A harag falva a Somló lábánál

Nem nyugszanak a plébános hívei és ellenfelei.

Sashegyi Zsófia
2017. 06. 10. 15:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A héten egy bulvárlap cikke nyomán bejárta a hazai sajtót a hír, hogy Somlóvásárhelyen kiélesedett az ellentét a plébános és a falubeliek között. A Blikk cikke szerint Tamás atya az egyházi szabályokra hivatkozva, igazi vaskalapos papként, ügyet sem vet a hívek kívánságaira. Nem harangoz a halottakért, nem ad ki egyházi okmányokat, ha valaki nem fizeti az egyházi adót, viszont simán megszegi a tűzrakási tilalmat, ha épp ahhoz van kedve, sőt, a szemtelen gyerekeket is fölpofozza. Elmentünk a helyszínre, hogy utánajárjunk az ügynek.

Somlóvásárhely a különleges rajzolatú Somló lábánál húzódó ezerlelkes község, amely legutóbb a vörösiszap-katasztrófa idején került az országos hírekbe. A területére is elkígyózó zagy által okozott károk jócskán levitték az itteni ingatlanok árát. Amikor megérkezünk, találomra megszólítjuk az első embert, akit meglátunk: a plébános úrról kérdezzük, volt-e vele konfliktusa. – Avval itt mindenkinek volt – hangzik a felelet, de aztán a válaszadó el is tűnik egy ajtó mögött.

Föltárcsázzuk az egyik falubelit, Borbély Csabát – aki a bulvárlapnak is nyilatkozott –, de most nem ér rá, éppen dolgozik. Különben is, ma már nyilatkozott egy másik sajtóorgánumnak, ezért az iskola mellett lakó Sebestyén Jánoshoz irányít minket. A férfi tizenkilenc éve él a faluban óvónő feleségével. Korábban barátságban volt az előző polgármesterrel, de amióta a feleségének a fia, Marton Zsolt lett az új polgármester, ez a viszony megromlani látszik. Amikor a plébánosról kérdezzük, úgy fogalmaz: Tamás atya ebben a faluban mindig a megosztást képviselte. Amikor polgárőrség alakult, lepufajkásozta, legestapózta a szervezetet; amikor János feleségének fiáról kiderült, hogy indul a polgármesteri posztért, nyilvánosan lehülyegyerekezte; amikor lépcsőt építettek a templom elé, följelentette őket az örökségvédelmi hivatalnál; és amikor a helyi óvodások a halloweenre faragott töklámpásokkal rakták körbe a Szentháromság-szobrot, dühödten elpakoltatta őket. Ráadásul az iskolában meg is ütött egy gyereket, amit már felkapott a sajtó.

Igaz, hogy a lépcső építésénél szabálytalanul jártak el, és az is igaz, hogy a halloween szemben áll a keresztény hagyományokkal, és lehet, hogy az a gyerek megérdemelte a pofont – magyarázza Sebestyén János, aki bár nem katolikus, így személyes tapasztalatai nincsenek, úgy tudja, hogy a hívek más falvakba járnak misére, csak hogy a plébánost elkerüljék. Szerinte a faluban a többség haragszik a plébánosra, és szeretnék, ha elmenne innen, de amikor nyilatkozni kellene, senki nem beszél. A férfi elmondásából kiderül, a Blikkben megjelent cikk apropóját adó állítólagos petíciót Tamás atya elmozdítása érdekében tulajdonképpen el sem készítették, mert félő, hogy senki nem írná alá a faluban.

– Annak, hogy a plébános úr megvert egy gyereket, nem lett következménye, de Fekete István, aki egyszer elé állt az utcán biciklivel, egy év hat hónap felfüggesztett börtönt kapott, mondván, a közfeladatot ellátó személyt mozgásában korlátozta – meséli Sebestyén János. Fekete István – szintén egyike a bulvárlapnak nyilatkozó falubelieknek – akkor tartóztatta fel a plébánost a térfigyelő kamera előtt, amikor Tamás atya nem volt hajlandó harangozni elhunyt édesanyja emlékére. Az ő személyes sérelme volt az elmaradt egyházi adó kényszerű befizetése is.

Felkeressük a helyi iskolát. Megszólítunk egy tanárt, aki merőben más oldaláról világítja meg a történteket. – Harmadik éve dolgozom Somlóvásárhelyen, de szerencsére nem itt élek. Ebben a faluban az őslakosok között eszméletlen ellentétek feszülnek – fogalmaz Harmat Zsuzsa, aki felidézi azt a tavaly karácsonykor a helyi lapban megjelent cikket, amely az itteni iskolát ócsárolta. Azt írták, tetvesek, ótvarosak a gyerekek, lopnak, inzultálják a lányokat, nem csoda, ha a falubeliek máshová hordják a saját gyerekeiket. – Százhatvan tanuló jár ide tizenegy környékbeli településről. Közösen játszanak cigányok, nem cigányok, akik már az óvodában is együtt vannak. Az, amit a faluban gerjesztenek az iskola és a plébános személye ellen, fölháborító és méltatlan – mondja indulatosan a pedagógus, majd hozzáteszi: valószínűleg az a harmincmilliós uniós támogatás böki a zajkeltők csőrét, amit Tamás atya megnyert a tanodára.

A tanodával egyszerre egy hiányzó puzzle-darab körvonalai rajzolódnak ki előttünk. Kiderül ugyanis, hogy a vörösiszap-katasztrófa után betelepült cigány lakosság egy kicsit megbillentette a falu lelki egyensúlyát. Az új polgármester, Marton Zsolt például annak idején azzal kampányolt és nyert elődje ellen, hogy megvádolta: ő telepítette be a cigányokat Somlóvásárhelyre. Ráadásul a polgármester az ügyben is kifejezte nemtetszését, hogy a Tamás atya és az iskola igazgatónője (aki egyébként az előző polgármester felesége) által egy éve közös erővel működtetett, hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatását célzó tanodában „túl sok a cigány gyerek”. Megkerestük Marton Zsoltot is, aki úgy fogalmazott, nem kíván többet nyilatkozni a héten megjelent cikkben közölteknél.

Továbbindulunk, hogy beszéljünk végre a történet leginkább érintett szereplőjével, Tamás atyával. A templom mellett álló épületbe kopogtatunk be. A házban épp szorgos készülődés folyik, két férfi és néhány asszony sürög-forog, süteményestálakat rakosgatva. Kiderül, a tanodába toppantunk be. Az éppen családi napra készülő mentorok, pedagógusok és a tanoda szakmai tanácsadója valamennyien érezhetően nagy tisztelettel beszélnek Kocsis Tamás plébánosról, aki elmondásuk szerint önzetlenül fölajánlotta az egyházi épületet a tanoda számára, és mindenben segíti munkájukat. Cziglerné Siket Gabriella, aki tizenkilenc éve dolgozik képviselőként a faluban, úgy fogalmaz: egy maroknyi ember kinevezi magát „a falunak”, s unos-untalan idecsődítik a sajtót.

Végre megjelenik Tamás atya is. – Vannak szabályok, amiket be kell tartani – mondja, majd beszámol arról, hogy az egyházi adó megfizettetését ma is teljesen jogosnak tartja, hiszen ha valaki egy közösséghez tartozik, úgy igazságos, ha nemcsak kiveszi, de bele is teszi a maga részét. Szavaiból kiderül, Fekete Istvánt egyébként nem azért ítélték másfél év felfüggesztettre, mert elé állt az utcán, hanem azért, mert bántalmazta. A férfi azért pofozta fel a plébánost, mert az lekapcsolta az édesanyja halála alkalmából két napig kongó harangszót, miután a fiú bejelentette: nem akar egyházi temetést rendezni az anyjának. Persze ha nincs meg a lelki tartalom, mihez adjuk a formát? – teszi fel a kérdést a pap.

A tűzgyújtási tilalmat – mivel a temető a falu határán kívül esik – elmondása szerint nem szegte meg a plébános, aki húsvétkor maga ment ki a tanodásokkal dolgozni a temetőbe, mert annak rendben tartását a falu vezetése megtagadta. – Én a jegyzőtől azóta sem kaptam bírságot, sem felszólítást, de a sajtót persze értesítették – mondja. Tamás atya osztja azt a véleményt, hogy az őt kritizálók úgy állítják be magukat, mint a település elitje. – Ki akarják készíteni a plébánost, de a gyerekeiket elviszik a faluból katolikus iskolába, hogy ne kelljen beültetniük őket a cigány gyerekek közé – teszi hozzá a jelenlévők egyike.

Tamás atya egyébként kilenc településen teljesít szolgálatot, két iskolában tanít hittant, és mint mondja, mindenhol máshol normális a viszonya a vezetéssel és a hívekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.