Fejleszteni kell az onkológiai ellátásszervezést

Az onkológiai ellátás minőségével elégedettek a betegek, ugyanakkor problémát jelent, hogy többen sokáig bolyonganak a rendszerben az egyes ellátási szintek között — derült ki az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének felméréséből. Egy egységes kezelési tervvel a páciens tisztában lehetne azzal, hogy az egyes terápiás lépések mikor és hogyan követik egymást. A most indult Tájékozottbeteg.eu oldal a daganatok kevésbé ismert tüneteiről és a terápiás lehetőségekről is friss információkat közöl.

Szilágyi Anna
2019. 06. 06. 12:54
Évente 33 ezer ember veszti életét a gyilkos kórban Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar betegek benyomása az onkológiai ellátásról összességében pozitív, ám nem elégedettek a betegutak szervezésével – derül ki az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) megbízásából készített felmérésből. Az onkológiai ellátás helyzete kiemelten fontos, hiszen évente több mint 80 ezer új daganatos beteget regisztrálnak Magyarországon és 33 ezer ember veszti életét a halálos kór következtében.

Az egyesület friss kutatásában a betegek oldaláról mérte fel az ellátórendszerrel kapcsolatos mindennapos kihívásokat, ennek alapját három onkológiai terápiás területen – nőgyógyászati onkológia, tüdőrák és vastagbélrák – érintett betegekkel folytatott mélyinterjúk adták.

– A tanulmány célja, hogy a beteg­oldalról szerzett tapasztalatok megismerése és a tanulságok leszűrése révén hozzájáruljon egy hatékony nemzeti rákellenes stratégia megvalósításához, fejlesztéséhez, és így a népegészségügyi mutatók gyors, érezhető javításához – jelentette ki Holchacker Péter, az AIPM igazgatója. Mint mondta, az egészségügyi kormányzat nagyrészt már felismerte a problémákat, a népegészségügyi szintű programok elindultak, így például a 2018-ban bejelentett Nemzeti rákellenes program fő céljaként tűzte ki a megbetegedések csökkentését és a halálozási adatok javítását.

Évente 33 ezer ember veszti életét a gyilkos kórban
Fotó: Bach Máté

A tanulmány eredményei alapján megállapítható, hogy az ellátás során a betegek legfőbb problémáját nem a kezelések minősége, hanem az egyes összekötő, szervezéshez kapcsolódó elemek jelentik. A kutatásból az is kitűnik, hogy hiányolják a gördülékeny kommunikációt és az egyértelmű kapcsolatot az alapellátás és a szakellátás között. Adataik szerint az onkológiai betegek tudatos irányítása az ellátási rendszerben – a szakemberek leterheltségéből fakadóan – kevésbé megoldott, a rendszerben történő bolyongás pedig késlelteti a megfelelő időben történő ellátást.

A tanulmány arra is kitér, hogy a betegek részéről komoly igény mutatkozik egy egységes kezelési tervre, amely alapján a páciens tisztában lehet azzal, hogy az egyes terápiás lépések mikor és hogyan követik egymást, ezek milyen következményekkel járhatnak, és a beteg miként járulhat hozzá kezelésének sikeréhez.

Az AIPM az újonnan indított Tájékozottbeteg.eu weboldalon közérthető módon ad tájékoztatást az emlőrák, a mielóma, a vastag- és a végbélrák, a leukémia, valamint a tüdőrák korai, illetve kevéssé ismert tüneteiről, továbbá a rizikófaktorokat övező gyakori tévhitekről, a szükséges szűrésekről, valamint a terápiás lehetőségekről.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.