Előkészítő ülést tart szerdán a Pesti Központi Kerületi Bíróság a Jurij Csaplinszkij ellen indult büntetőperben; a 64 éves ukrán hajóskapitánynak a tavaly májusi dunai hajókatasztrófa miatt kell felelnie. Az ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönbüntetésre és 9 év vízi járművezetéstől eltiltásra a vádlottat, abban az esetben, ha a bűnösségét a vád tárgyává tett bűncselekmények vonatkozásában az előkészítő ülésen beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról. Jogászok előzetes véleménye szerint erre kicsi az esély, legfeljebb részleges beismerést tehet a vádlott, így várhatóan le kell folytatni a bizonyítási eljárást. A nyomozati iratok ismeretében kijelenthető, hogy a bizonyítékok egyértelműen Jurij Csaplinszkij felelősségére utalnak. Így például az az elektronikus üzenet, amit a kapitány a katasztrófa utáni percekben küldött fiának; azt írta a kapitány: „Nem vettem észre a hajót.”
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség 2019. november 27-én emelt vádat az ukrán hajóskapitány ellen halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
A vádirat szerint a vádlott 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán. Csaplinszkijnek 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000. óta egy svájci székhelyű hajózási társaság (a Viking River Cruises – a szerk.) alkalmazásában áll, mint hajóskapitány. Érvényes rádió- és radarkezelői képesítéssel is rendelkezik.
Jurij Csaplinszkij egy szállodahajóval (a Viking Sigyn-nel – a szerk.) 2019. május 29-én, az esi órákban a Duna bal partján Budapesten található V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A kapitány a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette, azonban szabad szemmel több mint 1 kilométer távolságra el lehetett látni. A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevű, kisebb személyhajó (magyar tulajdonú sétahajó – a szerk.), amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a kapitánya és egy fő legénység tartózkodott. A kisebb hajó a Parlament előtt, balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte hajózott és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál.