Balog Zoltán rámutatott: közös akarat, hogy jó, jobb legyen a magyar iskola, mint eddig, hogy képes legyen hatékony, versenyképes, ugyanakkor értékalapú, minőségi oktatást megvalósítani. Egyszerre legyen hű a magyar köznevelés hagyományaihoz és gyökereihez, de mégis válaszoljon a jövő kihívásaira a minden eddiginél gyorsabban és drasztikusabban változó világban – fogalmazott a miniszter. Kitért arra is, hogy az idei tanévben a digitális kultúra elsajátítása kerül a középpontba. Ezért digitális oktatási stratégiát készítettek elő, amely a digitális nevelés alapelveit rögzíti.
Balog Zoltán elmondta, hogy mára a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak egy fillér adóssága sincs. Tovább emelkednek a pedagógusbérek, csökkenhet a kisdiákok terhelése is – tette hozzá, majd reményét fejezte ki, hogy a kisiskolásoknak a 45 perces órából a 30 perc tanulás és 15 perc játékosság kevésbé lesz terhelő, mint eddig.
A miniszter kiemelte, hogy cél a pedagógusok szakmai önállóságának növelése, és ezt szolgálja a minősítési rendszer is. A családok helyzetével kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy többségük ma jobb helyzetben van az iskola kezdésekor, mint tavaly volt. Emlékeztetett arra, hogy három év alatt egyharmadával csökkentek a családok tankönyvre fordított kiadásai.
Balog Zoltán jelezte azt is, hogy egyre többen hisznek a magyar köznevelés jövőjében, így sokkal többen jelentkeztek pedagógusnak első helyen, mint a korábbi években.
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár arra mutatott rá, hogy „az oktatás a legfontosabb közös ügyünk”. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az idén új rendszerben kezdődik a tanév, a keretek megvannak, az átalakítás pedig fokozatos.
A kilenc hónap alatt kizárólag azokat a lépéseket lehetett megtenni, amelyek ilyen rövid idő alatt nagy biztonsággal bevezethetők, másrészt rövid távon is a tanulás és a tanítás minőségének emelését eredményezik – jelentette ki.
Az államtitkár köszönetet mondott mindazoknak, akik az elmúlt hónapok magas szintű szakmai munkájában konstruktívan részt vettek, külön köszönetét fejezte ki a Pedagógusok Szakszervezetének és a sztrájkbizottságnak javaslataikért. Hangsúlyozta: az átalakítás a tanítók, a tanárok és az igazgatók javaslatai alapján halad előre.