A magyar baloldal volt aktívabb az utóbbi húsz évben a különböző lejárató kampányok kiötlésében, és a személyes lejáratás módszereinek a tökélyre fejlesztése után nemrégiben az intim szférát felhasználó politikai támadásokat honosították meg a professzionálisan felépített Borkai-üggyel – állítják az általunk megkérdezett elemzők.
– Bár a politikának hagyományosan részei a különböző trükközések, cselszövések és egyéb ügyeskedések, a magyar politikai életben ehhez képest is új jelenségként tűnt fel az a személyes lejáratásra, karaktergyilkosságra építő stílus, amelyet – Gyurcsány Ferencnek a politikai színpadra lépését követően – a baloldal vetett be először a 2002-es országgyűlési képviselő-választás kampányában a Fidesz politikusai ellen – emlékeztetett Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet igazgatója, hozzátéve, a Ron Werberhez hasonló fizetett tanácsadók, kampányguruk alkalmazása mellett a kiszervezett, hamis pletykák írásos terjesztését is bevetette a baloldal.

Fotó: Kurucz Árpád
– A politikai megrendelők jellemzően elhatárolódnak ezektől az irományoktól, ezért nehéz a felelősségre vonás még a kiáltó rágalmak esetében is. E módszer egyik iskolapéldája Kende Péter A Viktor című könyve, amelyben Orbán Viktor miniszterelnököt igyekezett hamis információk alapján kedvezőtlen fényben bemutatni a liberálisoknak segítő szerző – mutatott rá az elemző, aki ugyanebbe a kategóriába sorolta az olyan tudatosan terjesztett, hazug szóbeszédeket is, mint a párkapcsolati erőszak vagy a külföldi gyógykezelés mendemondája.
– A politikai ellenfél démonizálása mellett a tudatos félreértésre alapozott lejárató kampány is szerves része a balliberális politikacsinálásnak. Gyurcsány Ferenc maga vallott arról Debreczeni József róla írt könyvében, hogyan forgatták ki Kövér László szavait, amelyek a jelenlegi házelnök köteles beszédként elhíresült, 2002-es szónoklatában hangzottak el, és hogyan építették fel SMS-kampánnyá és tüntetéssé a Gyurcsány szerint sem agresszív vagy fenyegető beszédet – fejtette ki Mráz Ágoston Sámuel.