Van, ahol már 30 centis a hóréteg

Balesetek történtek a csúszós utakon, több vonalon jelentős késéssel járnak a buszok és a vonatok.

MN
2018. 02. 07. 13:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magasabban fekvő települések közül néhányban már 30 centiméter körüli a hóréteg, de az alacsonyabb részeken is jelentős mennyiségű hó hullott szerdán. Az előrejelzés szerint viszont olvadás várható – írja az MTI.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint

Az alacsonyabban fekvő települések közül a Vas megyei Rábagyarmaton 12, Szombathelyen pedig 8 centiméteres a hó.

Országszerte többfelé hullott több centiméternyi hó vagy alakult ki hólepel.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat további ónos esőre és havazásra is figyelmeztet. A honlapjukon közzétett előrejelzés szerint estétől a Nyugat-Dunántúlon ismét havazás kezdődik: általában 1–10 centiméter közötti friss hóréteg alakulhat ki, de főként Zalában és tágabb térségében helyenként akár 10–15 centimétert meghaladó tapadó hó is hullhat. Másutt jellemzően eső, havas eső valószínű, néhol átmenetileg ónos eső sem kizárt. Csütörtökön napközben fokozatosan gyengül a csapadék, a lehulló és lehullott hó olvadni fog.

Csütörtökre három megyére (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád) az ónos eső veszélye miatt, Zala megyére pedig havazás miatt adtak ki elsőfokú figyelmeztetést.

Csütörtökön többnyire erősen felhős vagy borult lesz az ég, de délutántól nyugaton már felszakadozhat a felhőzet. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet –1 és +4 fok között várható, míg a legmagasabb nappali hőmérséklet 1 és 6 fok között alakulhat.

A havazás miatt a vonatok és az autóbuszok is késéssel közlekednek Vas megyében. Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője az MTI érdeklődésére elmondta: Zalaegerszeg, Celldömölk, Szombathely és Sárvár térségében 20-30 perccel hosszabb menetidővel járnak a személyszállító vonatok. Hozzáfűzte: a vasúttársaság arra kéri az utazókat, hogy a csúszásveszély miatt óvatosan közelítsék meg a vonatokat, fel- és leszállásnál pedig fokozottan ügyeljenek saját és utastársaik biztonságára.

Hegedüs-Kuti Piroska, az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. csoportvezetője közölte, hogy Kőszeg és Vasvár térségében az összes járatuk 5-10 percet késett, az egyik reggeli vasvári busz viszont árokba csúszott, az utasokat mentesítő járművel szállították tovább. Tájékoztatása szerint Szombathely térségében a járatok 60-70 százaléka 20-30 perces késéssel közlekedett, itt is előfordult árokba csúszás, és például a 86-os főúton történt halálos baleset helyszínelése miatt is kerülő úton, késéssel közlekedett néhány autóbuszuk.

Sárvár körzetében is esetenként 40-50 perces késéssel közlekedett több busz, Őriszentpéter és Ispánk között pedig járhatatlannak ítélték az utat, ezért maradt ki két reggeli járat.

Nem egy esetben azért késtek a buszok, mert a nagyobb emelkedőkön kamionok akadtak el, Rábapatyon pedig a megállóban csúszott bele az autóbuszba egy személygépkocsi. Nem sérült meg senki.

A rendkívüli és tartós havazás miatt káosz alakult ki szerdán Franciaország északi részén, elsősorban Párizsban és környékén, ahol több száz autós ragadt az utakon kialakult dugókban, sokan kényszerszállásokon töltötték az éjszakát.

A párizsi repülőtereken – ahol reggel 13 centiméteres volt a hóréteg – több járatot töröltek, a vasúti közlekedésben továbbra is jelentősek a késések, a fővárosba vezető egyik déli autóúton 1500-2000 autós szorult a gépkocsijába a hatalmas dugóban, a kimentésük jelenleg is tart. Sokan az utak szélén hagyták a járműveiket, és a főváros környéki települések sporttermeiben kialakított sürgősségi ellátóhelyekre siettek.  

A Párizs környéki Ile-de-France régióban 46 átmenti szállást nyitottak meg mintegy hatszáz fő részére, hétszáz embert a pályaudvarokon, több mint kétszázat az Orly repülőtér termináljaiban láttak el szerdára virradóra.

A francia kormányt sorozatos támadások érik amiatt, hogy nem készült fel a havazásra, amelyhez hasonló legutóbb 2013. januárban volt a fővárosban.

„Nem kéne bármit is elhitetni a franciákkal, és be kéne látni, hogy elég nehéz megmondani előre, hány centiméter hó fog esni” – mondta Benjamin Griveaux kormányszóvivő az RTL rádióban. A politikus ugyanakkor megígérte, hogy a kormány le fog vonni minden következtetést a kialakult kaotikus helyzetből.

Szakértők szerint a havazás kedd este a csúcsforgalom idején erősödött fel, és emiatt a hókotrók képtelenek voltak az utakat megtisztítani. Szerdán mintegy 2500 tűzoltó és csendőr vett részt az utak felszabadításában a fővárosi régióban. A párizsi körgyűrűn kedd este 739 kilométeres dugó alakult ki, és szerda reggel is közel kétszáz kilométeres volt a kocsisor. 

Párizsban 12 centiméteres volt szerda délelőtt a hóréteg, a város, ahol a felszíni tömegközlekedés leállt, a BFM hírtelevízió kommentárja szerint egy skandináv fővárosra emlékeztet.  

A belügyminisztérium arra kérte a párizsiakat, hogy lehetőleg ne üljenek gépkocsiba a „rendkívüli helyzetre való tekintettel”. 

A hétfőn kezdődött havazás kedd délután felerősödött, emiatt már kedd este jelentős késések és fennakadások voltak a vasúti közlekedésben, a fő közlekedési útvonalakon délután 2 órától megtiltották a 7,5 tonnánál nehezebb járművek közlekedését, és az Eiffel-torony sem látogatható a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt.

A havazás szerda délelőtt elállt, de az előrejelzések szerint a helyzet csütörtökre virradóra válhat kritikussá, amikor a hőmérséklet mínusz 10 fokig süllyedhet, s a havas utak csúszóssá válhatnak, s pénteken újabb havazásra lehet számítani.

A francia meteorológiai szolgálat 25 északi megyében, köztük a főváros környékén meghosszabbította a közúti közlekedésre vonatkozóan a riasztást a havazás és jegesedés miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.