Tarlós: Nem jut elég pénz az állomások felújítására

Ha nem nő a keret, nem lesz pénz a rekonstrukcióra.

MTI
2016. 10. 14. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István elmondta, a beérkezett ajánlatok a kiszámított mérnökárhoz képest olyan magasak, hogy erre nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, így a fővárosnak ezt a jelek szerint nem áll módjában elfogadni. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatott, hogy a kormányzat nem fogja tudni jóváhagyni a felmerülő többletköltség-igényeket – ismertette a főpolgármester, és szólt arról is, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján ennek ellenkezőjéről beszélt, ami zavart okoz. Tarlós István elmondta, Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy a kormány annyit finanszíroz, amennyiről a főváros dönt. A miniszterelnök álláspontja az, hogy a fővárosnak mindenhez meg kell adni a szükséges támogatást, ha a program kisebb, ahhoz is, ha nagyobb, ahhoz is – idézte Lázár János szavait Tarlós István. Megjegyezte, hogy ez a bejelentés nagyon kellemesen érinti a fővárost.

A főpolgármester közölte, hogy az állomásokra adott ajánlati árak várhatóan mintegy 30 százalékkal lépik túl az eredetileg becsült értéket.

Kiderült, hogy a felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll, hogy ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást, jegyezte meg.

Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak.

Elsőként írta meg lapunk, hogy elmaradhat a 3-as metró valamennyi megállójának a felújítása, Tarlós István pedig javaslatot készít a beruházás eredetileg 140 milliár­dos költségének megfelezésére.

Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy […] hagyjuk a fenébe az állomásokat

– fogalmazott a főpolgármester, és hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe.

Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak. Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz, akkor az állomások kiglancolását lehet elhagyni – tette hozzá.

Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek ingatlanpanamát emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat, és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt.

„Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt a nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást” – fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el.

Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, az állomások felújítását is csak részben lehet elhagyni, hiszen ezeken a helyeken számos dolgot, például a szellőzést, az áramellátást fel kell újítani. Ehhez módosítani kell az állomások tenderkiírását – jegyezte meg.

Tarlós István közölte, a jelen állás szerint a legkorábban a jövő év márciusában kezdődhet el a metróvonal felújítása.

A Népszabadsággal történtekkel kapcsolatos kérdésre válaszolva azt mondta: a fővárost és őt is sokszor és igazságtalanul bántotta a lap, ezért hazudna, ha azt mondaná, sírva fakadt attól, ami történt.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, hogy az állomások teljes felújításának elmaradása elfogadhatatlan, mert például az áramellátás és a szellőzés leválaszthatatlan az alagút felújításáról. Ha az esztétikai felújítást elhagyják, attól még biztonságos lesz a metró – tette hozzá. Megjegyezte, úgy gondolják, a szépészeti beavatkozás értéke nem több mint 10-20 százalék közötti összeg, tehát ezzel nem biztos, hogy kiváltható a főpolgármester által említett, ma látszó 30 százalékos többletköltség.

Az elnök úgy fogalmazott, hogy a 3-as metró üzembiztonsága kritikán aluli, az utasbiztonság a kritikus szint felett van, az ott dolgozó embereknek köszönhetően lehet ma még biztonságosan utazni a metrón.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.