megbecsülésének szándékos csorbítására alkalmas üzenetnek tekintik, hisz a filmekben a családi erőszaktevőt minden esetben apák személyesítik meg. Mint írják, a családon belüli erőszak elleni fellépés és a tevékenység anyagi hátterének biztosításához szükséges adománygyűjtés korántsem teszi szükségessé, hogy az UNICEF egyúttal apaellenes propagandát is folytasson. A beadvány szerzői szerint különösen aggasztó, és a törvénysértés lehetőségét is felveti, hogy a magyar UNICEF a reklámfilmeket gyermekekkel forgatta, gyermekek által készített és gyermekekhez szóló tartalomként adja közre, s a mozikban gyermekműsorok előtt vetítik.

Hozzáteszik: a filmek a gyermekek által is rendszeresen használt Youtube tartalommegosztón keresztül is megtekinthetők, ráadásul a gyermekeket lájkolásra és feliratkozásra, vagyis a hasonló tartalmak folyamatos megtekintésére biztatják, tehát a kampányt is lényegében a gyermekek befolyásolására alapozzák. Ezért arra kérik Székely László ombudsmant, hogy vizsgálja meg az alapítvány tevékenységét, amely sérti az apák és a férfiak megbecsüléshez fűződő alapvető jogait és társadalmi érdekeit, ellentétes a magyar törvények szellemiségével, valamint ellentétes a közhasznúság elvével és a magyar társadalom érdekeivel. Emellett azt is kérik, hogy az alapvető jogok biztosa a törvény által is kimondott „társadalmi tudatformáló, felvilágosító tevékenységét” végezve foglaljon állást a konkrét és hasonló ügyek társadalmi veszélyességével és a problémák kezelésének lehetséges módozataival kapcsolatban.

A beadványt Toplak Zoltán mentálhigiénés szakember jegyzi, aki lapunknak elmondta: a mostani fellépés több közösség összefogásának eredménye, az Apák az Igazságért Egyesület, az Elvált Apák Érdekvédelmi Egyesülete és a Férfihang.hu civil férfijogi portál újságírói egyaránt teljes mellszélességgel állnak ki az apaellenes kampány ellen. A szakember úgy látja, hogy az UNICEF propagandája különösen káros, mert társadalmi bizalmatlanságot szül az apákkal és a férfiakkal szemben, ugyanis azt sugallja, hogy kizárólag ők az erőszakosak a családban, és velük szemben a legrosszabbra kell felkészülni. Véleménye szerint egy adománygyűjtő filmben nem szükséges a tetteseket megjeleníteni, hiszen bármilyen egyoldalú szemléltetés hibás társadalmi következtetésekhez és félreértésekhez vezethet. „Különösen veszélyes lehet az ilyen kommunikáció akkor, ha ráadásul gondatlan módon vagy esetleg kifejezetten a befolyásolás szándékával gyermekeket szólítanak meg féligazságokkal” – hangsúlyozta a szakember.

Lapunk felkereste az UNICEF hazai alapítványát is, amelynek gyermekjogi vezetője, Lux Ágnes levelében jelezte: az 1 százalékos kampányuk „valóban provokatív”, mert olyan ügyről szól, amelyről jellemzően nem beszélnek. Szerinte azonban a videók nem valamely csoport ellen szólnak, hanem a problémára hívják fel a figyelmet, hiszen a közzétett három filmben nem is tudták volna bemutatni az elkövetők valamennyi típusát. „Ha valaki félreérti a videó üzenetét, akkor jól látszik, hogy a probléma természetét nem ismerjük fel” – áll a levélben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.