időjárás 22°C Csaba 2022. július 6.
logo

Buborék helyett ablak a rádiózás

Szilágyi Anna
2019.09.25. 13:39
Buborék helyett ablak a rádiózás

Egy rádió, amely örömre hangol — ezzel határozza meg magát a néhány hónapja útnak indult Manna FM. Lehet, hogy van, aki fenntartásokkal kezeli az ehhez hasonló szlogeneket. Hiszen mikor hallgatunk rádiót? Reggel, amikor fáradtan kikelünk az ágyból és sebtében kell készülődni, vagy épp délután, a munka utáni dugóban, amikor megint csak elég nehéz dolga van annak, aki örömre akarja buzdítani a hallgatóit. De elég belehallgatni néhány műsorba vagy bemenni a Manna FM szerkesztőségébe, hogy lássuk: nemcsak légből kapott reklámfogás ez, hanem valódi tartalommal bír.

Egészen frissnek számít a rádióadók között a 98,6-os frekvencián hallható Manna FM, amely a szignáljuk szerint örömre hangol. Amikor a reggeli műsor vezetőit megkérdeztem arról, miért is szeretnek itt dolgozni, mindketten az értékrendet emelték ki. – Itt inspirálhatjuk azokat, akik szeretnének többé válni – fogalmazott Hamar Donát, aki itt kezdte a rádiózást, vagy ahogy szakmai körökben mondják, nullkilométeres a pályán.

– Olyan, mint egy lelki vérátömlesztés, amit a hallgatóknak adunk – ezt már Péter Petra, a Reggeli Manna másik műsorvezetője mondta, aki viszont már több mint húsz éve rádiózik különböző országos médiumoknál. Hozzátette: egyetlen más rádiónál sem találkozott olyan letisztult vízióval, mint itt. – Eddig hiányzott a ­rádiós piacról az értelmes beszéd, illetve az a fajta lelki támogatás, amit egy beszélgetés tud adni. Ha valamikor ennek van létjogosultsága, az most van – hangsúlyozta. Péter Petra egyébként sokféle munkába belekóstolt már, dolgozott biopiacon, pincérként, pultosként, applikációkat gyártó cégnél, de a rádiózást tartja a hivatásának.

Mit jelent a Mannánál a fókuszban lévő értékrend? Hamar Donát szerint a család fontosságát és az egyén jóllétét, nem anyagi, hanem lelki értelemben. – Azt jelenti, hogy én jól tudok lenni a világban akkor is, amikor nem minden oké – mondta.

– Ha az egyén jól van, akkor jól van a család, ha a család jól van, akkor a közösség is, ha jól van a közösség, akkor a nemzet is – magyarázta a műsorvezető. – Olyan témákról beszélhetünk a reggeli főműsoridőnek számító órákban, ami képes megmenteni az emberek életét: ez óriási dolog – fogalmazott Péter Petra. – A hallgatók azt érezhetik egy-egy meghívott szakértő, vendég által, hogy nincsenek egyedül a problémáikkal vagy azzal a helyzettel, amelyben éppen vannak – mutatott rá. – Ma már nem divat beszélgetni. Sokan a szégyen miatt nem beszélgetnek: mert épp nincsenek jól, vagy mert nem olyanok, mint a körülöttük lévők. De van mentőöv, és ha ezek mi tudunk lenni, az nagyon felemelő – tette hozzá.

Itt olyan témák jelenhetnek meg, amelyek más adóknál nem, hiszen sokszor azt mondják, nem való kereskedelmi rádióba, ne terheljük a hallgatókat, holott a tapasztalat azt mutatja, hogy igenis nagy igény van ezekre – mondta Hamvas Viktor, a rádió programigazgatója. Lehetnek ezek társadalmi jelenségek, problémák, amelyek az egyén életére is hatnak. Lapunk kérdésére, hogy miként állítják össze a témákat egy-egy napra, Péter Petra elmondta, igazi csapatmunka, közös ötletelés eredménye, hogy mi kerüljön be a műsorba, figyelembe véve az aktualitást és azt, hogy mi foglalkoztatja az embereket.

A rádió Budapesten és annak nyolcvan kilométeres vonzáskörzetében hallható, nagyjából 2,2 millió embert képes elérni – tudtuk meg Hamvas Viktortól. Ehhez jön az online elérés, amely által bárhol, bármikor hozzáférhető az élő adás vagy épp visszahallgathatók a műsorok, csak internet kell hozzá.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy figyelnek-e a hallgatók visszajelzéseire. – A napokban egy pszichológus volt a vendégünk, aki az evészavarokról, például az anorexiáról beszélt, és később megtudtuk, rengeteg édesanya kereste fel őt a műsor után, sőt volt, aki egyből hívta a rádiót, hogy szeretné elkérni a szakértő elérhetőségét – említette példaként Hamar Donát, aki szerint ezt lehet sikernek nevezni, hiszen valóban hatást gyakorolnak és segítenek.

A műsorvezetők szerint fontos, hogy a szórakoztatás mellett segíteni tudjanak a hallgatóknak
Fotó: Bach Máté

Bár az interneten ma már minden megtalálható, és az úgynevezett podcastek (amelyeknél a felhasználók feliratkozhatnak az általuk követett műsor epizódjait tartalmazó csatornákra) is egyre népszerűbbek, a programigazgató szerint a rádiós piac nincs visszaszorulóban. De vajon mi van a rádiózásban, ami másban nincs? – Ennek a műfajnak az egyik nagy előnye a meglepetés ereje, a szerkesztett tartalom, míg a digitális médiafogyasztás esetén azt nézed, amit nézni akarsz – magyarázta a programigazgató.

– Hiszek az ízlésformálásban és az igényteremtésben. Amikor hallok egy embert a rádióban, ő felébreszt bennem egy érzést vagy egy gondolatot, és másképp telik el a napom vagy változik a hozzáállásom – magyarázta Péter Petra. – Utat nyitunk a hallgatóknak önmagukhoz, és szélesebb rálátást adunk a világra is azzal, hogy nem a szűk, általa választott tartalmat fogyasztja az illető. Buborék helyett tehát ablak a rádiózás – tette hozzá.

Hamvas Viktor szerint is érzelmi kötődés alakul ki azokhoz az emberekhez, akik a rádióból hozzánk szólnak. Manapság ráadásul szinte mindent készen kapunk, nincs szükség arra, hogy bevonódjunk, gondolkodjunk, míg a rádió életre kelt valamit a hallgatókban. A műsoraik közül kiemelkedő a néhány hete indult XYZ, ahol Prekopa Donát beszél a fiatal generáció képviselőivel, elsősorban az őket érintő, de mindannyiunk jövőjét befolyásoló kérdésekről. Egyedülálló a rádiós pia­con az este tíz órától hallható Manna Night című műsor, ahol kizárólag akusztikus, megnyugtató zenéket adnak, hogy a napi stresszből kiengedjenek a hallgatók.

Van olyan sáv, ahol keresztény táncos, modern zenéket játszanak, a Hál’ istennek péntek című műsor pedig arról szól, hogy az összes műsorvezető jelen van, akik röviden megosztják, hogy mi volt a héten a kedvenc pillanatuk, mi az az üzenet, amit magukkal visznek a következő hétre vagy még tovább.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.