Tapsvihar közepette csatlakoztak a diákok a tanártüntetéshez

Rendkívüli fórumon döntöttek a legégetőbb követeléseikről.

Bécsi Orsolya
2016. 05. 14. 16:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budapesti Teleki Blanka Gimnázium kapuja kivételesen szombaton is nyitva volt: itt rendezték meg a Rendkívüli Országos Diákfórumot. Csillogó szemek, lelkes arcok mindenütt, a tenni akarás szinte szétfeszítette a díszterem falait. Nyoma sem volt az olyannyira hangoztatott Z generációs nihilnek, csak úgy röpködtek a pro és kontra érvek.

Az egész napos fórum elsődleges feladataként olyan pontok összeírását tűzték ki, melyekkel már kiállhatnak nemcsak a nyilvánosság, hanem a törvényhozók elé is. Ehhez a diákok munkacsoportokban dolgozták ki az általuk legfontosabbnak ítélt területek lépéseit, majd szavazáson döntöttek arról, melyek kerüljenek követeléseik végső listájára.

A munkacsoportok között járva nem egy oktatáspolitikai szempontból is vállalható pontot hallottunk. Az elmúlt hét leginkább tematizált közéleti vitája egyértelműen a szakközépiskolák kerettanterveinek megváltoztatása volt a természettudományos tárgyak rovására, melyre válaszul a diákok felvetették a fakultáció lehetőségét. Eszerint nem iktatnák ki a tantárgylistából az összeset, így meghagynák az esélyt azoknak, akiket nemcsak a kormány által kijelölt tárgyak érdekelnek.

Ugyanígy figyelmet szentelnének a diákok logikai gondolkodásának fejlesztésére, a környezetvédelemre, az oktatók 21. századi technológiákra való képezésére. A jelen politikáját is érintve többször elhangzott a Köznevelési Kerekasztal tevékenységének nyilvánossá tétele és az iskolában érzett félelem kiiktatása egy szervezet létrehozásával. A legtöbb csoport azonban a tanulói terhek redukálására tett javaslatokat valamilyen formában, melyek azonban nagyjából megegyeztek abban, hogy a tananyagot nem száraz tények formájában, hanem az összefüggéseket feltárva, egymásra épülve kéne tanulni.

Egyetértett ezzel két, Komáromból érkezett fiatal is. Egyikük érvelése szerint legjobban a kritikai gondolkodás megtanítása és a kreativitás hiányzik legjobban az oktatásból, például a dátumok mellett a történelmi személyiségek motivációiról, hátteréről is szívesen hallana. Kérdésünkre, miszerint iskolájuk tanárai részt vettek-e az áprilisi sztrájkon, azt felelték: a legtöbben valóban beszüntették a munkát, ugyanakkor az igazgató nem állt barátságosan a kockás inges kezdeményezéshez. „Nem engedte, hogy fényképet készítsenek rólunk” – tették hozzá.

Egy másik résztvevő hasonlóról számolt be. A nevét és iskoláját eltitkolni kívánó lány szerint náluk is volt, aki sztrájkolt, de a diákságot nem igazán mozgatják meg a történtek. Rögtön ezután pedig el is hallgatott, és bizalmatlanul méregette a teleírt jegyzettömböt.

„Apám azt mondta, hülye vagy fiam, hogy elmész, de mégis itt vagyok, nekem ez fontos” – jellemezte helyzetét egy lánykoszorúban álló fiú. Szerinte a tananyag csökkentése a legégetőbb probléma, és emiatt sikeresnek ítélte a fórumot, ahol a legtöbb észrevétel mégiscsak ehhez érkezett.

Noha a Facebookon megkérték a jönni vágyókat, hogy regisztráljanak, így is több mint ötszázan jelölték vissza az eseményt. Gyetvai Viktor, a Független Diákparlament szervezőbizottsági tagja az MNO-nak elmondta: százötvenen regisztráltak az ország minden részéről. Volt, aki Pécsről, Kaposvárról, Békéscsabáról érkezett – tudtuk meg.

A diákok a kilencórás aktív brainstorming után ellenvetés nélkül szavazták meg, hogy támogatják oktatóikat, és kint lesznek a június 11-i tanártüntetésen. A kormánynak nyár végéig adtak haladékot, és további akciókat helyeztek kilátásba, ha a pontjaikat nem veszik figyelembe. A fórum végén megfogták egymás kezét és egyperces néma csönddel tettek fogadalmat arra, hogy nem hagyják ennyiben, kiállnak az igazukért, ameddig csak szükséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.