Folyamatosan csökken a magániskolák aránya 2010 óta – derül ki a Tárki által készített Társadalmi riport 2016 című tanulmánykötetből. Míg 2001 és 2009 között az egyházi és magánintézmények aránya egyaránt közel negyedével nőtt, a második Orbán-kormány megalakulása jelentős változást hozott a tendenciákban. Ugyanis míg 2010 és 2014 között az alapítványi iskolák aránya 20 százalékkal csökkent, az egyháziaké 68 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy két évvel ezelőtt összesen 268 alapítványi és magániskola, illetve 436 egyházi iskola működött Magyarországon. Ez a diákok számára is kihatott: a 2011-et követő három évben 30 százalékkal csökkent a magániskolákban tanulók aránya, míg az egyháziakban 47 százalékkal nőtt. Így 2014-ben 60 213 tanuló járt alapítványi vagy magániskolába, és 168 513 egyháziba.
A magánintézmények kiszorítása különösen a szakképzésben látványos. Bár azok aránya, akik magánintézményben folytatják általános iskolai és gimnáziumi tanulmányaikat, nem lett kisebb 2001 és 2014 között, a szakképzést nyújtó magán-középiskolákban tanuló diákok aránya 2011 után csökkenni kezdett. Ez azt eredményezte, hogy 2014-re hat százalékkal csökkent az arányuk, tehát a diákok 11 százaléka tanult magán-szakközépiskolában. Ezzel szemben az egyházi fenntartású szakközépiskolákban tanuló diákok aránya 2010 és 2014 között hét százalékponttal nőtt. Emiatt 2014-ben már nagyjából ugyanolyan arányban (10-11 százalék) tanultak mind egyházi, mind magánintézményben a szakiskolai és szakközépiskolai diákok.
A Tárki tanulmánya azt is megjegyezte: külön figyelemreméltó, annak ellenére, hogy az egyházi általános iskolai oktatásban tanulók aránya a legszegényebb régiókban és kisebb településeken nőtt leginkább, mégis a relatíve kedvezőbb családi hátterű gyerekek járnak ebbe az intézménytípusba. Emellett a magán-általánosiskolákban 2005-öt követően elkezdett csökkenni a sajátos nevelési igényű (sni) tanulók aránya, elkezdtek kiszorulni a számukra indított programok. Holott korábban a magán-általánosiskolák egy része pontosan azzal a céllal jött létre, hogy a valamilyen okból sni tanulóknak nyújtsanak oktatási programokat. Az ilyen diákok létszámcsökkenésének tendenciája nemcsak a magán-általánosiskolákban, de a magángimnáziumokban is megfigyelhető. Ezzel ellentétben az egyházi gimnáziumi oktatásban nőni kezdett az sni és a hátrányos helyzetű tanulók aránya.