Gyakorlatilag kivitelezhetetlen a vendégtanulói státus – így reagált Szenes György, a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnöke lapunknak Palkovics László felvetésére. Az oktatási államtitkár tegnap az Eduline.hu-nak adott interjújában arról beszélt a szakképzés átalakítása kapcsán: ha az új rendszerben egy gyerek például úgy gondolja, hogy gépészeti szakgimnáziumi tanulmányai ellenére vegyész szeretne lenni, de az első két évben nem tanult kémiát, elmehet vendéghallgatói státusba a szakképzési centrumon belül. A felvetésre, hogy ez majd a diák órarendjével hogyan lesz összeegyeztethető, Palkovics mindössze annyit felelt: „Az iskolák tudnak erre megoldást találni.” Szenes szerint ugyanakkor ezt nem lehetne a tanulók órarendjébe iktatni, hiszen minden egyes iskolának adott az órarendje reggeltől délutánig; ha egy tanulónak matematikaórája van, nem mehet át kémiát hallgatni helyette egy másik intézménybe. Ráadásul a szakképzési centrumok sok helyen úgy épülnek fel, hogy hasonló profilú intézményeket tömörítenek. Például az egy műszaki szakképzési centrumba tartozó iskolák egyikében sem lesz feltehetően biológia- vagy földrajzoktatás, így ha egy diák élni kívánna a vendéghallgatói státussal, ezt csak egy másik centrumban tudná megtenni. A szakértő szerint a diákok legfeljebb annyit tehetnek majd, hogy saját maguk készülnek fel és vizsgáznak le a tananyagból.
Palkovics interjújában azt is említette a több természettudományos tantárgyat tömörítő, úgynevezett science tárgyról, hogy „jobb lett volna, ha ez a tantárgy ki van dolgozva, […] de ez egy lehetőség a szakma számára, hogy mondják meg, hogyan szeretnék ezt tanítani”. Szenes szerint maga a tantárgy koncepciója előremutató, de ezt nem lehet egyik napról a másikra bevezetni. – Szép dolog, de ki kéne dolgozni a tantervét, tankönyveket írni hozzá, oktatásmódszertant alkotni hozzá, pedagógusképzést építeni rá – mondta hozzátéve, ez újabb példája annak, hogy hiába próbál megoldást találni valamire az oktatáspolitika, nincsen mögötte átgondolt koncepció.
Ismét a pedagógusok nyakába akarnak varrni olyan feladatokat, amelyek nem hozzájuk tartoznak. Ezért vannak az oktatáskutatók és -fejlesztők – nyilatkozta a science tárgy kidolgozásáról Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Szerinte egy ilyen programot két hónap alatt kóklerség lenne összerakni, nem véletlenül beszélnek arról a szakemberek, hogy évekbe telik a tananyagfejlesztés. A PDSZ vezetője úgy véli, a vendéghallgatói státus ötlete arról árulkodik, hogy a kormány belátta, a túl korai pályaorientáció elhibázott. Az ötletet ő is kivitelezhetetlennek nevezte, miután az iskoláknak sem a gyerekek utaztatására, sem pedig a plusztárgyak órarendekbe illesztésére nincsen kapacitásuk. Arra is kitért: az ősztől bevezetendő rendszer miatt számtalan aggódó pedagógus és szülő fordul a szakszervezethez. – A szakgimnáziumok rendszere elkapkodott, alapjaiban rosszul megtervezett koncepció, amit nem szabad bevezetni – mondta. Mendrey szerint az átalakítás hátterében szimpla pártpolitikai lobbi áll, amelyet inkább távol kéne tartani a közoktatástól.