Nagy változások várnak a felsőoktatásra, miután a terület az Emberi Erőforrások Minisztériumától (Emmi) az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) irányítása alá került az idei tanévtől. Palkovics László tárcavezető az átvételt követően szinte azonnal tárgyalásra hívta az egyetemi oktatók érdekképviseletét, és kijelölték az ágazat fejlesztési irányait.
– Fontos gesztusnak tartjuk, hogy ilyen hamar fogadtak minket, különösen, hogy maga a miniszter is asztalhoz ült velünk. Az egyeztetésen számos téma szóba került, többek közt az egyetemek finanszírozásának és fenntartásának várható változásai és a képzések átalakítása is – mondta el lapunknak Dráviczki Sándor, a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöke.
Szavai szerint a jövőben szorosabbra fűzik az egyetemek egymással, illetve a vállalatokkal való viszonyát. – Miniszter úr leszögezte, hogy az állam nem akar kivonulni a felsőoktatás finanszírozásából, de a versenyképesség érdekében intenzívebb együttműködésre van szükség a gazdasági szereplőkkel. Szó volt arról, hogy a Budapesti Corvinus Egyetemhez hasonlóan más felsőoktatási intézményeket is érinthet fenntartóváltás – mondta. Ismert, a Corvinus alapítványi fenntartásba került, ami Palkovics László korábbi közlése szerint azért előnyös, mert így nagyobb a működési szabadság és az egyetemi autonómia.
Az ITM szerint hosszú távon jobb, ha az egyetemek nem az államháztartási törvény által meghatározott keretek között működnek, hanem ennél egyszerűbb, rugalmasabb, az egyetemi létformához jobban alkalmazkodó modell szerint. Dráviczki ennek kapcsán kiemelte: fontos tisztázni az érintett intézményekben a közalkalmazotti státus kivezetését, hiszen azt mindenképp úgy kell megoldani, hogy lehetőleg ne vesszenek el szabadságok vagy a jubileumi jutalmak.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán
A tárgyaláson szóba került a képzési kínálat felülvizsgálata is, ez alapján pedig több szakon is tantervi változások várhatók – folytatta az FDSZ elnöke. Felmerült, hogy az intézményi összefogások nyomán új képzési forma jöjjön létre, mégpedig úgy, hogy közös szakokat is indíthatnak az egyetemek. A bolognai rendszer felülvizsgálata értelmében pedig bizonyos szakok esetében indokolt lehet a 3+2 éves szerkezet átalakítása is, úgy, hogy négyévesre bővüljön az alapképzés, amelyre egyéves mesterképzés épülne rá.