Fékezett költségű felújítási terv a 3-as metróra

Tarlós István főpolgármester szerint olcsóbb tendereket írnak ki a 3-as metró felújítására.

2016. 12. 09. 14:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Épelméjűbb ajánlatokat várok” – jelentette ki Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) idei utolsó sajtótájékoztatóján. Elmondta: bár a labda továbbra is a kormány térfelén pattog, amióta a megsemmisített tenderekre érkezett ajánlatok 34 milliárd forinttal lépték túl a keretet, a maguk részéről továbbléptek. „Napokon belül elkészülnek az Újpesttől Kőbánya-Kispestig naponta félmillió utast szállító metróvonal kiviteli tervei. Azok alapján a kabinettel kötött 137,5 milliárd forintos támogatási szerződésen belüli költségszámítással, a korábbi lehetséges árfelhajtó tényezők kiszűrésével nagyon nagy az esélye annak, hogy 2017. június 15-én a déli szakaszon megkezdődjön a leghosszabb metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciója” – mondta Tarlós István. Ezt követné az északi szakasz teljes lezárása 2017. október 1-jén, pontosan egy év múlva pedig a középső szakaszé. Utóbbi két végpontja, a Lehel téri, illetve a Nagyvárad téri állomás felújításával zárulhatnak a munkálatok 2020 tavaszán. A kiviteli tervekre épülő közbeszerzési eljárás előkészítése megkezdődött, az ajánlati felhívásokat és a szerződéstervezeteket a Fővárosi Közbeszerzési Kft.-nek már elküldték.

A főpolgármester a költségcsökkentésről kifejtette: a még hiányzó engedélyek beszerzése korábban a vállalkozó feladata lett volna, most a BKV vállalta magára. Az önkormányzati cégnek a felújítással kapcsolatos szolgáltatásait már nem piaci áron, hanem önköltségen számolják el. A szerződés több pontjának előírásait egyértelműsítették, a vállalkozók felelősségét pontosították. „A metrópótló buszokat, amelyeket a BKV már gyakorlatilag előteremtett, az óbudai buszgarázsban fogják tárolni, így elhagyható a Lehel térre tervezett ideiglenes busztároló. A pótláshoz szükséges felszíni út- és forgalomtechnikai munkák a déli szakaszon viszont már meg is kezdődtek. Az ütemezés, hangsúlyozom, csakis akkor tartható, ha az ajánlatok nem lépik túl a meglévő keretet, vagy az állam nem vállal többletfedezetet. A költségnövekedés egyébként a támogatás mértékétől függetlenül veszélybe sodorhatja az uniós forrásokat” – jegyezte meg a városvezető.

Tarlós kérdésünkre nem kívánt komolyabban foglalkozni Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki kormányinfón megismételt bejelentésével. Eszerint a kabinet annyi forrást biztosítana a metrófelújításra, amennyit a főpolgármester kér.

Az ellenzéki pártok eltérően reagáltak az elhangzottakra. A jobbikos Tokody Marcell bemutatta azt a több mint tízezer aláírást, amelyet még szeptemberben gyűjtöttek a 3-as metró felújítására. Szerinte a munkálatok mielőbbi megkezdésén túl arra is szükség lenne, hogy megkeressék és megnevezzék a felelősöket.

Az MSZP-s Horváth Csaba azt fejtegette, hogy a felújítás kevés, továbbépítés kellene, de szerinte csak akkor fog továbbépülni a 3-as és a 4-es metró, ha „a budapestiek elzavarják a fideszes kormányzatot és az azt kiszolgáló városvezetést”. A DK Hívd Tarlós Istvánt! címmel indított plakátkampányt, ezen a főpolgármester ímélcímét és hivatali telefonszámát is megadták egy lángoló metrót ábrázoló ikon feltüntetésével. Budapest vezetője azt mondta, hogy őt ugyan nem fogja feljelenteni senki, de ez az eljárás mégiscsak útszéli.

A Budapestinfón egyébként újfent elhangzott, hogy a csillaghegyi öblözet, a Római-part árvízvédelmének végleges tervének sorsa már csak az új évben, január közepén dőlhet el. A korábbi tiltakozások hatására két nyomvonalváltozat is készül, ám az ellenzőknek a főpolgármester szerint már kizárólag a vízügyi szakma képviselőivel vitatkozhatnak majd. Ettől függetlenül nem változtak a korábban megszabott határidők: a parti védmű munkálatait 2019. március 31-éig, a kapcsolódó beruházásokét május 31-éig kell befejezni. „Én a csillaghegyi öblözet közelében élő ötvenötezer ember és a szakma véleményére vagyok kíváncsi” – zárta le a maga részéről az eddigi politikai vitát Tarlós István. Szerinte fontos megemlíteni azokat a munkálatokat is, amelyeket a város végeztet, de korántsem kapnak akkora nyilvánosságot. A jelenleg zajló útfelújítások közül kiemelte a II. kerületi Bimbó úton, a III. kerületi Szentendrei úton, a XI. kerületi Bocskai úton, a XIII. kerületi Róbert Károly körúton és Dráva utcában zajló fejlesztéseket, valamint a Margitsziget teljes csatornázását és csapadékvíz-elvezetését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.