– Könyvének alapgondolata: a liberalizmus azért van válságban, mert valójában győzedelmeskedett. Hogyan kell ezt érteni?
– A liberalizmust sokan a szabadság modern definíciójával azonosítják, ami szerint az a külső akadályok hiányát jelenti. És valóban, ha az átlagembert megkérdezzük, azt fogja mondani, a szabadság az, hogy azt csinálok, amit akarok. A liberalizmus ezen az alapon tehát a társadalomnak olyan újraszervezését szorgalmazza, amelyben az egyének cselekvési szabadságának semmi sem áll útjában. Egy ilyen társadalom sikerét viszont csakis nem liberális intézményekre lehet alapozni. Olyanokra, amelyek az emberi jellemet formálják, de közben szükségszerűen az önmeghatározás lehetőségét is korlátozzák. Ilyen intézmény a család, amely természeténél fogva nem liberális egység, hiszen nem választhatjuk meg a családon belüli identitásunkat. Egy liberális társadalom kialakításához tehát a családhoz hasonló intézmények meggyengítésére van szükség. Ezért gyengültek meg Nyugaton a családok, az egyházak és az emberek kis közösségei is. Ironikus ugyanakkor, hogy minél felszabadítottabbak vagyunk, annál jobban rá vagyunk utalva egy központi kormányra, amely ezeket a közösségeket helyettesítheti.
– A szocializmus a hívei szerint nem önmagában rossz ideológia, csak a történelmi kísérletek eddig nem sikerültek. Mit mondana arra, ha valaki a liberalizmussal kapcsolatban érvelne hasonlóan?
– A liberalizmus védelmezői legtöbbször a klasszikus liberális értékeket emlegetik, mondván: azok jelentik az igazi liberalizmust. Szerintük a szocializmus és a túlhajtott haladáspárti gondolkodás eltérítette a liberalizmust a valódi gyökereitől. A könyvemben ezzel szemben úgy érvelek, hogy a mostani negatív fordulatnak a csírái már a klasszikus liberalizmusban is megvoltak.
– Egyetért azzal a megállapítással, hogy míg korábban az angolszász liberalizmus ideológiai kérdésekben megegyezett az európaival, de a gazdasági megközelítése eltérő volt, ma már közeledik egymáshoz a két gondolati iskola?
– Egyre inkább az európai konzervatív gondolkodás felé fordulnak Amerikában is. Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy egy politikai vezető hazánkban különböző iparágak védelme érdekében a vámtarifák emelése mellett kardoskodjon és konzervatívnak is nevezze magát. Az embereknek azonban az volt a tapasztalatuk, hogy a nyolcvanas évektől jellemző birodalmi, beavatkozási külpolitika és a szabad piac korlátlan támogatása nem vált a javukra. Ezt ismerte fel Donald Trump, és az amerikai konzervatívok között ma egyre inkább arról folyik az eszmecsere, hogy miként lehetne egy nem globalista, nemzeti-konzervatív irányt kialakítani. Ehhez európai példákat keresnek és arról beszélnek, milyennek kell lennie egy modern nemzetállamnak. Magyarországra modellként tekintenek ebben a kérdésben.