Új KRESZ – csigatempóban

Mindenkinek újra tanfolyamot kellene végeznie és vizsgáznia az új szabályokból.

Magyar Nemzet
2016. 07. 18. 6:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan évtizedek óta folyik a szakmai vita, hogy folyamatos módosításokkal vagy egy átfogó reformmal kellene aktualizálni ezt a talán legszélesebb körben használt jogszabályt – mondta a közlekedési jogász. A mérleg egyik serpenyőjében azok az érvek állnak, miszerint a közlekedésben is lezajló gyors változásoknak, illetve az uniós jogharmonizációnak a KRESZ-ben is érzékelhetőnek kell lenni, így elkerülhetetlen és kívánatos is a folyamatos korrigálás. A jelenleg hatályos KRESZ-t 1975 óta negyvenszer módosították e szellemben, így szinte minden évre jutott valami toldozás-foldozás.

Az ellenérvelők – és ide tartozik az ügyvéd is – úgy gondolják, hogy egy ilyen, fontos joganyagot nem lehet folyamatosan változtatni, mert ez nemcsak az azt követni képtelen állampolgárok körében, de még a jogalkalmazó hatóságok, bíróságok munkájában is jogbizonytalanságot szül. Négy éve úgy tűnt, a vita eldőlt azzal, hogy a Fidesz-kormány közlekedési szakpolitikusa egy teljesen új, az uniós normákkal egybevágó, egyszerűbb szövegezésű KRESZ mellett érvelt, és ennek megfelelően indult meg az előkészítő munka is. Ismerve a kormány jogszabályalkotó stílusát és tempóját, senki nem lepődött volna meg, ha akár hónapok (vagy napok) alatt a T. Ház elé került volna a munkabizottság tervezete, azonban a legújabb hírek arról szólnak, ez még legalább másfél-két évet várat magára. A miértre az ügyvéd sem tudja a pontos választ, a ritkán szivárgó hírekből ugyanis csak lényegtelen változtatások körvonalazódnak. Ilyen például a Vezess.hu-n olvasható elképzelés a jelenlegi 13 sebességhatár „kigyomlálásáról” vagy a teherautók megengedett sebességének csekély emeléséről, ezek azonban nyilvánvalóan nem indokolnak 5-6 éves jogszabály-előkészítést.

– Van viszont egy szempont, ami magyarázatul szolgálhat a késlekedésre – mondta Kozma Péter. – 2014-ben az akkor már két éve tartó munkáról az ORFK szóvivője azt nyilatkozta, hogy a tervek szerint az új törvény hatálybalépésekor mindenkinek újra kellene vizsgáznia KRESZ-ből. Talán nem alaptalan a feltételezés, hogy ez nem csak tanulással, de valamilyen – nyilván nem ingyenes – tanfolyam elvégzésével és vizsgával is együtt járna, vagyis több millió autósnak mélyen a zsebébe kell nyúlnia majd, ha vezetni akar a jövőben is. Reménykedem benne, hogy a tervnek ez a része nemcsak az autósoknál, de a törvény-előkészítésben részt vevő szakmai-érdekvédelmi szervezetek képviselőinél is kiverte a biztosítékot, ami már lehet a lassúság egyik oka. De nyilvánvaló az is, a kormánynak sem sürgős egy ilyen, a legszélesebb szavazóbázist érintő, népszerűtlen döntés meghozatala a 2018-as választások előtt – mondta végül az ügyvéd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.