Fékezett költségű felújítási terv a 3-as metróra

Tarlós István főpolgármester szerint olcsóbb tendereket írnak ki a 3-as metró felújítására.

2016. 12. 09. 14:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Épelméjűbb ajánlatokat várok” – jelentette ki Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) idei utolsó sajtótájékoztatóján. Elmondta: bár a labda továbbra is a kormány térfelén pattog, amióta a megsemmisített tenderekre érkezett ajánlatok 34 milliárd forinttal lépték túl a keretet, a maguk részéről továbbléptek. „Napokon belül elkészülnek az Újpesttől Kőbánya-Kispestig naponta félmillió utast szállító metróvonal kiviteli tervei. Azok alapján a kabinettel kötött 137,5 milliárd forintos támogatási szerződésen belüli költségszámítással, a korábbi lehetséges árfelhajtó tényezők kiszűrésével nagyon nagy az esélye annak, hogy 2017. június 15-én a déli szakaszon megkezdődjön a leghosszabb metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciója” – mondta Tarlós István. Ezt követné az északi szakasz teljes lezárása 2017. október 1-jén, pontosan egy év múlva pedig a középső szakaszé. Utóbbi két végpontja, a Lehel téri, illetve a Nagyvárad téri állomás felújításával zárulhatnak a munkálatok 2020 tavaszán. A kiviteli tervekre épülő közbeszerzési eljárás előkészítése megkezdődött, az ajánlati felhívásokat és a szerződéstervezeteket a Fővárosi Közbeszerzési Kft.-nek már elküldték.

A főpolgármester a költségcsökkentésről kifejtette: a még hiányzó engedélyek beszerzése korábban a vállalkozó feladata lett volna, most a BKV vállalta magára. Az önkormányzati cégnek a felújítással kapcsolatos szolgáltatásait már nem piaci áron, hanem önköltségen számolják el. A szerződés több pontjának előírásait egyértelműsítették, a vállalkozók felelősségét pontosították. „A metrópótló buszokat, amelyeket a BKV már gyakorlatilag előteremtett, az óbudai buszgarázsban fogják tárolni, így elhagyható a Lehel térre tervezett ideiglenes busztároló. A pótláshoz szükséges felszíni út- és forgalomtechnikai munkák a déli szakaszon viszont már meg is kezdődtek. Az ütemezés, hangsúlyozom, csakis akkor tartható, ha az ajánlatok nem lépik túl a meglévő keretet, vagy az állam nem vállal többletfedezetet. A költségnövekedés egyébként a támogatás mértékétől függetlenül veszélybe sodorhatja az uniós forrásokat” – jegyezte meg a városvezető.

Tarlós kérdésünkre nem kívánt komolyabban foglalkozni Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki kormányinfón megismételt bejelentésével. Eszerint a kabinet annyi forrást biztosítana a metrófelújításra, amennyit a főpolgármester kér.

Az ellenzéki pártok eltérően reagáltak az elhangzottakra. A jobbikos Tokody Marcell bemutatta azt a több mint tízezer aláírást, amelyet még szeptemberben gyűjtöttek a 3-as metró felújítására. Szerinte a munkálatok mielőbbi megkezdésén túl arra is szükség lenne, hogy megkeressék és megnevezzék a felelősöket.

Az MSZP-s Horváth Csaba azt fejtegette, hogy a felújítás kevés, továbbépítés kellene, de szerinte csak akkor fog továbbépülni a 3-as és a 4-es metró, ha „a budapestiek elzavarják a fideszes kormányzatot és az azt kiszolgáló városvezetést”. A DK Hívd Tarlós Istvánt! címmel indított plakátkampányt, ezen a főpolgármester ímélcímét és hivatali telefonszámát is megadták egy lángoló metrót ábrázoló ikon feltüntetésével. Budapest vezetője azt mondta, hogy őt ugyan nem fogja feljelenteni senki, de ez az eljárás mégiscsak útszéli.

A Budapestinfón egyébként újfent elhangzott, hogy a csillaghegyi öblözet, a Római-part árvízvédelmének végleges tervének sorsa már csak az új évben, január közepén dőlhet el. A korábbi tiltakozások hatására két nyomvonalváltozat is készül, ám az ellenzőknek a főpolgármester szerint már kizárólag a vízügyi szakma képviselőivel vitatkozhatnak majd. Ettől függetlenül nem változtak a korábban megszabott határidők: a parti védmű munkálatait 2019. március 31-éig, a kapcsolódó beruházásokét május 31-éig kell befejezni. „Én a csillaghegyi öblözet közelében élő ötvenötezer ember és a szakma véleményére vagyok kíváncsi” – zárta le a maga részéről az eddigi politikai vitát Tarlós István. Szerinte fontos megemlíteni azokat a munkálatokat is, amelyeket a város végeztet, de korántsem kapnak akkora nyilvánosságot. A jelenleg zajló útfelújítások közül kiemelte a II. kerületi Bimbó úton, a III. kerületi Szentendrei úton, a XI. kerületi Bocskai úton, a XIII. kerületi Róbert Károly körúton és Dráva utcában zajló fejlesztéseket, valamint a Margitsziget teljes csatornázását és csapadékvíz-elvezetését.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.