Durva jelentés: az állam megöli az oktatást

Rendkívül keveset költ oktatásra Magyarország. Fogynak az egyetemisták, elöregszik a tanári állomány.

Győr Ágnes
2016. 09. 19. 8:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország fordít anyagilag az egyik legkevesebbet az oktatásra a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országai közül. Oktatási intézményekre a GDP 3,8 százalékát költjük, ami jóval kisebb, mint a 35 országot tömörítő OECD átlaga (5,2 százalék) – derült ki a nemzetközi szervezet napokban kiadott 2016-os jelentéséből. A több száz oldalas anyag szerint itthon az általános iskoláktól a felsőoktatásig egy-egy diákra éves szinten 2013-ban körülbelül másfél millió forintot költött az állam. Ennek majdnem a kétszerese az OECD-átlag, annak ellenére, hogy közben Magyarországon még mindig sokkal könnyebb diplomával munkát találni, mint alacsonyabb iskolai végzettséggel. Ráadásul a diploma a bérek terén is jelentős előnyt jelent, s akár kétszer akkora fizetéshez is juttathatja a munkavállalót, mint azokat, akiknek csak középfokú végzettségük van. Ekkora különbségek a nemzetközi szervezet összehasonlítása szerint csak Dél- és Közép-Amerikában vannak, ez pedig a szakemberek szerint összefügghet azzal, hogy eleve kevés a diplomás. A 25 és 64 év közötti felnőttek közül Magyarországon kevesebb mint minden negyediknek volt felsőfokú végzettsége.

Kitért a felmérés a tanári állomány összetételére is, amely a más országokban tapasztaltakhoz hasonlóan nálunk is folyamatosan öregszik. Az általános iskolákra és a középiskolákra is igaz, hogy a pedagógusok mintegy harmada ötvenévesnél idősebb. Noha a helyzet nem jó, még mindig messze jobb, mint Olaszországban. Ott az általános iskolákban tanítóknak ugyanis körülbelül 58 százaléka 50 évesnél idősebb, olyan tanár pedig, aki még nem töltötte be a 30. életévét, alig akad. Ebből a szempontból a skála másik végén Indonéziát találjuk, ahol az általános iskolák esetén a 30 év alatti tanárok aránya körülbelül 38, az 50 év felettieké pedig 10 százalék körül mozog. A jelentés rámutat, hogy bár 2012 és 2014 között a pedagógusbérek jelentősen emelkedtek, továbbra is igaz, hogy a tanárok jóval kevesebbet keresnek, mint más, felsőfokú végzettséget igénylő szakma képviselői.

A további megállapítások közt szerepel, hogy 2010 óta folyamatosan csökken a gimnáziumban és növekszik a szakképzésben végzettek aránya, valamint 2008 óta csökken az egyetemisták száma.

A számos negatív eredmény közt találunk pozitívat is: Magyarország esetében az iskola-előkészítő foglalkozásokat látogató gyermekek aránya magas. 2014-ben az ilyen oktatási formában részt vevő háromévesek aránya 79 százalék (az OECD-átlag ehhez képest 69 százalék), a négyéveseké pedig 94 százalék (az OECD-átlag 85 százalék) volt. Többségük (91 százalékuk) állami intézménybe járt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.