Ma már teljesen természetes, hogy a tömegközlekedésben női sofőrökkel találkozunk, hiszen a budapesti buszokon és trolibuszokon 135-en, a villamosokon pedig 227-en szolgálnak, ám negyven évvel ezelőtt nem volt ez így. Gulyás Istvánné Ilona az elsők egyike, aki 1979-ben sofőrként került az 56-os autóbuszra, s 25 évig dolgozott gépjárművezetőként a társaságnál.
Volt kitől megismernie a szakma csínját-bínját. Édesapja már 1953-tól buszvezető volt a fővárosban, így ő kisgyermek korától kezdve jó néhány nappali műszakot lehúzott a sofőrfülkében, apja lábainál ülve.

Fotó: Bach Máté
A közgazdasági szakközépiskola után a Ganz Villamossági Műveknél anyaggazdálkodási előadóként hét kolléganő társaságában dolgozott, s egyre inkább úgy érezte, hogy váltani szeretne, de ha már vált, akkor úgy tervezte, hogy az igazi fordulat legyen az életében. Sokáig nem volt erre lehetősége, ám amikor az első gyermeke születését követően a gyesről készült újra a munkába, a televízióban felfigyelt arra a hirdetésre, amelyben B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező nőket kerestek buszvezetőnek.
Hosszas, igen kemény elméleti és gyakorlati oktatást követően került a tizennégy pályakezdő női sofőr a buszokra, Ilona a Hűvösvölgy és a Moszkva tér között közlekedő 56-os járaton jutott lehetőséghez.
A hét kilométeres szakaszt rótta. Szerette a sofőrködésben a változatosságot és azt, hogy probléma esetén mindent neki kell önállóan megoldania.
– Napi műszakban az expresszjáraton, mikor a néhány megálló között úgy mentünk, mint a mérgezett egerek, harminckétszer fordulva kétszázhúsz kilométert vezettem. Fontos volt a menetrend betartása az indigókék buszokkal.
Nagyon oda kellett figyelni az utascserére, inkább kétszer visszanézni a tükörben, mint egyszer se, mert mindig volt, aki oldalról beugrik, s véletlenül becsukhatja az ember. És az álló utasok miatt egészen sajátos vezetési stílust követeltek meg az autóbuszok. Egy ideig telkes járatokon is dolgoztam, hétvégente a Várfok utcából Solymárra, Nagykovácsiba, Diósdra szállítottam az utasokat – mondja Ilona.