A budapesti Teleki Blanka Gimnázium kapuja kivételesen szombaton is nyitva volt: itt rendezték meg a Rendkívüli Országos Diákfórumot. Csillogó szemek, lelkes arcok mindenütt, a tenni akarás szinte szétfeszítette a díszterem falait. Nyoma sem volt az olyannyira hangoztatott Z generációs nihilnek, csak úgy röpködtek a pro és kontra érvek.
Az egész napos fórum elsődleges feladataként olyan pontok összeírását tűzték ki, melyekkel már kiállhatnak nemcsak a nyilvánosság, hanem a törvényhozók elé is. Ehhez a diákok munkacsoportokban dolgozták ki az általuk legfontosabbnak ítélt területek lépéseit, majd szavazáson döntöttek arról, melyek kerüljenek követeléseik végső listájára.
A munkacsoportok között járva nem egy oktatáspolitikai szempontból is vállalható pontot hallottunk. Az elmúlt hét leginkább tematizált közéleti vitája egyértelműen a szakközépiskolák kerettanterveinek megváltoztatása volt a természettudományos tárgyak rovására, melyre válaszul a diákok felvetették a fakultáció lehetőségét. Eszerint nem iktatnák ki a tantárgylistából az összeset, így meghagynák az esélyt azoknak, akiket nemcsak a kormány által kijelölt tárgyak érdekelnek.
Ugyanígy figyelmet szentelnének a diákok logikai gondolkodásának fejlesztésére, a környezetvédelemre, az oktatók 21. századi technológiákra való képezésére. A jelen politikáját is érintve többször elhangzott a Köznevelési Kerekasztal tevékenységének nyilvánossá tétele és az iskolában érzett félelem kiiktatása egy szervezet létrehozásával. A legtöbb csoport azonban a tanulói terhek redukálására tett javaslatokat valamilyen formában, melyek azonban nagyjából megegyeztek abban, hogy a tananyagot nem száraz tények formájában, hanem az összefüggéseket feltárva, egymásra épülve kéne tanulni.
Egyetértett ezzel két, Komáromból érkezett fiatal is. Egyikük érvelése szerint legjobban a kritikai gondolkodás megtanítása és a kreativitás hiányzik legjobban az oktatásból, például a dátumok mellett a történelmi személyiségek motivációiról, hátteréről is szívesen hallana. Kérdésünkre, miszerint iskolájuk tanárai részt vettek-e az áprilisi sztrájkon, azt felelték: a legtöbben valóban beszüntették a munkát, ugyanakkor az igazgató nem állt barátságosan a kockás inges kezdeményezéshez. „Nem engedte, hogy fényképet készítsenek rólunk” – tették hozzá.