Medgyessyék nem mertek belemenni

A Magyar Fejlesztési Bank kockázatosnak tartotta, hogy a magyar állam pénzét a Magyar Cukor Rt.-be tegyék – közölte Medgyessy Péter volt miniszterelnök.

PR
2011. 11. 25. 12:26
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Befektetési és Fejlesztési Bankban 1995–1996-ban megfordultak a Magyar Cukorgyártó és Forgalmazó Részvénytársaság (Magyar Cukor Rt.) vezetői, hogy forrásokat szerezzenek, ugyanakkor a bank kockázatosnak tartotta, hogy a magyar állam pénzét ilyen intézménybe tegyék – mondta Medgyessy Péter volt miniszterelnök, a bank akkori elnök-vezérigazgatója az Országgyűlés cukorgyárak privatizációját vizsgáló bizottságának pénteki ülésén.

Ismert, Bokros Lajos kiállt a magyar cukorgyárak privatizációja mellet az országgyűlési bizottság előtt.

Elmondta:a fejlesztési bank nem olyan tőkepótlásra jött létre, amely a későbbiekben nem garantálja a megtérülést. A banki mérlegelés alapján a Magyar Cukor Rt. kérelmét is vizsgálták, és mivel nem volt elég tőkéje, ezért „kockázatosnak, elkerülendőnek” tartották, hogy egy „ilyen intézménybe a magyar állam pénzét betegye a fejlesztési bank”.

A volt miniszterelnök hozzáfűzte: természetesen lehet olyan tulajdonosi döntést hozni, hogy a magyar állam tőkét juttat a Magyar Cukor Rt.-nek, a fejlesztési bank ugyanakkor nem arra jött létre, hogy tulajdonosi szerepet lásson el a Magyar Cukornál. A cukoripar szakmai felügyeletét az akkori Földművelésügyi Minisztérium, a gazdálkodási feladatokat pedig a mindenkori privatizációs miniszter látta el, „még a pénzügyminiszternek sem volt igazán ebben kompetenciája”, a fejlesztési banknak pedig banki szempontokat kellett mérlegelnie – mondta.

„A befektetői érdekek jobban érvényesültek”

A bizottság meghallgatta Kovács Árpádot, aki 1996-ban az Állami Privatizációs Vagyonügynökség Rt. (ÁPV Rt.) igazgatótanácsának elnöke, illetve 1996 őszéig az Állami Számvevőszék privatizációért felelős igazgatója volt. Kovács Árpád elmondta: az 1996 végétől 1997 végéig terjedő időszakban a magyar cukoripar tőkehiánya jelentős volt, meghaladta azt a mértéket, amelyről az ÁPV Rt.-ben saját hatáskörű döntést tudtak volna hozni. A privatizációs szerződések betartatásával, a garanciákkal kapcsolatban „aszimmetria” volt jellemző ebben az időszakban, vagyis a befektetői érdekek ebben a tekintetben jobban érvényesültek, mint az állam tulajdonosi érdekei – emelte ki Kovács Árpád.


Erős János, aki 1995-től volt vezérigazgatója a Kereskedelmi és Hitelbanknak, a bizottság ülésén azt mondta: nincs tudomása arról, hogy a bank volt a cukorgyárak számlavezetője, és „semmiképpen nem volt cél a magyar cukoripart finanszírozni a Kereskedelmi és Hitelbankból, de nem is volt tiltólistán”, így ha megfeleltek volna, akkor kaphattak volna forrást.

Előkészítették, hogy lehessen privatizálni

Font Sándor, a bizottság fideszes társelnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy bár az Antall-kormány írta alá a legnagyobb értékű cukorgyárak privatizációs szerződéseit 1990-1991-ben, ezek előkészítése a korábbi Németh-kormány idejére esett, amelyben Medgyessy Péter miniszterelnök-helyettes volt.

Medgyessy Péter elmondta: a Németh-kormány által előkészített privatizáció lényege az volt, hogy egyáltalán lehessen privatizálni, mivel a magyar jogszabályok a privatizációt a Németh-kormány előtti időszakban nem tették lehetővé. A privatizációra azért volt szükség, mert Magyarországon nem volt tőkeerős középosztály, a rendszerváltás stabilitását ugyanakkor világosan és egyértelműen az erős privát szektor tükrözi. Hozzáfűzte: az Antall-kormány nem változtatta meg az előkészített privatizációs szerződéseket – pedig lett volna lehetősége rá –, mert valószínűleg ők is úgy látták, hogy meg kell indítani egy garantált, tőkével ellátott tevékenységet, amelynek eredményeként Magyarország sikeresen „át tud evezni” a piacgazdaságba.

Minden baja nagyobb volt annál, hogy ezzel foglalkozzon?

Font Sándor azon kérdésére, hogy 1994 és 1998 között miért nem tartatták be a megkötött, sokszor a privatizátor számára kedvező szerződéseket, és döntött úgy az állam, hogy az addig még állami kézben lévő öt cukorgyárat is privatizálja, Medgyessy Péter azt mondta: dokumentumok hiányában nem tudja megítélni, hogy jól betartatták-e a privatizációs szerződéseket, az 1994 és 1998 közötti időszakban pedig a pénzügyminiszternek „minden baja nagyobb volt annál”, hogy a privatizációs szerződésekkel foglalkozzon, másrészt volt külön ezzel foglalkozó miniszter.

Medgyessy Péter egyetértett Józsa István (MSZP) azon felvetésével, hogy a privatizáció mögött az az elvi megfontolás állt, miszerint a privatizáció a politikai-társadalmi rendszerváltás garanciája lehet, és ez is szerepet játszott a cukorgyárak privatizációjában. Kovács Árpád is egyetértett azzal, hogy a privatizáció társadalmi-politikai garancia volt az átalakulásra, az első kormány „nagyon helyesen szorgalmazta ezt a folyamatot”.

„Fenyegetett helyzet”

Für Balázs, a bizottság szakértője elmondta: 1995-1996 között az öt magyar cukorgyár nehéz finanszírozási helyzetben volt, erre egyetlen megoldás az állami, 1-2 milliárd forintos tőkeemelés lett volna. Az állami tulajdonos mégis úgy döntött, hogy nem fognak tőkét emelni. Arra volt kíváncsi, ki hozta meg ezt a döntést, és miért döntött így, miközben üzemi szinten ezek a cukorgyárak nyereségesek voltak. Aradszki András (KDNP) úgy vélekedett, hogy bár nem volt jogi kötelezettsége az Antall-kormánynak arra, hogy aláírják a privatizációs szerződéseket, de gazdaságilag fenyegetett helyzetben volt az ország. Ezzel a felvetéssel Medgyessy Péter is egyetértett.

A volt miniszterelnök Für Balázsnak válaszolva elmondta: az hogy üzemi szinten nyereségesek voltak a gyárat, „az egy pénzügyi szakembert nem nagyon hat meg”, csak az a fő szempont, hogy kell-e bele pénzt „önteni”, vagy sem. Ez egy olyan időszakban volt, amikor a Bokros-csomagon éppen hogy túl volt az ország. Áthidalták a fizetésképtelenséget, ezután „ezer helye volt a pénznek”, neki pénzügyminiszterként oda kellett tennie a pénzt, ahol arra a leginkább szükség volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.