Képtelenség Palkovics ötlete?

„A szakgimnáziumok rendszere elkapkodott, rosszul megtervezett koncepció, amit nem szabad bevezetni.”

Hutter Marianna
2016. 07. 05. 8:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakorlatilag kivitelezhetetlen a vendégtanulói státus – így reagált Szenes György, a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnöke lapunknak Palkovics László felvetésére. Az oktatási államtitkár tegnap az Eduline.hu-nak adott interjújában arról beszélt a szakképzés átalakítása kapcsán: ha az új rendszerben egy gyerek például úgy gondolja, hogy gépészeti szakgimnáziumi tanulmányai ellenére vegyész szeretne lenni, de az első két évben nem tanult kémiát, elmehet vendéghallgatói státusba a szakképzési centrumon belül. A felvetésre, hogy ez majd a diák órarendjével hogyan lesz összeegyeztethető, Palkovics mindössze annyit felelt: „Az iskolák tudnak erre megoldást találni.” Szenes szerint ugyanakkor ezt nem lehetne a tanulók órarendjébe iktatni, hiszen minden egyes iskolának adott az órarendje reggeltől délutánig; ha egy tanulónak matematikaórája van, nem mehet át kémiát hallgatni helyette egy másik intézménybe. Ráadásul a szakképzési centrumok sok helyen úgy épülnek fel, hogy hasonló profilú intézményeket tömörítenek. Például az egy műszaki szakképzési centrumba tartozó iskolák egyikében sem lesz feltehetően biológia- vagy földrajzoktatás, így ha egy diák élni kívánna a vendéghallgatói státussal, ezt csak egy másik centrumban tudná megtenni. A szakértő szerint a diákok legfeljebb annyit tehetnek majd, hogy saját maguk készülnek fel és vizsgáznak le a tananyagból.

Palkovics interjújában azt is említette a több természettudományos tantárgyat tömörítő, úgynevezett science tárgyról, hogy „jobb lett volna, ha ez a tantárgy ki van dolgozva, […] de ez egy lehetőség a szakma számára, hogy mondják meg, hogyan szeretnék ezt tanítani”. Szenes szerint maga a tantárgy koncepciója előremutató, de ezt nem lehet egyik napról a másikra bevezetni. – Szép dolog, de ki kéne dolgozni a tantervét, tankönyveket írni hozzá, oktatásmódszertant alkotni hozzá, pedagógusképzést építeni rá – mondta hozzátéve, ez újabb példája annak, hogy hiába próbál megoldást találni valamire az oktatáspolitika, nincsen mögötte átgondolt koncepció.

Ismét a pedagógusok nyakába akarnak varrni olyan feladatokat, amelyek nem hozzájuk tartoznak. Ezért vannak az oktatáskutatók és -fejlesztők – nyilatkozta a science tárgy kidolgozásáról Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Szerinte egy ilyen programot két hónap alatt kóklerség lenne összerakni, nem véletlenül beszélnek arról a szakemberek, hogy évekbe telik a tananyagfejlesztés. A PDSZ vezetője úgy véli, a vendéghallgatói státus ötlete arról árulkodik, hogy a kormány belátta, a túl korai pályaorientáció elhibázott. Az ötletet ő is kivitelezhetetlennek nevezte, miután az iskoláknak sem a gyerekek utaztatására, sem pedig a plusztárgyak órarendekbe illesztésére nincsen kapacitásuk. Arra is kitért: az ősztől bevezetendő rendszer miatt számtalan aggódó pedagógus és szülő fordul a szakszervezethez. – A szakgimnáziumok rendszere elkapkodott, alapjaiban rosszul megtervezett koncepció, amit nem szabad bevezetni – mondta. Mendrey szerint az átalakítás hátterében szimpla pártpolitikai lobbi áll, amelyet inkább távol kéne tartani a közoktatástól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.