Tarlós István elmondta, a beérkezett ajánlatok a kiszámított mérnökárhoz képest olyan magasak, hogy erre nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, így a fővárosnak ezt a jelek szerint nem áll módjában elfogadni. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatott, hogy a kormányzat nem fogja tudni jóváhagyni a felmerülő többletköltség-igényeket – ismertette a főpolgármester, és szólt arról is, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján ennek ellenkezőjéről beszélt, ami zavart okoz. Tarlós István elmondta, Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy a kormány annyit finanszíroz, amennyiről a főváros dönt. A miniszterelnök álláspontja az, hogy a fővárosnak mindenhez meg kell adni a szükséges támogatást, ha a program kisebb, ahhoz is, ha nagyobb, ahhoz is – idézte Lázár János szavait Tarlós István. Megjegyezte, hogy ez a bejelentés nagyon kellemesen érinti
a fővárost.
A főpolgármester közölte, hogy az állomásokra adott ajánlati árak várhatóan mintegy 30 százalékkal lépik túl az eredetileg becsült értéket.
Kiderült, hogy a felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll, hogy ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást, jegyezte meg.
Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak.
Elsőként írta meg lapunk, hogy elmaradhat a 3-as metró valamennyi megállójának a felújítása, Tarlós István pedig javaslatot készít a beruházás eredetileg 140 milliárdos költségének megfelezésére.
Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy […] hagyjuk a fenébe az állomásokat
– fogalmazott a főpolgármester, és hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe.
Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak. Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz
, akkor az állomások kiglancolását
lehet elhagyni – tette hozzá.
Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek ingatlanpanamát emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat, és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt.
„Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt a nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást” – fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el.
Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, az állomások felújítását is csak részben lehet elhagyni, hiszen ezeken a helyeken számos dolgot, például a szellőzést, az áramellátást fel kell újítani. Ehhez módosítani kell az állomások tenderkiírását – jegyezte meg.
Tarlós István közölte, a jelen állás szerint a legkorábban a jövő év márciusában kezdődhet el a metróvonal felújítása.
A Népszabadsággal történtekkel kapcsolatos kérdésre válaszolva azt mondta: a fővárost és őt is sokszor és igazságtalanul bántotta a lap, ezért hazudna, ha azt mondaná, sírva fakadt attól, ami történt.
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, hogy az állomások teljes felújításának elmaradása elfogadhatatlan, mert például az áramellátás és a szellőzés leválaszthatatlan az alagút felújításáról. Ha az esztétikai felújítást elhagyják, attól még biztonságos lesz a metró – tette hozzá. Megjegyezte, úgy gondolják, a szépészeti beavatkozás értéke nem több mint 10-20 százalék közötti összeg, tehát ezzel nem biztos, hogy kiváltható a főpolgármester által említett, ma látszó 30 százalékos többletköltség.
Az elnök úgy fogalmazott, hogy a 3-as metró üzembiztonsága kritikán aluli, az utasbiztonság a kritikus szint felett van, az ott dolgozó embereknek köszönhetően lehet ma még biztonságosan utazni a metrón.